  • 1. Data: 2010-02-22 12:27:07
    Temat: Jak wykryc zatrzymanie silnika elektycznego
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    Mam uklad: piec + mala pompa + dwa czujniki temperatury:
    przed i za pompa.

    Zatrzymanie / uszkodzenie pompy,
    moge (jako tako) badac na podstawie tych 2 temperatur,
    ale wolalbym zrobic to jakos prosciej i szybciej,
    tnz. jakims czujnikem wykrywajacym czy silnik
    pompy obraca sie.

    Czy moge do tego celu uzyc czujnik Halla?
    Jesli tak to jaki typ czy model bedzie odpowiedni?

  • 2. Data: 2010-02-22 13:22:03
    Temat: Re: Jak wykryc zatrzymanie silnika elektycznego
    Od: PIOTR SP5FCI <s...@g...pl>

    W dniu 2010-02-22 13:27, Q pisze:
> [...]
    > pompy obraca sie.
    >
    > Czy moge do tego celu uzyc czujnik Halla?
    > Jesli tak to jaki typ czy model bedzie odpowiedni?

    chodzi Ci o awarię silnika pompy?

    przekaźnik prądowy , badasz czy jest pobór prądu w układzie,

    lub też pomiar różnicy ciśnień

    zależy jaka pompa jak duży układ

    Pozdrawiam SP5FCI

  • 3. Data: 2010-02-22 13:32:24
    Od: <k...@w...pl>

    > Czy moge do tego celu uzyc czujnik Halla?
    > Jesli tak to jaki typ czy model bedzie odpowiedni?

    Raczej przepływomierz jeżeli przepływ 0 to stoi.

  • 4. Data: 2010-02-22 13:51:33
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale wolalbym zrobic to jakos prosciej i szybciej,
    > tnz. jakims czujnikem wykrywajacym czy silnik

    Zabezpieczenie silnikowe (bo jak rozumiem pompa jest AC)
    Do tego styk pomocniczy.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-02-22 14:07:15
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Czy moge do tego celu uzyc czujnik Halla?
    > Jesli tak to jaki typ czy model bedzie odpowiedni?

    Bez problemu zrobisz. Tam, gdzie jest śruba odpowietrzająca pompki znajduje
    się ośka wirnika. Wirnik podczas wirowania wytwarza witrujące pole
    magnetyczne. W sprzedaży nawet są specjalne detektory w postaci takiego
    jakgdyby kompasu z umieszczonym wewnątrz magnesikiem. Po przyłożeniu takiego
    detektora do śruby widać jak ten magnesik wiruje.
    Możesz spróbować użyć do tego celu czujniki hallotronowe np. (nie jestem
    pewien oznaczenia) MH1SS1 lub czegoś podobnego.
    Używałem tego bardzo dawno. Zasilanie 5V , wyjście typu OC, wewnątrz
    struktury bramka Schmitta oraz zatrzask reagujący na zmianę biegunowości
    pola magnetycznego - tak więc uzyskujesz gotowe, równe impulsy będące
    odzwierciedleniem obrotów.

  • 6. Data: 2010-02-22 15:03:09
    Od: PIOTR SP5FCI <s...@g...pl>

    W dniu 2010-02-22 14:51, Desoft pisze:
    > Użytkownik "Q"<n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Zabezpieczenie silnikowe (bo jak rozumiem pompa jest AC)
    > Do tego styk pomocniczy.

    Zabezpieczenie + styk pomocniczy- nie informuje nas o pracy tylko o
    gotowości do pracy

    Czujnik Halla-może się zdarzyć tak , iż wirnik pompy bez napięcia może
    się obracać

    FCI

  • 7. Data: 2010-02-22 15:51:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > umieszczonym wewnątrz magnesikiem. Po przyłożeniu takiego
    > detektora do śruby widać jak ten magnesik wiruje.

    Tylko ze jesli to jest silnik AC indukcyjny, co jest wysoce
    prawdopodobne, to stojan wytwarza wirujace pole, nawet jak sie
    silnik nie kreci.

    Mierzyc temperatury przed i za wymiennikiem ciepla w piecu.

    Albo faktycznie czujnik przeplywu, nawet niekoniecznie
    przeplywomierz, czujniki sa tansze.

    J.

  • 8. Data: 2010-02-22 16:43:04
    Od: shg <s...@g...com>

    wiadomościnews:hlu32m$rfc$1@news.onet.pl...

    > Tylko ze jesli to jest silnik AC indukcyjny, co jest wysoce
    > prawdopodobne, to stojan wytwarza wirujace pole, nawet jak sie
    > silnik nie kreci.

    Mało tego, silnik się może obracać a pompa nie będzie tłoczyć wody
    jeżeli zepsuje się wirnik (pompy, nie silnika), na przykład kawał rdzy
    się dostanie i go połamie, albo ze starości.
    Wykrywanie przepływu jest zdecydowanie najlepszym rozwiazaniem.

  • 9. Data: 2010-02-22 17:28:07
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > się dostanie i go połamie, albo ze starości.
    > Wykrywanie przepływu jest zdecydowanie najlepszym rozwiazaniem.

    Autor jednoznacznie pytał o możliwość wykrycia wirowania silnika.
    Co zaś się tyczy uszkodzeń o których piszecie to już w swoim życiu trochę
    takich pomp naprawiałem i uważam, że jest to naprawdę mało realne. W 99,9%
    uszkodzeń pomp ulegały one zatarciu tak, że tworzył się na łożyskach duży
    luz i wpadały one w wibracje okropnie hałasując lub też przestawały się
    kręcić. Kilka razy zdarzyło mi się, że pompa się zasyfiła i przestawała
    kręcić.
    Jeżeli zaś chodzi o zatrzymanie przepływu to najczęstszą przyczyną jest
    zanieczyszczenie filtra siatkowego, który jest montowany przed pompą.
    Oczywiście można też zamontować czujnik przepływu np. taki:
    http://www.koboldmessring.com/fileadmin/koboldfiles/
    pdf/pl/s3pl_psr.pdf ,
    ale są to dość drogie rzeczy. Jakby ktoś chciał to nawet mam taki jeden na
    zbyciu w wersji 1/2 cala.

  • 10. Data: 2010-02-22 21:09:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik PIOTR SP5FCI napisał:

    > chodzi Ci o awarię silnika pompy?
    >
    > przekaźnik prądowy , badasz czy jest pobór prądu w układzie,

    Z tym prądem to trzeba badać w obie strony - brak prądu oznacza brak
    zasilania silnika (jak prądu nie bierze to moc osiąga zerową czyli
    kręcic się nie może), prąd nadmierny - zablokowanie wału silnika przez
    czynniki mechaniczne, W sumie niezły parametr kontroli pracy silnika.

    --
    Darek