eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDroga hamowania vs prędkość › Re: Droga hamowania vs prędkość
  • Data: 2018-01-26 15:29:44
    Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Od: viktorius <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2018-01-26 o 12:47, Marek S pisze:
    > W dniu 26-01-2018 o 09:31, viktorius pisze:
    >
    >> Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
    >> prędkość do kwadratu.
    >>
    >> Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
    >> temperaturą)
    >> Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości
    >> "o 40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
    >> hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.
    >
    > Właśnie tak to sobie tłumaczę. Zresztą nie chodzi mi o szukanie
    > odpowiedzi w teorii lecz o zwrócenie kolegom uwagi iż taki efekt
    > istnieje i jest bardzo niebezpieczny. Jak widać z treści dyskusji -
    > część osób jednak tego nie wie więc słusznym było utworzenie pozornie
    > trywialnego tematycznie wątku.
    >
    > Skoro jednak teorię angażujesz, to uzupełnię też, że droga hamowania nie
    > tylko od energii zależy ale od prędkości więc jej obserwowanie może nie
    > być czytelne dla kierowcy (nie używającego akcelerometru). Skupiając się
    > wyłącznie na odczuciach siły hamowania wyraźnie jest ten moment
    > narastania wyczuwalny bez żadnych przyrządów.
    >

    Mając jakąś prędkość różną od zera posiada się z automatu energię
    kinetyczną. Jeśli chcesz zahamować, hamulce zamieniają energię
    kinetyczną na cieplną. Oczywiście mniejsza anergia kinetyczna to
    mniejsza prędkość, wzór szkolny już podawałem.

    > No i jeszcze jedna rzecz, która mogła mieć miejsce: aquaplaning. Pewnie
    > między oponą a lodem powstała warstwa wody wskutek ciepła tarcia.
    >
    >

    Zły przykład był podany, mokro jakiś lód, zaciemnia wyjaśnienie przyczyn
    takiego a nie innego zachowania.
    Tak naprawdę to nie ma znaczenia, ten test można było wykonać na
    idealnie czystej, równej, suchej i przyczepnej drodze. Wnioski byłyby
    takie same, czy z aquaplaningiem, czy nie.


    >> I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?
    >
    > Sądzę, ze koledzy źle nazwali funkcję i mieli na myśli kwadrat prędkości
    > :-)
    >

    Oby :)

    --
    viktorius

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: