-
1. Data: 2012-03-02 23:13:40
Temat: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?
Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
się je w sporcie.
Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
prostszym sprzęcie do obróbki metalu.
I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na
zębach skośnych.
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.
-
2. Data: 2012-03-02 23:35:39
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
> naciskami powierzchniowymi.
No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?
-
3. Data: 2012-03-02 23:47:27
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:
> On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
>
>
>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
>> naciskami powierzchniowymi.
>
> No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
> W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
>
> Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
> prostych zębów?
Prosta sprawa. Zęby skośne podczas przenoszenia sił - chcą się też
względem siebie przesuwać (bo część siły działa pod skosem, tak jak ząb
jest pochylony) Ale to nie problem, wystarczy łożysko "oporowe" też pod
skosem, i siła sobie działa a zębatka się nie przesuwa.
Zęby 1ki i wstecznego często są wspólne (a przynajmniej część zębów, i
zazębiane przez kółko pośredniczące dla wstecznego) - i zależnie od
kierunku jazdy (znaczy czy wsteczny czy do przodu) siły by działały na
te zęby tam-i-spowrotem, a to dużo ciężej dobrze ułożyskować. W dodatku
- jak chcesz "zazębić" zębatki skośno-zębe ze sobą, gdy masz układ
ząb-ząb (przy jedynce) a za chwile ząb-[zębatka
pośrednicząca(odwracająca obroty)]-ząb ?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
4. Data: 2012-03-03 00:49:44
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: "KrisPolska" <n...@w...pl>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
news:1ost6rbp9mebw$.pm1u5dqwgbgx.dlg@40tude.net...
> Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
> Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?
>
> Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
> się je w sporcie.
>
> Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
> spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
> prostszym sprzęcie do obróbki metalu.
>
> I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej
> na
> zębach skośnych.
> Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
> proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
> małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.
mowisz o przekladniach hipoidalnych
przenosza wieksze obciazenia
z zabami prostymi czy trapezowe sa mniej odborne na przecizaenia
w starym motorowerze romet 2 biegowy (nazywane na wsi komar) czesto szly
zeby z choinki
w miesiacy ze 2-3 razy podjezdzajac pod gorke przy 2osobach zeby sie ciely
choinka miala zeby trapezowe, niewytrzymywaly obciazenia
-
5. Data: 2012-03-03 10:16:50
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
> On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
>> naciskami powierzchniowymi.
czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku
> No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
> W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
> Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
> prostych zębów?
Na pewno jest sila poosiowa, obciazajaca dodatkowo lozyska.
J.
-
6. Data: 2012-03-03 10:51:49
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: AL <a...@s...tam>
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
> Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>> On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
>>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
>>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
>>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
>>> naciskami powierzchniowymi.
>
> czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
> wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
> tez na krotkim odcinku
>
wskazowka: liczba przyporu.
Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane )."
A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)
masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór.
(patrz podany wczesniej link)
--
pozdr
Adam (AL)
TG
-
7. Data: 2012-03-03 10:53:39
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: AL <a...@s...tam>
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
> Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>> On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
>>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
>>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
>>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
>>> naciskami powierzchniowymi.
>
> czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
> wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
> tez na krotkim odcinku
>
wskazowka: liczba przyporu.
Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."
A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)
masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór.
(patrz podany wczesniej link)
--
pozdr
Adam (AL)
TG
-
8. Data: 2012-03-03 11:29:25
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: Grejon <g...@g...com>
[ciach HGW co]
Facet, ty weź zatrudnij czasem jakiegoś tłumacza albo co? 8-latek z
podstawówki pisze składniej od ciebie.
--
Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...wp.pl
Green Trafic 140 dCi
-
9. Data: 2012-03-03 11:40:54
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
> W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
>>>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
>>>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
>>>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
>>>> naciskami powierzchniowymi.
>>
>> czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
>> wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
>> tez na krotkim odcinku
>>
> wskazowka: liczba przyporu.
> Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
> Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
> "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."
Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.
> A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)
sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?
Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..
J.
-
10. Data: 2012-03-03 18:05:53
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>
W dniu 2012-03-03 11:40, J.F. pisze:
> Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
>> W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
>>>>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
>>>>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
>>>>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
>>>>> naciskami powierzchniowymi.
>>>
>>> czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
>>> wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
>>> tez na krotkim odcinku
>>>
>> wskazowka: liczba przyporu.
>> Mozesz miec wartosc nawet>2 ;)
>> Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
>> "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane> 1.4)."
>
> Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
> slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.
>
>> A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)
>
> sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
> Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
> powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?
>
> Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..
>
Pamietaj, ze mimo wszystko kola nie sa z materialu idealnie sztywnego,
to wszystko pracuje, w dodatku lekko sie wyciera, wiec z punktowym
przenoszeniem sil raczej nie bedziemy mieli do czynienia.
--
venioo -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)