    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
    Subject: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 15 Nov 2012 10:28:09 +0100

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 09:13:50 +0100, Maciek napisał(a):

    > Ups. Obrazka nie obejrzałem. Niemniej jednak siły tam przedstawione nie
    > są przenoszone przez śruby kół, a przez kołnierz piasty, na który
    > nasadzana jest felga. Innymi słowy nie bardzo jest szansa na poślizg
    > między felgą, a piastą.

    W przypadku koła napędzanego masz następujące połączenia _cierne_:
    felga-tarcza hamulcowa
    tarcza hamulcowa-piasta

    Są to połączenia, przenoszące duży moment obrotowy (przy przyspieszaniu i
    przy hamowaniu) niedużą powierzchnią o niewielkiej średnicy - występują tam
    wtedy naprawdę ogromne siły.

    Kołnierz piasty tak naprawdę ma znaczenie tylko centrujące elementy przy
    montażu i nie przenosi sił w tym połączeniu. A nawet gdyby, to tylko siłę
    związaną z masą pojazdu/amortyzacją, a te są rząd wielkości mniejsze niż
    siły wynikające z przeniesienia napędu/hamulca pomiędzy elementami.

    Dlatego nasmarowanie połączeń piasta-tarcza-felga ogromnie osłabia to
    połączenie wprowadzając możliwość poślizgu między elementami, czyli tego że
    obróci się tarcza hamulcowa względem felgi. Oczywiście jest to możliwe
    tylko pod niewielkim kątem, bo dalej na przeszkodzie staną śruby które
    jednak wtedy będą pracować w warunkach w których zdecydowanie nie powinny -
    przenosząc obciążenia boczne, oraz na ścinanie.

    To jest dokładnie ten sam charakter pracy co zablokowanego hamulca w
    samochodzie - za pomocą zacisku, ciernie łączy tarczę hamulcową z klockami.
    A nie trzeba chyba tłumaczyć że nasmarowanie połączenia tarcza-klocek
    zdecydowanie takie połączenie osłąbi.

    Żeby nie mieć problemów ze zdejmowaniem felg o ściśle spasowanym otworze
    centrującym, można nałożyć naprawdę symboliczną ilość smaru
    (przystosowanego do aluminium, czy nie smar miedziowy) na bok kołnierza,
    albo wnętrze otworu centrującego i tak założyć felgę.
    Nic się wtedy nie zapiecze.