-
Data: 2018-01-26 23:21:02
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Fri, 26 Jan 2018 20:47:54 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 26-01-2018 o 19:50, Tomasz Pyra pisze:
>
>>> Też fakt. Druga osoba musiałaby to robić. Zresztą nie wiem czy wyniki by
>>> odbiegały bo czuć przecież siłę hamowania bez przyrządów.
>>
>> Dupohamownia w takich sytuacjach bardzo oszukuje.
>> Siła hamowania jest z grubsza taka sama niezależnie od prędkości.
>
> Shrek znalazł fajny link:
> http://3.bp.blogspot.com/-mFvMVMm-G3Y/Uq-nBDOeRMI/AA
AAAAAAAoc/FC9vf90ZV7g/s1600/hamowanie2.jpeg
>
> On potwierdza prawidłowe działanie czujników w mojej dupie :-D
Ale z wykresu wynika że siła hamowania jest równa i wynosi cały czas
-7.5m/s^2 (czyli w każdej sekundzie samochód traci 27km/h).
Opóźnienie to odpowiada hamowaniu ze 100km/h na drodze 51m.
Czyli masz już nie dość że nieskalibrowane czujniki w dupie, to jeszcze
efekt potwierdzenia ;)
Czytając ten wykres należy pamiętać, że na każdym kolejnym metrze samochód
spędza więcej czasu (bo coraz wolniej jedzie).
Na począktu hamowania, między metrem 15 a 16 prędkość spada z 54.9km/h do
53.1km/h (o -0.5m/s).
Zakładając ~średnią 54km/h na tym metrze samochód spędził 0.0666s.
Czyli hamował z opóźnieniem -7.5m/s^2 (czyli w każdej sekundzie 27km/h).
Pod koniec hamowania, między metrem 28 a 29, samochód zwolnił z 22.1km/h do
17.2km/h (-1.36m/s).
Przy tak samo policzonej ~średniej 19.65km/h, daje to czas na tym metrze
0.183s.
Czyli opóźnienie -7.42m/s^2, czyli praktycznie takie samo
>> Faktycznie zrobić flatspota hamując bez ABS jest łatwo.
>> Ale hamując z ABS, nawet na suchym raczej uszkodzenie opon nie grozi.
>
> Nie wnikałem za bardzo w ten temat ale u oponiarzy słyszałem odmienne
> opinie. Również artykuł na Oponeo twierdzi inaczej.
Artykuł z Oponeo który linkowałeś mówi o ryzyku uszkodzenia opony hamując
awaryjnie bez ABS ze względu na długotrwałe blokowanie koła w jednej
pozycji.
Przykład z hamowaniem z 90km/h odnosi się tam do samochodu bez ABS.
>> Ale w tych samych warunkach ja hamuję całkiem stabilnie przy kolejnych
>> próbach.
>
> Czy mówimy o awaryjnym hamowaniu? Nie jest sztuką zacząć hamować na
> autostradzie by zatrzymać się na stacji paliwowej. Zawsze się uda. No,
> prawie zawsze :-) Chodzi mi o hamowanie ze skutecznością lepszą niż ABS.
Zależy co masz na myśli mówiąc o "awaryjności".
Ja mówię o maksymalnej sile hamowania jaką potrafię wykrzesać z samochodu.
To są opóźnienia rzędu -13m/s^2, czyli odopowiadające hamowaniu ze 100km/h
na 30m.
To jest już mocne hamowanie, które powoduje taką zmianę rozkładu obciążenia
przód-tył, że tył jest tak słabo obciążony że zaczyna nim bujać prawo-lewo
co wymaga bardzo szybkich reakcji kierownica.
Mając np. 11 podjazdów na wyścigu górskim koryguję punkty hamowania na
podstawie poprzednich przejazdów, z uwzględnieniem zmieniających się
warunków.
> Mam na myśli ABS z typowych aut. W typowo sportowych inaczej działa. Czy
> za każdym razem zahamujesz tak aby kapcia nie zerwać? Jeśli tak, to
> chylę czoła bo to żmudne tygodnie ćwiczeń by dojść do takiej perfekcji.
Myślę że bardziej lata.
Zresztą nie mierzyłbym tego tak czasem, a po prostu ilością takich hamowań,
które przekładają się na czucie opony i nawierzchni. Pozwalają utrzymywać
optymalne parametry hamowania.
Plus treningi z kalibracji m.in. dupohamowni wspomagane akcelerometrem i
pomiarem drogi hamowania.
Jak ktoś ma dużo pieniędzy i warunki, to pewnie się nauczy szybko.
Tu masz nie do końca udane hamowanie (zaskoczenie śliską nawierzchnią -
czyli to właśnie jest hamowanie awaryjne, ratunkowe), ale pokazuje w czym
rzecz.
https://www.youtube.com/watch?v=6W-bXPmuRWo
Słychać pracę opony na śliskiej nawierzchni (w samochodzie nie ma żadnej
elektroniki w układzie hamulcowym).
I nie jest to hamowanie pulsacyjne polegające na puszczaniu i blokowaniu
kół, a oscylacja siły hamowania wokół punktu utraty przyczepności -
podobnie jak to robi ABS.
I to było 5 lat doświadczenia temu ;)
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
- 27.01.18 01:04 Marek S
- 27.01.18 07:47 Cavallino
- 27.01.18 12:41 Marek S
- 27.01.18 12:46 Tomasz Pyra
- 27.01.18 14:17 Lewis
- 27.01.18 15:25 mk4
- 27.01.18 20:01 Marek S
- 27.01.18 20:15 Marek S
- 27.01.18 22:44 Cavallino
- 28.01.18 00:24 Marek S
- 28.01.18 08:00 Cavallino
- 28.01.18 10:21 Lewis
- 28.01.18 12:29 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
Najnowsze wątki
- 2025-01-19 Test - nie czytać
- 2025-01-19 qqqq
- 2025-01-19 Tauron przysyła aneks
- 2025-01-19 Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- 2025-01-18 Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- 2025-01-18 Pomoc dla Filipa ;)
- 2025-01-18 znowu kradno i sie nie dzielo
- 2025-01-18 Zieloni oszuchiści
- 2025-01-18 Zielonka => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-18 Warszawa => Frontend Developer (JS, React) <=
- 2025-01-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2025-01-18 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-18 Katowice => Administrator IT - Systemy Operacyjne i Wirtualizacja <=
- 2025-01-17 Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- 2025-01-17 Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]