eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDroga hamowania vs prędkość › Re: Droga hamowania vs prędkość
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Fri, 26 Jan 2018 13:20:09 +0100
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 71
    Message-ID: <p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl>
    References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1516969214 27751 89.69.207.111 (26 Jan 2018 12:20:14
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 26 Jan 2018 12:20:14 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.5.2
    In-Reply-To: <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623452
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 26-01-2018 o 08:18, miumiu pisze:

    > Dziwne te wyniki. Przeczy to troche fizyce, bo teoretycznie jak masz stałą
    > siłę oporu, to hamujesz dokladnie liniowo.

    Dlaczego dziwne. Ilość energii jest proporcjonalna do kwadratu
    prędkości. 2x większa prędkość = 4x większa energia do wytracenia. Nawet
    zakładając dla uproszczenia (błędnie), że skuteczność hamulców nie
    zależy od prędkości/czasu hamowania, to już z tego wynika ogromna
    nieliniowość.

    > Jesli jest tak jak piszesz, to
    > nie bylo stalego oporu hamowania.

    Oczywiście, że nie było. Wyraźnie było to wyczuwalne nawet bez żadnych
    przyrządów. Na początku hamowania oporu prawie nie było czuć, pojawił
    się od ok. 40km/h i gwałtownie narastał. Oczywiście mówię o odczuciach a
    nie pomiarach przyspieszenia.

    > Moze tak byc jesli jest mokra nawierzchnia
    > i tworzy sie warstewka wody miedzy opona i nawierzchnia drogi,

    Więc to też trzeba brać pod uwagę! Między oponą a lodem powstaje warstwa
    wody o grubości _zależnej_ od wydzielanego ciepła podczas hamowania, to
    masz dodatkowe efekty specjalne. Duża prędkość = mniejsza siła hamowania.


    > lyse albo
    > kiepskie opony,

    Opony klasy przyczepności A/B, półka premium, nówki.

    > niskiej jakosci tarcze i klocki o zlej charakterystyce.

    Na lodzie nawet najgorsze tarcze i klocki poradzą sobie bo prawie nie
    pracują.

    > Na
    > suchej dobrej nawierzchni, dobrych oponach i sprawnym układzie hamulcowym
    > hamowanie powinno być zblizone do liniowego.

    No właśnie sam jestem ciekaw czy tak jest a mam spore wątpliwości. W
    moim aucie mam całkiem spore tarcze (33cm średnicy), nawiercane. Gdy
    ostro hamuję, powiedzmy przy 180km/h, nie zwiększam siły nacisku na
    hamulec to efekt jest taki, że przez krótki czas siła hamowania jest
    bardzo duża, szybko jednak maleje i trzeba to kompensować naciskiem na
    pedał. Gdy nie wyhamuję do zera, a powiedzmy do 100km/h to odpuszczenie
    hamowania na powiedzmy 3-5s schłodzi na tyle tarcze, że odzyskują
    większą część sprawności.

    > Jesli jest tak jak piszesz, to odczucie hamowania powinno byc takie ze z
    > poczatku nic sie nie dzieje, a dopiero na sam koniec wyrywa cie z pasow.

    Z tym wyrywaniem pasów na lodzie, to nie przesadzajmy. Ale mniej więcej
    tak właśnie jest.

    > Ja
    > jakos nie mam takich obserwacji, moze dlatego ze rzadko hamuje awaryjnie.
    > Wlasnie zamowilem sobie modul-akcelerometra CJMCU-325 u Chinczykow, wstawie
    > do samochodu i zobaczymy jak sie ta sila oporu zmienia. Czy jest liniowa,
    > czy sie zwieksza pod koniec i jak szybko :)

    Koniecznie to opublikuj. Zrób próby na mokrym i suchym. A na suchym przy
    prędkościach powiedzmy 50km/h a potem 150km/h. Chodzi o wpływ gorącej
    tarczy. Oczywiście o ile jesteś zwolennikiem teorii, że przy ABS i
    hamowaniu awaryjnym opony nie niszczą się, bo ja osobiście jestem
    skrajnie daleki od takiego poglądu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: