  • Data: 2014-03-31 14:59:49
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Przed chwilą przetestowałem z moim Sony A65 (24 MPix APS-C) i Tamronem
    > (18-)270 PZD (to daje ok. 400 mm, odległość ok 100 m).
    >
    > Szczerze mówiąc nie widzę powtarzalnych różnic z włączoną i wyłączoną
    > stabilizacją. Jeśli już, to raczej na korzyść stabilizacji, przy długich
    > czasach - ale nie jest to coś bardzo widocznego.

    Nie wyzwalaj aparatu wężykiem spustowym bo przy jego podłączeniu wyłącza
    się stabilizacja. Zastosuj samowyzwalacz. Przynajmniej w A77 tak to działa.

    Przy czasach krótkich jest taka różnica:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7YlBhSG5
    SbG5HbGc/edit?usp=sharing

    Lekkie rozmazanie spowodowałoby, że gdyby była tam żarówka, to nie
    odczytałbym napisu na niej. Taką konkretną obserwację poczyniłem kiedyś.

    Przy czasach długich, wielosekundowych różnica jest kolosalna:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7aHNYVGo
    5akJWcm8/edit?usp=sharing

    > To jest mniej-więcej tak: przy 1/125 s daje się zrobić ostre zdjęcie, co
    > nie znaczy że się udaje zawsze.

    Przy 1/80s udaje mi się prawie zawsze z ręki przy włączonej stabilizacji
    dla ogniskowej 300 (450). Oczywiście jeśli ograniczymy pojęcie ostrego
    zdjęcia do rozmazania np. 2-3px jak na załączonym obrazku.

    > Używałem samowyzwalacza 10 s. Po ustawieniu 2 s wyniki są znacząco
    > gorsze (nie wnikałem już w stabilizację).

    Chodzi o to, że mniej stabilne statywy kołyszą się długi czas po
    wciśnięciu spustu jeśli aparat jest ciężki. Widać to na podglądzie LCD
    doskonale.

    > Nie mam niestety wężyka do
    > tego aparatu.

    Aha - to znaczy, że stabilizacja Ci się samoczynnie nie wyłączyła :-)

    > Widzę, że te 10 s wystarcza "na styk", i że łatwo można
    > rozhuśtać aparat tak, by 10 sekund mu nie wystarczyło. Kwestia statywu.

    Po co ja piszę? :-D :-D

    > Zamiast samowyzwalacza używam także komputera - z innym aparatem, ten
    > Sony tego nie potrafi.

    Taaa... kwestia softu niestety.

    > Oczywiście trzeba tam pamiętać o podniesieniu
    > lustra, w przeciwnym przypadku efekty są tragiczne niezależnie od
    > stabilizacji.

    O jakim lustrze mówisz? To nie jest SLT ??? Mówisz o tym drugim aparacie?

    > To mi się tak nie udaje. Co trzecie (albo rzadziej), to może tak.

    Kiedyś czytałem, że w A77 stabilizacja jest lepsza. Pewnie stąd to
    wynika. Nie mam porównania.

    > Rozumiem że używasz samowyzwalacza lub pilota itp.?

    Tak, choć się początkowo przerobiłem trochę. Mam 2 różne piloty. Jeden z
    nich ma odbiornik instalowany w stopce i spiralką podłączony jest z
    boku. Odkryłem dziś, że automatycznie odłączana jest stabilizacja w tym
    trybie. Zdziwiłem się, że przy 10s każde zdjęcie było ostre. Należy użyć
    samowyzwalacza lub pilota na podczerwień. Wtedy stabilizacja jest
    aktywna a zdjęcia wychodzą mega - rozmazane w w/w warunkach.

    > Sprawdziłeś prawdziwą ogniskową obiektywu? Jeśli obiekty są względnie
    > blisko, to maksymalna ogniskowa zooma może być dużo krótsza, zależy to
    > od konstrukcji obiektywu.

    Tamron 70-300 USD.

    Marek