-
Data: 2018-01-26 15:29:44
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: viktorius <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018-01-26 o 12:47, Marek S pisze:
> W dniu 26-01-2018 o 09:31, viktorius pisze:
>
>> Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
>> prędkość do kwadratu.
>>
>> Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
>> temperaturą)
>> Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości
>> "o 40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
>> hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.
>
> Właśnie tak to sobie tłumaczę. Zresztą nie chodzi mi o szukanie
> odpowiedzi w teorii lecz o zwrócenie kolegom uwagi iż taki efekt
> istnieje i jest bardzo niebezpieczny. Jak widać z treści dyskusji -
> część osób jednak tego nie wie więc słusznym było utworzenie pozornie
> trywialnego tematycznie wątku.
>
> Skoro jednak teorię angażujesz, to uzupełnię też, że droga hamowania nie
> tylko od energii zależy ale od prędkości więc jej obserwowanie może nie
> być czytelne dla kierowcy (nie używającego akcelerometru). Skupiając się
> wyłącznie na odczuciach siły hamowania wyraźnie jest ten moment
> narastania wyczuwalny bez żadnych przyrządów.
>
Mając jakąś prędkość różną od zera posiada się z automatu energię
kinetyczną. Jeśli chcesz zahamować, hamulce zamieniają energię
kinetyczną na cieplną. Oczywiście mniejsza anergia kinetyczna to
mniejsza prędkość, wzór szkolny już podawałem.
> No i jeszcze jedna rzecz, która mogła mieć miejsce: aquaplaning. Pewnie
> między oponą a lodem powstała warstwa wody wskutek ciepła tarcia.
>
>
Zły przykład był podany, mokro jakiś lód, zaciemnia wyjaśnienie przyczyn
takiego a nie innego zachowania.
Tak naprawdę to nie ma znaczenia, ten test można było wykonać na
idealnie czystej, równej, suchej i przyczepnej drodze. Wnioski byłyby
takie same, czy z aquaplaningiem, czy nie.
>> I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?
>
> Sądzę, ze koledzy źle nazwali funkcję i mieli na myśli kwadrat prędkości
> :-)
>
Oby :)
--
viktorius
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 16:06 T.
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
- 27.01.18 01:04 Marek S
- 27.01.18 07:47 Cavallino
- 27.01.18 12:41 Marek S
- 27.01.18 12:46 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- stare graty młode kozy
- Nadchodzi nowa opłata od posiadania aut spalinowych
- Droga dwukierunkowa
- Elektryki są fajne
- Elektryki są fajne :(
- USB -> jack
- Kupcie sobie nowoczesne auto
- Linie zatrzymania
- Obostrzenia
- Przyczyna piszczenia...
- Co to k jest?
- znalazłem samochód ;)
- Pierwszeństwo łamane
- zamek
Najnowsze wątki
- 2024-07-13 256 świadków nie ma racji
- 2024-07-11 Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- 2024-07-12 Zgody na przetwarzanie danych
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- 2024-07-12 stare graty młode kozy
- 2024-07-11 8080
- 2024-07-13 Przyłącze dolne grzejnika
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Overview
- 2024-07-12 Czym wykonać otwór fi 100 w betonie komórkowym?
- 2024-07-12 Warszawa => Senior Rust Software Engineer <=
- 2024-07-12 Warszawa => Business Unit Manager (Recruitment Business) <=
- 2024-07-12 Warszawa => Head of WMS Competence Center for IT&D Contract Logistics
- 2024-07-12 Warszawa => Head od WMS Competence Center dla IT&D (Blue Yonder) <=
- 2024-07-12 Kraków => Ruby Backend Developer <=
- 2024-07-12 Warszawa => UX/UI Designer <=