-
Data: 2018-01-26 13:20:09
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 26-01-2018 o 08:18, miumiu pisze:
> Dziwne te wyniki. Przeczy to troche fizyce, bo teoretycznie jak masz stałą
> siłę oporu, to hamujesz dokladnie liniowo.
Dlaczego dziwne. Ilość energii jest proporcjonalna do kwadratu
prędkości. 2x większa prędkość = 4x większa energia do wytracenia. Nawet
zakładając dla uproszczenia (błędnie), że skuteczność hamulców nie
zależy od prędkości/czasu hamowania, to już z tego wynika ogromna
nieliniowość.
> Jesli jest tak jak piszesz, to
> nie bylo stalego oporu hamowania.
Oczywiście, że nie było. Wyraźnie było to wyczuwalne nawet bez żadnych
przyrządów. Na początku hamowania oporu prawie nie było czuć, pojawił
się od ok. 40km/h i gwałtownie narastał. Oczywiście mówię o odczuciach a
nie pomiarach przyspieszenia.
> Moze tak byc jesli jest mokra nawierzchnia
> i tworzy sie warstewka wody miedzy opona i nawierzchnia drogi,
Więc to też trzeba brać pod uwagę! Między oponą a lodem powstaje warstwa
wody o grubości _zależnej_ od wydzielanego ciepła podczas hamowania, to
masz dodatkowe efekty specjalne. Duża prędkość = mniejsza siła hamowania.
> lyse albo
> kiepskie opony,
Opony klasy przyczepności A/B, półka premium, nówki.
> niskiej jakosci tarcze i klocki o zlej charakterystyce.
Na lodzie nawet najgorsze tarcze i klocki poradzą sobie bo prawie nie
pracują.
> Na
> suchej dobrej nawierzchni, dobrych oponach i sprawnym układzie hamulcowym
> hamowanie powinno być zblizone do liniowego.
No właśnie sam jestem ciekaw czy tak jest a mam spore wątpliwości. W
moim aucie mam całkiem spore tarcze (33cm średnicy), nawiercane. Gdy
ostro hamuję, powiedzmy przy 180km/h, nie zwiększam siły nacisku na
hamulec to efekt jest taki, że przez krótki czas siła hamowania jest
bardzo duża, szybko jednak maleje i trzeba to kompensować naciskiem na
pedał. Gdy nie wyhamuję do zera, a powiedzmy do 100km/h to odpuszczenie
hamowania na powiedzmy 3-5s schłodzi na tyle tarcze, że odzyskują
większą część sprawności.
> Jesli jest tak jak piszesz, to odczucie hamowania powinno byc takie ze z
> poczatku nic sie nie dzieje, a dopiero na sam koniec wyrywa cie z pasow.
Z tym wyrywaniem pasów na lodzie, to nie przesadzajmy. Ale mniej więcej
tak właśnie jest.
> Ja
> jakos nie mam takich obserwacji, moze dlatego ze rzadko hamuje awaryjnie.
> Wlasnie zamowilem sobie modul-akcelerometra CJMCU-325 u Chinczykow, wstawie
> do samochodu i zobaczymy jak sie ta sila oporu zmienia. Czy jest liniowa,
> czy sie zwieksza pod koniec i jak szybko :)
Koniecznie to opublikuj. Zrób próby na mokrym i suchym. A na suchym przy
prędkościach powiedzmy 50km/h a potem 150km/h. Chodzi o wpływ gorącej
tarczy. Oczywiście o ile jesteś zwolennikiem teorii, że przy ABS i
hamowaniu awaryjnym opony nie niszczą się, bo ja osobiście jestem
skrajnie daleki od takiego poglądu.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 13:29 Marek S
- 26.01.18 13:46 Marek S
- 26.01.18 13:50 v...@g...com
- 26.01.18 15:29 viktorius
- 26.01.18 16:06 T.
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO