-
Data: 2012-11-15 10:28:09
Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Thu, 15 Nov 2012 09:13:50 +0100, Maciek napisał(a):
> W dniu 2012-11-15 09:09, Maciek pisze:
>> Zwłaszcza, gdy jest to smar na piaście (zapewne położony w celu
>> zmniejszenia jej korozji i trudności z późniejszym rozdzieleniem piasty,
>> felgi, ewentualnie jeszcze tarczy). O smarowaniu śrub nic nie pisałem :->
> Ups. Obrazka nie obejrzałem. Niemniej jednak siły tam przedstawione nie
> są przenoszone przez śruby kół, a przez kołnierz piasty, na który
> nasadzana jest felga. Innymi słowy nie bardzo jest szansa na poślizg
> między felgą, a piastą.
W przypadku koła napędzanego masz następujące połączenia _cierne_:
felga-tarcza hamulcowa
tarcza hamulcowa-piasta
Są to połączenia, przenoszące duży moment obrotowy (przy przyspieszaniu i
przy hamowaniu) niedużą powierzchnią o niewielkiej średnicy - występują tam
wtedy naprawdę ogromne siły.
Kołnierz piasty tak naprawdę ma znaczenie tylko centrujące elementy przy
montażu i nie przenosi sił w tym połączeniu. A nawet gdyby, to tylko siłę
związaną z masą pojazdu/amortyzacją, a te są rząd wielkości mniejsze niż
siły wynikające z przeniesienia napędu/hamulca pomiędzy elementami.
Dlatego nasmarowanie połączeń piasta-tarcza-felga ogromnie osłabia to
połączenie wprowadzając możliwość poślizgu między elementami, czyli tego że
obróci się tarcza hamulcowa względem felgi. Oczywiście jest to możliwe
tylko pod niewielkim kątem, bo dalej na przeszkodzie staną śruby które
jednak wtedy będą pracować w warunkach w których zdecydowanie nie powinny -
przenosząc obciążenia boczne, oraz na ścinanie.
To jest dokładnie ten sam charakter pracy co zablokowanego hamulca w
samochodzie - za pomocą zacisku, ciernie łączy tarczę hamulcową z klockami.
A nie trzeba chyba tłumaczyć że nasmarowanie połączenia tarcza-klocek
zdecydowanie takie połączenie osłąbi.
Żeby nie mieć problemów ze zdejmowaniem felg o ściśle spasowanym otworze
centrującym, można nałożyć naprawdę symboliczną ilość smaru
(przystosowanego do aluminium, czy nie smar miedziowy) na bok kołnierza,
albo wnętrze otworu centrującego i tak założyć felgę.
Nic się wtedy nie zapiecze.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.11.12 10:29 Maciek
- 15.11.12 10:31 Dykus
- 15.11.12 10:32 RoMan Mandziejewicz
- 15.11.12 10:32 Maciek
- 15.11.12 10:32 Tomasz Pyra
- 15.11.12 10:33 Maciek
- 15.11.12 10:35 Maciek
- 15.11.12 11:06 Andrzej Kubiak
- 15.11.12 11:12 Marcin N
- 15.11.12 11:23 J.F
- 15.11.12 11:26 J.F
- 15.11.12 11:53 Marcin N
- 15.11.12 12:02 Marcin N
- 15.11.12 12:05 Artur Maśląg
- 15.11.12 14:24 Adam Wołk-Jankowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
Najnowsze wątki
- 2024-12-19 koniki obsiadły kolejki i numerki
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=