  • Data: 2014-03-31 18:44:02
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Przyznaję, że to zdjęcie mnie nieco zaskoczyło. W każdym razie w moim
    > A65 + Tamron 18-270 PZD niczego choćby podobnego nie obserwuję.
    > To jest jakaś totalna masakra,

    Podobnie to określam.

    > podejrzewam że coś jest zepsute albo
    > nie współpracuje ze sobą.

    Nie wyobrażam sobie co z czym nie współpracuje. Optyka jest nieruchoma
    po ustawieniu. Daje tylko światło. Nie ma więc jak nie współpracować.

    Powiedz mi - czy przy otwartej migawce słyszysz cichy szum pracy
    stabilizacji? Ustaw kilka sekund i porównaj przy wyłączonej i włączonej.

    > Zdjęcia z 10-sekundową migawką nie zrobiłem chwilowo, bo byłoby białe,
    > ale zrobiłem takie z 3,2", 270 mm * 1,5, ok. 100 m. odległości, i tam,
    > owszem, są rozmycia, choć mniejsze niż się spodziewałem. 3,2" to jest
    > bardzo długi czas przy takiej efektywnej ogniskowej, do tego dochodzi
    > przysłona f/40, która raczej nie jest zbyt korzystna pod względem
    > ostrości. Ale to nie jest nijak podobne do tego powyżej.

    Im dłuższy czas, tym nieproporcjonalnie większe rozmycia. Zauważyłem, ze
    to lawinowo narasta. Tak jakby dłuższy spokój (brak drgań zewnętrznych)
    szkodził stabilizacji. Zrób test w podobnych warunkach. Zrób zdjęcie w
    pomieszczeniu przy 3m a nie na 100m. Przysłoń rolety jeśli jest zbyt
    jasno. Ustaw 10s i wsłuchaj się czy stabilizacja się nie wyłącza podczas
    otwartej migawki. Aha ... używałem bardzo wysokie f/30...40. Nie wiem
    jak jest w modelu 65 to rozwiązane, ale może hipotetycznie mieć inną
    logikę sterowania stabilizacją niż A77. A to może pozbawić sensu obserwacje.

    > Przyznaję że tu nie do końca wiem co jest czym. To duże zdjęcie to jest
    > crop 1:1?

    Oba duże są pomniejszone ze 3x. Małe to są wycinki 1:1 z obu dużych
    przed pomniejszeniem. Zaznaczyłem strzałkami skąd pochodzą.

    > Obiekt jest słaby ze względu na to, że składa się głównie z poziomych
    > elementów (mam na myśli te małe fragmenty).

    Za diabla nie mogłem dopatrzyć się niczego lepszego. Plac budowy zrobili
    mi przed domem więc utraciłem ciekawsze scenerie.

    > Trudno ocenić poziome
    > przesunięcia.

    Dlatego zwróć uwagę na te punkciki wskazane strzałką - przy jej samym
    grocie. Są tam niektóre jasne. Zwróć uwagę, że na prawym wycinku są
    lekko zblurowane. I to jest ta drobna nieostrość o jakiej wspominałem.
    Do niedawna miałem świetny obiekt testowy - lampkę wejściową w domu
    sąsiadów. Przejrzysty klosz a wewnątrz kontrastowa żarówka. Bez
    stabilizacji mogłem odczytać jej moc. Ze stabilizacją - nigdy. No może
    czasem, sporadycznie. Różne czasy stosowałem - może bez skrajnie
    krótkich. Rozmycie zawsze było. Oczywiście mówimy o drobnym rozmyciu,
    ale przy bardzo kontrastowych obiektach... widocznym i tym samym
    wkurzającym.

    > No ale jaką żarówkę i jaki napis? Jakiej wielkości?

    Zwykłą bańkę żarową jak z dawnych czasów. Nie najmniejsza geometrycznie.
    Miała chyba 100W. Napis na szkle tej żarówki ewentualnie drut wolframowy
    wewnątrz.

    > Tzn. przy zawsze włączonej stabilizacji, nie ma różnicy między 1/80
    > i 1/1000?

    Przy robieniu z ręki nie dostrzegam żadnej. Przy 1/60 zdarza się, że coś
    nieostro wyjdzie (mówimy o 300mm x 1.5). Oczywiście po ustabilizowaniu
    uchwytu, bez odbycia maratonu czy noszenia worków wcześniej itp.

    > No to w przypadku mojego aparatu jest, i to spora. Tzn. oczywiście
    > niczego podobnego do tego pudełka po drukarce to nie mam,

    Weź gazetę, książkę :-) Cokolwiek. Odległość ze 3m i to wystarczy. Nie
    są to - jak sam zauważyłeś - niuanse lecz mega rozmycie.

    > i może na A4
    > (zwłaszcza z całej matrycy, nie ze środkowej ćwiartki) nawet nie będzie
    > tak widać, ale w 1:1 widać wyraźnie. Zdjęcie 1/1000 jest ostre (przy
    > korzystnej przysłonie), 1/80 (albo raczej 1/50, bo takie zrobiłem) może
    > mieć rozmycie rzędu np. 4 pikseli (widać poruszenie) albo 1 piksela
    > (widać jakby mniejszą ostrość w porównaniu do zdjęcia 1/1000, ale trudno
    > obiektywnie to policzyć, należałoby określić raczej rozdzielczość).

    A to najlepiej obserwować na kontrastowych pikselach. Sprawdza się seria
    błyszczących bardzo drobnych elementów tak jak blik światła w oku.
    Właśnie takie elementy sceny najbardziej cierpią gdy pojawia się rozmycie.

    > Sprawdziłbym z jakimś innym obiektywem (egzemplarzem).

    Mam jeszcze oryginalny 16-50/f2.8 SSM ale on jest za krótki aby
    zaobserwować takie efekty. Zawsze jest "krystalicznie". Choć przyznam Ci
    się, że raz musiałem powtórzyć serię zdjęć studyjnych gdy zdałem sobie
    sprawę iż mam włączoną stabilizację. Pewnie nikt by tego nie zauważył
    jeśli nie wie na co patrzeć.

    Marek