    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Mon, 31 Mar 2014 13:44:12 +0200
    <kf7t6q$4s8$1@node1.news.atman.pl> <kfactc$cms$1@node2.news.atman.pl>
    <kfbiri$j93$1@node2.news.atman.pl> <kfct40$6ir$1@node1.news.atman.pl>
    <kfd98v$jod$3@node1.news.atman.pl> <kfddhe$okn$1@node1.news.atman.pl>
    <kfdhre$tda$1@node1.news.atman.pl> <kfdljm$1pl$1@node1.news.atman.pl>
    <kfdpm7$6a8$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302130956470.3800@quad>
    <kfg9r1$o7a$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lh9m6h$mop$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lh9tu8$ubo$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <lha7er$7tc$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lhbbd1$mo6$1@node1.news.atman.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Jeśli chcesz, to mogę dokonać tego cudu :-) Pisałem przecież, że
    > potrafię zrobić ostre zdjęcie przy wyłączonej stabilizacji i przy
    > długim czasie naświetlania. Ewentualne poruszenia gdy grunt się
    > zatrzęsie będą niczym w porównaniu do drgań stabilizacji. Dam Ci do
    > porównania 2 zdjęcia wykonane przy 450mm - jedno z a drugie bez
    > stabilizacji. Zdziwisz się jaka jest różnica na niekorzyść
    > stabilizacji.

    Przed chwilą przetestowałem z moim Sony A65 (24 MPix APS-C) i Tamronem
    (18-)270 PZD (to daje ok. 400 mm, odległość ok 100 m).

    Szczerze mówiąc nie widzę powtarzalnych różnic z włączoną i wyłączoną
    stabilizacją. Jeśli już, to raczej na korzyść stabilizacji, przy długich
    czasach - ale nie jest to coś bardzo widocznego.

    Statyw dość ekonomiczny, nie takie lekkie coś, co z trudem wytrzymuje
    ciężar aparatu, ale też nie żaden czołg.

    To jest mniej-więcej tak: przy 1/125 s daje się zrobić ostre zdjęcie, co
    nie znaczy że się udaje zawsze.
    Przy 1/15 s niektóre zdjęcia mogą być prawie ostre (na A4 większość
    pewnie może być), ale całkiem ostrego (1:1) to nie zrobiłem. Może to też
    kwestia przysłony (w stylu f/25), dość jasno jest.

    Przy 1/250 s wychodzą ostre prawie wszystkie.

    Używałem samowyzwalacza 10 s. Po ustawieniu 2 s wyniki są znacząco
    gorsze (nie wnikałem już w stabilizację). Nie mam niestety wężyka do
    tego aparatu. Widzę, że te 10 s wystarcza "na styk", i że łatwo można
    rozhuśtać aparat tak, by 10 sekund mu nie wystarczyło. Kwestia statywu.

    Zamiast samowyzwalacza używam także komputera - z innym aparatem, ten
    Sony tego nie potrafi. Oczywiście trzeba tam pamiętać o podniesieniu
    lustra, w przeciwnym przypadku efekty są tragiczne niezależnie od
    stabilizacji.

    > Błąd: dbasz o mrówki ale słonia ignorujesz. Drgania otoczenia są
    > mikroskopijne nawet przy 450mm w stosunku do drgań własnych
    > stabilizacji gdy aparat jest na statywie.

    Tego to nie wiem, ale myślę że drgania samego otoczenia są (tu)
    pomijalne. Natomiast najbardziej to mi się trzęsie aparat na statywie
    (chwilami widać to nawet na LCD, np. w powiększeniu 2x).

    Nie wieszałem niczego pod spodem.

    > Nie, absolutnie nie wychodziłem z takiego założenia. Nie potrafię przy
    > 1/10, stabilizacji i 450mm zrobić nieporuszonego zdjęcia. Ale przy
    > 1/60 udaje się prawie zawsze (tzn. tak jak robiłbym na statywie +
    > stabilizacja).

    To mi się tak nie udaje. Co trzecie (albo rzadziej), to może tak.
    Z tym, że stabilizacja tu wiele (albo nic) nie zmienia.

    Rozumiem że używasz samowyzwalacza lub pilota itp.?
    Sprawdziłeś prawdziwą ogniskową obiektywu? Jeśli obiekty są względnie
    blisko, to maksymalna ogniskowa zooma może być dużo krótsza, zależy to
    od konstrukcji obiektywu.
    --
    Krzysztof Hałasa