  • Data: 2014-03-31 20:36:38
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Nie wyobrażam sobie co z czym nie współpracuje. Optyka jest nieruchoma
    > po ustawieniu. Daje tylko światło. Nie ma więc jak nie współpracować.

    No niby tak. A nie masz tam jakiegoś VC, np. w jakimś magicznym
    wykonaniu do Minolty czy czegoś takiego?
    Nie ma chyba innej opcji, problem musi być z aparatem. Może czujnik
    ruchu jest uszkodzony albo po prostu rozkalibrowany. Sprawdziłbym ten
    upgrade softu, aczkolwiek moj aparat z żadnym softem takich efektów nie
    powodował.

    > Powiedz mi - czy przy otwartej migawce słyszysz cichy szum pracy
    > stabilizacji?

    Słyszę bez trudu.

    > Im dłuższy czas, tym nieproporcjonalnie większe rozmycia.

    Tzn. mi się wydaje, że one się stabilizują, ale to są rozmycia
    maksymalnie kilkupikselowe.

    > Zauważyłem,
    > ze to lawinowo narasta. Tak jakby dłuższy spokój (brak drgań
    > zewnętrznych) szkodził stabilizacji. Zrób test w podobnych warunkach.
    > Zrób zdjęcie w pomieszczeniu przy 3m a nie na 100m. Przysłoń rolety
    > jeśli jest zbyt jasno. Ustaw 10s i wsłuchaj się czy stabilizacja się
    > nie wyłącza podczas otwartej migawki. Aha ... używałem bardzo wysokie
    > f/30...40. Nie wiem jak jest w modelu 65 to rozwiązane, ale może
    > hipotetycznie mieć inną logikę sterowania stabilizacją niż A77. A to
    > może pozbawić sensu obserwacje.

    Nie za bardzo wyobrażam sobie taką logikę, która dawałaby efekty jak na
    tamtym zdjęciu z pudełkiem. To jest uszkodzenie, nawet nie da się
    niczego ustawić, żeby uzyskać taki efekt.

    W moim aparacie stabilizacja pracuje (słychać) w ciągu tych 10 sekund.
    Zdjęcie zrobione z kilku metrów jest normalnie ostre. Akurat f/9, ale
    przecież jasne jest, że żadne inne parametry nie dadzą tamtego efektu.

    Efekt podobny do tego pudełka to ja uzyskuję robiąc z ręki zdjęcie ze
    stabilizacją i czasem 1 sekundy. No ale bez stabilizacji wychodzi
    gorzej (wszystko przy "270" mm, przy tej odległości to jest chyba
    prawdziwe ok. 200 mm czy jakoś tak, już nie pamiętam).
    Z tym że zdjęcia 200+ mm z ręki i 1 sekunda, no nie wiem.

    > Oba duże są pomniejszone ze 3x. Małe to są wycinki 1:1 z obu dużych
    > przed pomniejszeniem. Zaznaczyłem strzałkami skąd pochodzą.

    Ach, czyli te drukarki też są zmniejszone, a 1:1 są małe fragmenty po
    prawej stronie. To jest jeszcze gorzej... no ale to już niczego nie
    zmienia.

    Swoją drogą, to pudełko (napisy 1:1) z wyłączoną stabilizacja też są
    mało ostre, ale to pewnie wina małej dziury, sprawdziłbym z kilkoma
    różnymi przysłonami (w każdym razie to jest 100 x mniejszy problem,
    jeśli w ogóle).
    Tamron, którego używam z Canonem, też nie jest jakiś bardzo ostry, więc
    może ten typ tak ma (18-270 PZD wydaje się ostrzejszy na długim końcu,
    mimo nieco gęściejszej matrycy i większego zakresu ogniskowych).

    > Dlatego zwróć uwagę na te punkciki wskazane strzałką - przy jej samym
    > grocie. Są tam niektóre jasne. Zwróć uwagę, że na prawym wycinku są
    > lekko zblurowane. I to jest ta drobna nieostrość o jakiej wspominałem.

    Nie taka bardzo drobna, ale trudno mi ocenić dokładniej.

    > Mam jeszcze oryginalny 16-50/f2.8 SSM ale on jest za krótki aby
    > zaobserwować takie efekty. Zawsze jest "krystalicznie".

    No to dziwne, bo o ile on faktycznie jest krótszy, o tyle na tych 300 mm
    masz przesunięcie rzędu 100 pikseli. Moim zdaniem podobne efekty powinny
    być widoczne, tyle że mniejsze (ale wciąż bardzo duże).
    Czy na pewno robiłeś nim zdjęcia z tak długimi czasami ze statywem?

    Jeśli tak... ciekawe jakie uszkodzenie może dać taki efekt. Teoretycznie
    aparat powinien pracować jednakowo niezależnie od obiektywu.

    A może to jest jakiś problem w firmware obiektywu, który wysyła do
    aparatu jakieś głupoty (np. ogniskową 1000 metrów) i aparat zbyt czule
    reaguje na sygnał z czujnika (no bo z taaaakim teleskopem)?
    Dane w EXIFie są sensowne?

    Aczkolwiek przyznaję że nie mam bladego pojęcia jak działa stabilizacja
    w Alphach, oprócz tego, że widziałem różne (inne) optyczne rzeczy
    stabilizowane elektromagnetycznymi układami. Np. nie wiem w jakich
    osiach działa i jakiego używa czujnika. Istotne jest że działa,
    i pozwala na zrobienie zdjęcia w warunkach, w których bez stabilizacji
    byłby to problem. Natomiast ja praktycznie nie wyłączam stabilizacji,
    jeśli używam statywu - z wyjątkiem video, gdzie robię to trochę
    odruchowo.

    > Choć przyznam
    > Ci się, że raz musiałem powtórzyć serię zdjęć studyjnych gdy zdałem
    > sobie sprawę iż mam włączoną stabilizację. Pewnie nikt by tego nie
    > zauważył jeśli nie wie na co patrzeć.

    A co powinien zauważyć? Jakiej wielkości, w szczególności?

    Tak normalnie, to zdjęcie jest moim zdaniem ostre, jeśli rozmycie jest
    rzędu piksela. Najlepiej oczywiście, żeby było dużo mniejsze od piksela,
    ale przy dużych rozdzielczościach, tanich szkłach, i celowo wrednie
    dobranych najgorszych ustawieniach, to to się nie ma prawa udać.

    Natomiast kilka pikseli to już jest IMHO nieostrość.
    --
    Krzysztof Hałasa