-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!weretis.net!feeder4.news.weretis.net!ecngs!feeder2.ecngs.de!81.171.118.63
.MISMATCH!peer03.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!n
ewsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.p
l!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <58c66a8a$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
<oa83jv$64k$1@node1.news.atman.pl>
<1ofqtxdfi9rce$.18x550iv3tjhy$.dlg@40tude.net>
<oao1ct$5hs$1@node1.news.atman.pl>
<xbmsbl3t7j18.pkftljd03vbt$.dlg@40tude.net>
<oapmv6$p6l$1@node2.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<oaq26r$a75$1@node1.news.atman.pl>
Date: Tue, 21 Mar 2017 10:02:43 +0100
Message-ID: <qh50ezmcd7q3.9qe5frq2ji5f$.dlg@40tude.net>
Lines: 102
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89.77.179.152
X-Trace: 1490087176 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 652 89.77.179.152:3174
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5538
X-Received-Body-CRC: 112529494
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2602329
[ ukryj nagłówki ]Dnia Tue, 21 Mar 2017 03:12:38 +0100, RadoslawF napisał(a):
>> pewnie nie panikujesz za każdym razem wiedząc że Twoje życie
>> wisi na kawałku gumowego wężyka.
>
> Raczej "życie" zderzaka w moim aucie.
Nie jeśli się nie zatrzymasz na czerwonym w wjedziesz pod nadjeżdżającego z
boku.
>> Tak naprawdę istotna jest pewna akceptowalna awaryjność i tyle.
>
> Błąd "kierowcy" nie jest awarią.
W samochodzie autonomicznym jest.
>> Do tego jeszcze niegotowe na autnomiczne samochody prawo no i po prostu
>> nikomu się nie spieszy do bycia pionierem. Natomiast wszyscy nad tym
>> pracują, bo równie jasne jak to że dziś nie opłaca się pchać się z tym na
>> rynek jest to, że za 20 lat będzie to funkcjonalność pojazdu taka jak dziś
>> klimatyzacja albo automatyczna skrzynia biegów - może nadal nie w każdym
>> samochodzie, ale brak tego w ofercie będzie poważnym mankamentem dla wielu
>> klientów.
>
> Za dwadzieścia lat to raczej będziemy rowerami jeździć niż samochodami.
> Pseudo ochrona środowiska wszak najważniejsza.
Jakoś się nie boję
Temat że za 20 lat tylko rowerami jest cały czas znany i aktualny - od
jakiś 100 lat ;)
Ciągle się ma "za 20 lat ropa skończyć" i póki co jakoś się nie kończy.
Tyle że dziś faktycznie napęd spalinowy zaczyna tracić ostatnie zalety
przed napędem elektrycznym.
>> Pamiętaj że mówisz o branży elektroniki-informatyki. Ta branża każdego roku
>> dokonuje postęp porównywalny ze 50 latami rozwoju motoryzacji ;)
>
> Już nie.
> Postęp w komputerach skończył się kiedy weszli w procesy wielojądrowe.
> Bo marketingowo procesor z czterema jądrami jest cztery razy szybszy
> od takiego z jednym. Ale tylko marketingowo.
Mhm :)
BTW to co mylisz z tym co nie rozumiesz jak działa nazywa się "rdzeń".
Istotnie być może w zastosowaniach typu Word+Internet Explorer nie
zauważysz zalet posiadania wielordzeniowego procesora - zwłaszcza że wraz z
postępem w procesorach rośnie postęp w marnowaniu mocy obliczeniowej przez
jeden z systemów operacyjnych z którego pewnie korzystasz.
Stąd takie powiedzonko że komputery coraz szybsze, ale uruchamiają się
coraz dłużej ;)
Ale jeśli mowa o zastosowaniach czysto obliczeniowych, czyli m.in. o
samochodach autnomicznych to tu już te kwestie mają się zupełnie inaczej.
W każdym razie warto pamiętać że plotki o tym jakoby "już wszystko zostało
wynalezione" są zazwyczaj znacznie przesadzone ;)
>> Uruchomić nagle miliony pojazdów na atakowany terenie i
>> użyć ich do ataków na wybrane cele, albo chociaż do paraliżu transportu.
>
> Prościej będzie unieruchomić i nie dojada na czas.
> A skoro zabraknie tam człowieka to zatrzymasz taki pojazd kładąc na
> drodze kilka pustych tekturowych opakowań.
Właśnie dlatego wróg może chcieć zaprogramować te pojazdy po swojemu. I
niekoniecznie musi to robić przełamując zabezpieczenia elektroniczne, a
może np. umieścić agentów tam gdzie się je legalnie programuje, albo zrobić
tam desant.
>> I o ile dziś robi się jakieś wydumane i raczej bezsensowne rozkminy kogo
>> samochód autonomiczny ma wybrać do zabicia gdyby miał "wybierać", to warto
>> by było raczej opracować skuteczne standardy przeciwdziałania takim atakom
>> wroga na infrastrukturę samochodów autonomicznych.
>> Bo chyba pod tym względem mało kto na to patrzy.
>>
> Na razie wszyscy patrzą jak ułatwić przejęcie samochodu przez osobę
> nieuprawnioną. Taka moda.
No moda i oczekiwanie rynku na to żeby nie trzeba było kluczyka z kieszeni
wyciągać
Producentom łatwiej samochody diagnozować i serwisować mając zdalny dostęp
do samochodu, natomiast mizeria implementacji powoduje że staje się to
podatne na atak ze strony złych, ale mądrzejszych którzy budują urządzenia
do przejmowania kontroli.
I dokładnie te przykłady pokazują że branża sama nie narzuci sobie
rozwiązań mających na celu zabezpieczenie elektroniki strującej przed
penetracją.
Bo oni to projektują nie tak żeby było dobrze, a żeby nie oni byli winni.
W przypadku wrogego przejęcia samochodu czy kradzieży, winny nie jest
producent samochodu, a "wróg", więc oni formalnie są czyści.
Natomiast liczę nadal że rynek to zweryfikuje nagłaśniając takie przypadki
i samemu testując takiego możliwości.
A ludzie zagłosują portfelem nie kupując aut które każdy może otworzyć albo
zdalnie wyłączyć w nich hamulce.
Póki co ciężko głosować portfelem, bo problemy dotyczą wszystkich.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.03.17 10:10 J.F.
- 21.03.17 11:27 RadoslawF
- 21.03.17 23:43 Tomasz Pyra
- 22.03.17 00:08 Tomasz Pyra
- 22.03.17 01:50 RadoslawF
- 22.03.17 10:29 Tomasz Pyra
- 22.03.17 12:22 RadoslawF
- 23.03.17 00:50 Tomasz Pyra
- 23.03.17 13:55 RadoslawF
- 23.03.17 15:52 Shrek
- 23.03.17 16:32 r...@k...pl
- 23.03.17 16:38 r...@k...pl
- 24.03.17 00:47 Tomasz Pyra
- 24.03.17 02:17 RadoslawF
- 24.03.17 08:38 Shrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- sprezony amoniak
- Nowy VW 208 :-)
- ile Tesla ma gwarancji?
- OT Silnik sie przegrzewa
- Zakaz wjazdu
- Nie zawsze wchodzi jedynka
- Samochody na wodę
- miszczowie parkowania
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Tesla na złom
- Nie matura lecz chęć szczera ...
- Najlepszy akumulator 12V
- Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
Najnowsze wątki
- 2025-03-24 sprezony amoniak
- 2025-03-24 Białystok => NMS System Administrator <=
- 2025-03-24 Białystok => NMS System Administrator <=
- 2025-03-24 Wrocław => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-03-24 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-24 Białystok => Generative AI Engineer <=
- 2025-03-24 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-24 Spawanie filamentem
- 2025-03-23 Rozkaz 5-2025: O Umorzeniu Postępowania Sądowego
- 2025-03-23 Rozkaz 4-2025: O Ochronie Praw Autorskich
- 2025-03-23 Rozkaz 3-2025: O Zaprzestaniu Bratobójczych Walk Na Ukrainie
- 2025-03-23 Rozkaz 2-2025: O Zaprzestaniu Zaciągania Kredytów
- 2025-03-23 Rozkaz 1-2025: O Uchwaleniu Totaliztycznych Praw i Obowiązków Człowieka
- 2025-03-23 Waga z legalizacją
- 2025-03-23 Nowy VW 208 :-)