-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.n
eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
Subject: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <k7u1bc$2q2$1@news.task.gda.pl> <k7u6kp$nhp$1@news.task.gda.pl>
<k803vr$ah0$3@news.task.gda.pl> <k80762$jol$1@node1.news.atman.pl>
<1mrpn3nn7m4q6$.o38y3tkkw6dj$.dlg@40tude.net>
<50a47e45$0$1218$65785112@news.neostrada.pl>
<k82809$c49$2@node2.news.atman.pl> <k82885$c49$3@node2.news.atman.pl>
Date: Thu, 15 Nov 2012 10:28:09 +0100
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 41
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.11.187.169
X-Trace: 1352971689 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 26682 83.11.187.169:40035
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2472444
[ ukryj nagłówki ]Dnia Thu, 15 Nov 2012 09:13:50 +0100, Maciek napisał(a):
> W dniu 2012-11-15 09:09, Maciek pisze:
>> Zwłaszcza, gdy jest to smar na piaście (zapewne położony w celu
>> zmniejszenia jej korozji i trudności z późniejszym rozdzieleniem piasty,
>> felgi, ewentualnie jeszcze tarczy). O smarowaniu śrub nic nie pisałem :->
> Ups. Obrazka nie obejrzałem. Niemniej jednak siły tam przedstawione nie
> są przenoszone przez śruby kół, a przez kołnierz piasty, na który
> nasadzana jest felga. Innymi słowy nie bardzo jest szansa na poślizg
> między felgą, a piastą.
W przypadku koła napędzanego masz następujące połączenia _cierne_:
felga-tarcza hamulcowa
tarcza hamulcowa-piasta
Są to połączenia, przenoszące duży moment obrotowy (przy przyspieszaniu i
przy hamowaniu) niedużą powierzchnią o niewielkiej średnicy - występują tam
wtedy naprawdę ogromne siły.
Kołnierz piasty tak naprawdę ma znaczenie tylko centrujące elementy przy
montażu i nie przenosi sił w tym połączeniu. A nawet gdyby, to tylko siłę
związaną z masą pojazdu/amortyzacją, a te są rząd wielkości mniejsze niż
siły wynikające z przeniesienia napędu/hamulca pomiędzy elementami.
Dlatego nasmarowanie połączeń piasta-tarcza-felga ogromnie osłabia to
połączenie wprowadzając możliwość poślizgu między elementami, czyli tego że
obróci się tarcza hamulcowa względem felgi. Oczywiście jest to możliwe
tylko pod niewielkim kątem, bo dalej na przeszkodzie staną śruby które
jednak wtedy będą pracować w warunkach w których zdecydowanie nie powinny -
przenosząc obciążenia boczne, oraz na ścinanie.
To jest dokładnie ten sam charakter pracy co zablokowanego hamulca w
samochodzie - za pomocą zacisku, ciernie łączy tarczę hamulcową z klockami.
A nie trzeba chyba tłumaczyć że nasmarowanie połączenia tarcza-klocek
zdecydowanie takie połączenie osłąbi.
Żeby nie mieć problemów ze zdejmowaniem felg o ściśle spasowanym otworze
centrującym, można nałożyć naprawdę symboliczną ilość smaru
(przystosowanego do aluminium, czy nie smar miedziowy) na bok kołnierza,
albo wnętrze otworu centrującego i tak założyć felgę.
Nic się wtedy nie zapiecze.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.11.12 10:29 Maciek
- 15.11.12 10:31 Dykus
- 15.11.12 10:32 RoMan Mandziejewicz
- 15.11.12 10:32 Maciek
- 15.11.12 10:32 Tomasz Pyra
- 15.11.12 10:33 Maciek
- 15.11.12 10:35 Maciek
- 15.11.12 11:06 Andrzej Kubiak
- 15.11.12 11:12 Marcin N
- 15.11.12 11:23 J.F
- 15.11.12 11:26 J.F
- 15.11.12 11:53 Marcin N
- 15.11.12 12:02 Marcin N
- 15.11.12 12:05 Artur Maśląg
- 15.11.12 14:24 Adam Wołk-Jankowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Najlepszy akumulator 12V
- Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- silnik-chwilówka
- kraje nieprzyjazne samochodom
- parking Auchan
- przegląd za mną
- Na co komu okna
- Mój elektryk
- Spalił się autobus :-)
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
Najnowsze wątki
- 2025-03-16 Nowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
- 2025-03-16 Nowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
- 2025-03-16 Najlepszy akumulator 12V
- 2025-03-16 Co powinno spotkać "adwokatów dwóch" uczestniczących w przesłuchaniu świadka do którego nie dopuszczono adwokata świadka?
- 2025-03-16 Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- 2025-03-16 Co w KANADZIE wolno komercyjnie (na razie się nie czepili?)
- 2025-03-16 silnik-chwilówka
- 2025-03-16 Prokurator Wrzosek "Bezstronna" nie przyczynia się do śmierci (dowodnie) - oświadcza bodnatura [Dwie Kacze Wieże]
- 2025-03-15 kraje nieprzyjazne samochodom
- 2025-03-15 parking Auchan
- 2025-03-15 Art. 19.1 ustawy o ochronie praw autorskich
- 2025-03-15 przegląd za mną
- 2025-03-15 Na co komu okna
- 2025-03-15 Mój elektryk
- 2025-03-15 Fejk muzyczny czy nie fejk