-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Date: Fri, 26 Jan 2018 13:20:09 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 71
Message-ID: <p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl>
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1516969214 27751 89.69.207.111 (26 Jan 2018 12:20:14
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 26 Jan 2018 12:20:14 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.5.2
In-Reply-To: <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623452
[ ukryj nagłówki ]W dniu 26-01-2018 o 08:18, miumiu pisze:
> Dziwne te wyniki. Przeczy to troche fizyce, bo teoretycznie jak masz stałą
> siłę oporu, to hamujesz dokladnie liniowo.
Dlaczego dziwne. Ilość energii jest proporcjonalna do kwadratu
prędkości. 2x większa prędkość = 4x większa energia do wytracenia. Nawet
zakładając dla uproszczenia (błędnie), że skuteczność hamulców nie
zależy od prędkości/czasu hamowania, to już z tego wynika ogromna
nieliniowość.
> Jesli jest tak jak piszesz, to
> nie bylo stalego oporu hamowania.
Oczywiście, że nie było. Wyraźnie było to wyczuwalne nawet bez żadnych
przyrządów. Na początku hamowania oporu prawie nie było czuć, pojawił
się od ok. 40km/h i gwałtownie narastał. Oczywiście mówię o odczuciach a
nie pomiarach przyspieszenia.
> Moze tak byc jesli jest mokra nawierzchnia
> i tworzy sie warstewka wody miedzy opona i nawierzchnia drogi,
Więc to też trzeba brać pod uwagę! Między oponą a lodem powstaje warstwa
wody o grubości _zależnej_ od wydzielanego ciepła podczas hamowania, to
masz dodatkowe efekty specjalne. Duża prędkość = mniejsza siła hamowania.
> lyse albo
> kiepskie opony,
Opony klasy przyczepności A/B, półka premium, nówki.
> niskiej jakosci tarcze i klocki o zlej charakterystyce.
Na lodzie nawet najgorsze tarcze i klocki poradzą sobie bo prawie nie
pracują.
> Na
> suchej dobrej nawierzchni, dobrych oponach i sprawnym układzie hamulcowym
> hamowanie powinno być zblizone do liniowego.
No właśnie sam jestem ciekaw czy tak jest a mam spore wątpliwości. W
moim aucie mam całkiem spore tarcze (33cm średnicy), nawiercane. Gdy
ostro hamuję, powiedzmy przy 180km/h, nie zwiększam siły nacisku na
hamulec to efekt jest taki, że przez krótki czas siła hamowania jest
bardzo duża, szybko jednak maleje i trzeba to kompensować naciskiem na
pedał. Gdy nie wyhamuję do zera, a powiedzmy do 100km/h to odpuszczenie
hamowania na powiedzmy 3-5s schłodzi na tyle tarcze, że odzyskują
większą część sprawności.
> Jesli jest tak jak piszesz, to odczucie hamowania powinno byc takie ze z
> poczatku nic sie nie dzieje, a dopiero na sam koniec wyrywa cie z pasow.
Z tym wyrywaniem pasów na lodzie, to nie przesadzajmy. Ale mniej więcej
tak właśnie jest.
> Ja
> jakos nie mam takich obserwacji, moze dlatego ze rzadko hamuje awaryjnie.
> Wlasnie zamowilem sobie modul-akcelerometra CJMCU-325 u Chinczykow, wstawie
> do samochodu i zobaczymy jak sie ta sila oporu zmienia. Czy jest liniowa,
> czy sie zwieksza pod koniec i jak szybko :)
Koniecznie to opublikuj. Zrób próby na mokrym i suchym. A na suchym przy
prędkościach powiedzmy 50km/h a potem 150km/h. Chodzi o wpływ gorącej
tarczy. Oczywiście o ile jesteś zwolennikiem teorii, że przy ABS i
hamowaniu awaryjnym opony nie niszczą się, bo ja osobiście jestem
skrajnie daleki od takiego poglądu.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 13:29 Marek S
- 26.01.18 13:46 Marek S
- 26.01.18 13:50 v...@g...com
- 26.01.18 15:29 viktorius
- 26.01.18 16:06 T.
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- W-wa naklejki wjazd do centrum
- 1250 euro za rezygnacje z posiadania samochodu
- poszedł na czerwonym i uderzył w motur
- Tesla to wóz dla mnie
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- A co mnie to koooorwa obchodzi?
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
Najnowsze wątki
- 2024-07-01 W-wa naklejki wjazd do centrum
- 2024-07-01 ładowarka zmarła
- 2024-07-01 Koder szuka pracy. Koduję w j.: Asembler, C, C++ (z Qt) i D.
- 2024-07-01 Kraków => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-07-01 Białystok => Full Stack Web Developer (.Net Core, Angular6+) <=
- 2024-07-01 Berlin => Technical Rollouter (Radio Systems Software Installation and
- 2024-07-01 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-07-01 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-07-01 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-07-01 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-07-01 Bielsko-Biała => Expert Migration Architect (Azure) <=
- 2024-07-01 Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- 2024-07-01 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-07-01 Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- 2024-07-01 CA -- problem z logowaniem