  • 91. Data: 2013-12-22 19:58:42
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 22. Dezember 2013 19:34:58 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:

    > Tu masz do czynienia ze światłem praktycznie monochromatycznym, wszystko
    >
    > oświetlane przez nie jest żołte. Inne kolory w innych częściach kadru
    >
    > wynikają wyłącznie z istnienia innych źródeł światła, takich jak Księżyc
    >
    > (niebieskie niebo) i część świateł w głębi.
    >
    > --
    >
    > Krzysztof Hałasa

    jeszcze raz ta sama panorama

    http://spherapan.vot.pl/122/122.html

    zwroc uwage w kierunku kapliczki , na schodach ktorej tanczy dziwczyna.
    Latarnia w poblizu ma lampe sodowa , daje zlocisto -zolte swiatlo.

    mam inne ujecie tego samego motywu , inaczej balnasowane . nie chce mi sie wysylac
    na server wiec zrzut ekranu

    http://spherapan.vot.pl/balans.jpg

    ta sama lampa , to samo miejsce.
    Najmniejszego sladu zolci. jest zbalansowane neutralnie - zimniej. nie ma problemu
    zeby zwiekszyc nasycenie zielni.

  • 92. Data: 2013-12-22 20:03:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Tak, wiem o tym, lecz mia�em z tym k�opot techniczny. Ale ... sobie
    >
    > poradzi�em. Zobacz, jakie kolory da�o si� odzyska� pomimo o�wietlenia

    no widzisz - da sie wydobyc kolor.
    nie jest moze najwyzszej proby , troche przesycony , ale widzisz sam jakie mozliwosci
    drzemia w rawie. wynik to kwestia obrobki.
    Jesli dalej bedziesz szukal swojej drogi obrobczej to znajdziesz wlasciwe ustawienia
    programu , aby uzyskac ladna , czysty , nieprzesycony kolor.
    w cyfrze z kolorem mozna robic co sie chce
    biale obrocic w czarne.

    tutaj przyklad takiego przetworzenia koloru - dla odmiany nie bedzie to panorama
    nocna , nie tylko takie robie , ale w sumie jest w temacie interpretacji koloru.

    http://spherapan.vot.pl/179c/179c.html

  • 93. Data: 2013-12-22 20:06:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Skąd masz takie dane?

    Ze szklanki po kawie :-)
    (Przysłowiowej, używam ekspresu).

    > Mi wyszło, że 24MPx w APSC daje powierzchnię
    > 15um2 a 36MPx w FF 28um2. Różnica zatem jest dwukrotna więc ok 1ev.

    Owszem, ale w przypadku mniejszych pikseli relatywnie większa część
    matrycy nie odbiera światła. Tak czy owak to jest kwestia do
    zastanowienia się, nie "przepaść". W szczególności trzeba wziąć pod
    uwagę koszty i np. ciężar sprzętu. Nie będę robił za adwokata FF, sam
    używam APS-C i np. użycie dobrej lampy albo innego obiektywu może być
    korzystniejszą metodą poprawy jakości (znacznie tańszą) niż FF.

    > Powyższy
    > konkretne wyliczenie użyłem po to aby wykazać iż FF nie musi znaczyć
    > źródła lepszego obrazu bo to nie rozmiar przetwornika o tym decyduje
    > lecz rozmiar piksela.

    Nie sam rozmiar piksela. Teoretycznie decyduje suma powierzchni netto
    (aktywnej) wszystkich pikseli. Różnica (1,x EV) jest duża i mała, zależy
    co dla kogo jest duże.

    Gdyby decydował tylko rozmiar piksela, to matryce, z którymi akurat
    zdarza mi się pracować - np. 1/2.3" 704x480 - byłyby wzorem jakości.

    > A jaka jest cała wielkość zdjęcia tego nigdy nie wiadomo bo nie wiesz
    > jaki jego fragment wytniesz.

    Trzeba wyciąć ten sam fragment po prostu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 94. Data: 2013-12-22 20:16:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Nie, chodziło o pokrycie tego samego zakresu ev albo mniejszą liczbą
    > zdjęć z krokiem dużym albo większą liczbą zdjęć z małym krokiem. Ta
    > druga metoda daje ponoć znacząco lepsze efekty. Pomijam kwestię
    > zwiększonego ryzyka powstawania duchów.

    Teoretycznie efekt nie powinien być przynajmniej gorszy. Nie gorszy
    = lepszy, pytanie tylko o ile lepszy - kwestia warunków i potrzebnej
    dynamiki.

    Trochę inna sprawa, często zdarza mi się fotografować jakiś statyczny
    obiekt wielokrotnie, przy zmieniającym się oświetleniu (z różnych
    stron) i ew. parametrach (ostrość). Później składany jest z tego jeden
    obrazek (półautomatycznie). Oczywiście im więcej zdjęć tym lepiej, ale
    to zawsze jest jakiś kompromis pomiędzy potrzebami i pracochłonnością.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 95. Data: 2013-12-22 20:34:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Tak, wiem o tym, lecz miałem z tym kłopot techniczny. Ale ... sobie
    > poradziłem. Zobacz, jakie kolory dało się odzyskać pomimo oświetlenia
    > sodowego w przeważającej ilości. Zastosowałem DxO zamiast ACR ze
    > względu na zdolność tej aplikacji do ochrony nasyconych kolorów. Udało
    > mi się wzmocnić słabe składowe widma. Wykonałem landscape aby było
    > widać ceglany budynek po prawej.
    >
    > http://img809.imageshack.us/img809/5105/x8ty.jpg

    Ale tu jest różnorodne oświetlenie, chociaż podejrzewam że np. tablica
    w lewym dolnym rogu jest naprawdę dużo ciemniejsza od latarni.
    Korzystne byłoby poprawienie kolorów obszarami (oświetlanymi przez różne
    źródła światła). Oczywiście tam gdzie informacji nie ma to jej nie
    będzie, ale efekt nie będzie raził zimnym, niebieskim światłem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 96. Data: 2013-12-22 20:57:18
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 22. Dezember 2013 20:34:57 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:

> [...]
    >
    > źródła światła). Oczywiście tam gdzie informacji nie ma to jej nie
    >
    > będzie, ale efekt nie będzie raził zimnym, niebieskim światłem.

    gdzie widzisz tutaj inne oswietlenie ?- nie ma innego .
    Juz nie zmyslaj , nie ma roznorodengo.
    tylko ta lampa. czasy naswietlenia gdyby lampy byly walaczona musialyby wynosic wiele
    minut , a wiec wplyw swiatla od nieba ( bylo bezksiezycowo ) jest kilkadziesiat razy
    mniejszy.
    w tym parku sa tylko lampy sodowe - nie ma wiekszego problemu zbalansowac ich zolci.
    Bez zalaczonych lamp jest tam tak ciemno , ze nie widac wlasnych butow.
    Mozna zbalansowac rowniez swiatlo lampy sodowej( dlatego, ze nie jest
    monochromatyczne) , nie me tragedii.
    jestem daleki od opierania sie na teoretycznych rozwazaniach - pisze jak jest w
    praktyce. A w teorii - tak samo.

    tutaj podobne ujecie - widac jakie jest oswietlenie:
    http://spherapan.vot.pl/123/123.html
    lampy sodowe - tamto zdjecie neutralnie zbalansowane bylo robione innego
    bezksiezycowego wieczora.

  • 97. Data: 2013-12-22 21:03:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > Najmniejszego sladu zolci. jest zbalansowane neutralnie - zimniej. nie
    > ma problemu zeby zwiekszyc nasycenie zielni.

    Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
    światła Księżyca. Przy oświetleniu mocno monochromatycznym nie ma
    żadnego problemu z takimi ustawieniami, by kolor biały był na zdjęciu
    biały. Problem jest z uzyskaniem innych kolorów podstawowych (tych,
    których nie ma w widmie).

    Prosty test: wystarczy oświetlić np. wnętrze czegoś w stylu "ciemni"
    monochromatyczną diodą LED (np. zieloną lub czerwoną) i zrobić zdjęcie
    (lub zdjęcia do HDR). Jakby się człowiek nie starał, wszystko będzie
    w jednym kolorze (może być on biały), pozostałych kolorów po prostu nie
    będzie widać. Można sobie ew. zapuścić jakiś program, który na podstawie
    np. kształtów przedmiotów pokoloruje je, ale jeśli czegoś nie będzie
    widać (np. zielonych przedmiotów w czerwonym świetle) to nie da się na
    to nic poradzić.

    Jeśli w dodatku do naszego dominującego oświetlenia mamy nawet dużo
    słabsze, ale jednak w innym kolorze (a najlepiej z ciągłym widmem, lub
    z wieloma prążkami), a może nasze główne oświetlenie też nie jest
    całkiem monochromatyczne (tak jak podobno lepsze lampy sodowe,
    aczkolwiek przyznaję, że nigdy mnie nie interesowały), to wtedy można
    uzyskać różne kolory i być może nawet będą one względnie naturalne
    i sensownej jakości.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 98. Data: 2013-12-22 21:36:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
    >
    > światła Księżyca.

    tutaj nie bylo ksiezyca.

    > Prosty test: wystarczy oświetlić np. wnętrze czegoś w stylu "ciemni"
    >
    > monochromatyczną diodą LED

    Lampa sodowa nie jest LED-em

    co innego led , co innego lampa sodowa.

    mowimy o konkretnym przypadku balansowania oswietlenia ulicznego.
    ( zreszta pojawiaja sie biale LEDy na ulicach -mimo , ze maja Ra dobrze poniezj
    90-ciu , fajnie sie je balansuje)

    jaka jest teoria , to mi mowili w szkole.
    I jest inna od tej , ktora glosiles , jakoby swiatlo z lamp sodowych bylo
    chromatyczne , a wiec niebalansowalne.
    nic szczegolnego sie nie dzieje , w trakcie balansowania. Straty jakosci jak zwykle.

  • 99. Data: 2013-12-22 22:12:52
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
    >
    > światła Księżyca.

    tutaj nie bylo ksiezyca.

> [...]

    Lampa sodowa nie jest LED-em

    co innego led , co innego lampa sodowa.

    mowimy o konkretnym przypadku balansowania oswietlenia ulicznego.
    ( zreszta pojawiaja sie biale LEDy na ulicach -mimo , ze maja Ra dobrze ponizej
    90-ciu , fajnie sie je balansuje)

    jaka jest teoria , to mi mowili w szkole.
    I jest inna od tej , ktora glosiles , jakoby swiatlo z lamp sodowych bylo
    monochromatyczne , a wiec niebalansowalne.
    nic szczegolnego sie nie dzieje , w trakcie balansowania. Straty jakosci praktycznie
    jak zwykle.

  • 100. Data: 2013-12-23 09:58:50
    Od: Marek <p...@s...com>

    > no widzisz - da sie wydobyc kolor. nie jest moze najwyzszej proby ,
    > troche przesycony ,

    Oto mi chodziło - aby sprawdzić ile się da wydobyć koloru różnymi
    narzędziami. Ku mojemu zaskoczeniu dało się całkiem sporo - co samo
    zauważyłeś, że aż za dużo. Niestety to pogłębia mój dylemat: brak
    możliwości stosowania jednej wywoływarki. :-( W jednej światła i piękna
    edycja obszarów (ACR) ale kolor kuleje (albo przesyca a inne niedosyca w
    tym samym zdjęciu i trzeba korygować każdy z osobna ręcznie i inne
    cuda), w innej kolory i szum. Zresztą widziałeś ile Ci się udało wydobyć
    z ACRa.

    Przenoszenie TIFa 16-bitowego w celu łączenia technik nie załatwi sprawy
    bo jest w nim mniej możliwości niż w 12-to bitowym RAW. :-(

    Marek