eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyFrancuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
  • Data: 2017-03-22 00:08:00
    Temat: Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Tue, 21 Mar 2017 10:10:46 +0100, J.F. napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:xbmsbl3t7j18.pkftljd03vbt$....@4...n
    et...
    >>> Poprawnego w 100% rozpoznawania drogi i obiektow na niej.
    >>> Reakcji w sytuacjach kryzysowych, gdy na drodze robi sie bajzel.
    >
    >>A dlaczego miałoby to być w 100% poprawne?
    >
    >>Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze
    >>jest
    >>dość proste.
    >>Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w
    >>przestrzeni i
    >>rozpoznawanie obiektów też żaden kosmos.
    >
    > Raczysz zartowac.
    >
    > Rozpoznawanie obiektow na obrazku z kamery to jest inna galaktyka a
    > nie kosmos.
    > A algorytmy do tego to tez inna galaktyka.

    Wbrew pozorom nie jest to takie skomplikowane.
    Taki podstawowy, dość prosty, ale dający całkiem dobre wyniki algorytm
    analizy obrazu:

    Dwie kamery dające obraz stereoskopowy i analiza klatki obecnej i
    poprzedniej - czyli w sumie cztery obrazy.

    Na wszystkich czterech obrazach identyfikuje się wiele (dziesiątki-setki
    tysięcy) charakterystycznych punktów (dowolnych), które algorytm odnajduje
    we wszystkich czterech obrazach.

    Dla każdego z takich punktów można obliczyć trójwymiarowy wektor pozycji i
    prędkości w przestrzeni (bardzo mniej-więcej).

    Następnie grupując punkty charakterystyczne pod względem podobnej pozycji i
    prędkości one grupują się w punkty należące do konkretnych obiektów na
    analizowanej scenie, na ich podstawie można określić pozycję, prędkość i
    zarys tych obiektów.
    Dodatkowo określa się odometrię własnego pojazdu.

    Błędnie przyporządkowane punkty które w rzeczywistości nie wskazują tego
    samego obiektu dają wyniki daleko rozproszone i łatwo je wykryć i nie brać
    pod uwagę.

    W praktyce algorytm jest oczywiście bardziej skomplikowany, np. żeby
    potrafił rozróżniać np. dwa bardzo podobne obiekty na scenie.
    Oczywiście ma też swoje słabości (np. lustra na scenie).

    Obecnie dostępne komputery mają moc obliczeniową wystarczającą do
    przeprowadzenia takiej analizy w czasie rzeczywistym w całkiem sporych
    rozdzielczościach.


    >>To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei
    >>statystycznie
    >>nadrobi brakiem dekoncetracji, zmęczenia, doskonałym "wzrokiem" w
    >>nocy,
    >>zerowym czasem reakcji itd.
    >
    > No chyba, ze mu sie odsmiecanie pamieci wlaczy, aktualizacja przyjdzie
    > itp :-)

    No wiadomo że wszystko można zrobić źle ;)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: