  • Data: 2018-01-26 23:32:37
    Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 26 Jan 2018 09:29:45 +0100, Shrek napisał(a):

    > Mimo wszystko intuicja podpowiada mi, że rzeczywiście im wolniej tym
    > lepiej hamujesz (fizyka wspomina o kwadracie we wzorze na energię
    > kinetyczną), doświadczenie również podpowiada, że z 200 to na początku
    > zaskakująco wolno hamujesz, doświadczenia na ćwiczen hamowania
    > awaryjnego na moto jak i każdorazowe rozczarowanie jak "trzeba" było
    > heblować z wiekszych prędkości równiez...
    >
    > polukałem w googlu i rzeczywiście:

    Chłopaki...
    To co mówicie pokazuje tylko i wyłącznie że trzeba - trenować, trenować i
    jeszcze raz trenować.
    A trenując mierzyć i liczyć.

    Bo opisujecie swoje wrażenia i odczucia, które są zupełnie rozbieżne z
    rzeczywistością.
    Jeździcie "na czuja", a to jest niestety prosta droga do błędów za
    kierownicą.

    Nie jest tak jak się wydaje i jak podpowiada intuicja - samochód zasadniczo
    cały czas hamuje tak samo i niezależnie od prędkości. I dlatego droga
    hamowania z 2x wyższej prędkości jest 4x dłuższa.
    Przy hamowaniu z bardzo dużych prędkości zazwyczaj z czasem zacznie hamować
    trochę gorzej, bo klocki hamulcowe zaczną się przegrzewać.

    > http://3.bp.blogspot.com/-mFvMVMm-G3Y/Uq-nBDOeRMI/AA
    AAAAAAAoc/FC9vf90ZV7g/s1600/hamowanie2.jpeg

    > Im wolniej tym "stromiej" prędkość tracisz.

    Nie - na tym wykresie jest narysowane że przez cały czas traci prędkość
    dokładnie tak samo.
    7.5m/s w każdej sekundzie hamowania (czyli 27km/h w każdej sekundzie).

    W ogóle to ten wykres jest tak płaski i niczym niezaburzony, że podejrzewam
    że nie przedstawia żadnych pomiarów rzeczywistego hamowania, a jedynie
    teoretycznie wyliczenia.

    W rzeczywistych przypadkach na wykresie widać fazę "nurkowania" zawieszenia
    i jakieś tam oscylacje związane z nierównościami czy zmienną
    przyczepnością.