    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 23 Aug 2018 10:16:15 -0700 (PDT)
    <yq8j5lgtzl6r.ua2lqab2jds7$.dlg@40tude.net>
    <5b7da78c$0$680$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5b7e716b$0$600$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Dlaczego w polskich fabrykach jest brudno?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 10:33:49 UTC+2 użytkownik WM napisał:
> [...]
    ferrytycznej (przyciąga magnes), czy na coś wysokociśnieniowego z nierdzewki Duplex
    (też przyciąga), czy na coś co strzela, z nierdzewki utwardzanej wydzieleniowo (też
    przyciąga), czy na coś co wycina dziury np w skórze, czyli z nierdzewki
    martenzytycznej (też przyciąga), czy na wymiennik ciepła, czyli z nierdzewki
    austenitycznej (nie przyciąga), czy do niczego, czyli niewyżarzonej nierdzewki
    austenitycznej, przeżartej delta ferrytem albo jakimiś sigmami (przyciąga).
    Handlowiec, jak cwany, to każdy szajs wciśnie klentowi, szczególnie jak zakupowiec
    dupa.

    > Weź blachę ze stali nierdzewnej, takiej co nie przyciąga magnesu i zagnij.
    > Jest duża szansa, że w miejscu zgięcia struktura austenityczna ulegnie
    > zmianie na ferrytyczną, przyciągającą magnes.
    >
    > http://menosfera.com/czy-stal-nierdzewna-przyciaga-m
    agnes/

> [...]
    > Certyfikatu zaopatrzeniowiec nie jest w stanie zweryfikować.
    > Duże firmy sprawdzają rzeczywistą wytrzymałość z certyfikatem, mniejsze
    > nie mają do tego urządzeń, które są drogie.
    >
    > Sprawy nie ułatwiają normy europejskie, które mają duży rozrzut
    > dopuszczalnych parametrów wytrzymałościowych.
    > Ten sam materiał u jednego producenta ma 30% większą wytrzymałość, niż u
    > drugiego i oba mieszczą się w normie.
    > Trudno przekonać technologa, lub zaopatrzeniowca, by kupił droższy
    > materiał, ale wytrzymalszy.
    > Powinno się podzielić zakres wytrzymałości na klasy.

    Zależy od produktu, procesów, wymagań formalnych i jeszcze innych uwarunkowań, nieraz
    bardzo ciekawych, nieraz bardzo nieoczywistych. Jeśli produkt jest zaawansowany, albo
    proces wykorzystuje jakieś szczególne własności materiału, czy mało znane zjawisko np
    zachodzące w strukturze metalurgicznej, to bywa że standardowa norma w ogóle nie
    określa tego co jest najważniejsze i wtedy trzeba pisać bardzo szczegółową
    specyfikację zakupową. Prawie wszystkie moje produkty mają jakieś tam szczególne
    warunki wyspecyfikowane w POS (purchase order specification), nieraz określające nie
    tyle własności materiału na etapie dostawy, a procesy jego wytwarzania, np. jak taśma
    ma być cięta na arkusze.
    Potem te szczególne warunki są sprawdzane, czy raz na dzień, czy na partię, czy
    jeszcze inaczej- to się rachuje zagrożenia i koszty, potem częstość i sposób tych
    testów regularnie poddaje przeglądowi.
    Z praktyki, najostrzejsze wymagania mają startupy, bo oni tam wymyślają jakieś
    dziwaczne produkty wykorzystujące np jakąś szczególną wielkość ziarna albo sposób
    walcowania.

    Nie, nie ma w tym nic dziwnego że austenit wydziela delta ferryt na skutek silnego
    odkształcenia- popatrz na kształt elementarnego kryształu FCC vs BCC i pomyśl co się
    dzieje jak to silnie ugnieciesz w jednej płaszczyźnie.
    Dziwne jest natomiast że konstruktor danego urządzenia nie określił dopuszczalnej
    zawartości tego ferrytu tak żeby jakościowiec mógł podjąć decyzję na podstawie
    miarodajnego kryterium, a nie ściemy dostawcy. Jak ma ten konstruktor dobrać
    odpowiedni materiał na odpowiednią odporność chemiczną albo zmęczeniową jeśli nie wie
    w jakim stanie wyżarzenia ujednoradniającego materiał zostanie użyty w produkcji?

    Wytrzymałości niektórych materiałów są podzielone na klasy, na przykład nierdzewnych
    śrub. Tylko trzeba wiedzieć w jakich normach jest taki podział, które klasy są lepsze
    do danego zatosowania i dlaczego tak a nie inaczej. Koła tu nie odkrywam: w
    inżynierii najważniejsza jest specjalistyczna wiedza.