  • Data: 2011-09-01 20:07:58
    Temat: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 01/09/2011 15:50, Sarr. wrote:

    > nie chcialbym byc tu doslownie odebranym, bardziej chodzilo mi o to, ze
    > game industry rzadzi sie troche innymi prawami niz dajmy na to rynek
    > oprogramowania baz danych i systemow bankowych. w grach niekiedy stawia
    > sie na innowacje, ktora jesli sie nie przyjmie - przynosi straty, lub
    > jeszcze gorzej, prowadzi do uszczuplenia zalogi lub likwidacji studia.

    Wybacz, ale to samo można powiedzieć o każdej branży. Z drugiej strony
    takie firmy jak EA czy Activision-Blizzard raczej mogą sobie pozwolić na
    łyknięcie takiego ryzyka, a sytuacja programistów w nich wcale nie jest
    znacząco lepsza.

    > niektorzy graja vabank, na co wielkie korporacje piszace software na
    > przyklad dla bankow po prostu nie moga sobie pozwolic.

    A wielkie korporacje tworzące gry mogą? A co ze stosunkowo niedużymi
    firmami tworzącymi oprogramowanie dla banków czy dla funduszy?

    > gdyby wszyscy w branzy gier grali tak asekuracyjnie jak firmy piszace
    > oprogramowanie dla
    > bankow, to nie bylo by nam dane widziec innowacyjnych tytulow, bo lepiej
    > jest napisac kolejnego sequela z serii, ktory na pewno sie sprzeda
    > zamiast ryzykowac z zupelnie nowym pomyslem.

    W jakim sensie firmy piszące oprogramowania dla banków grają
    asekuracyjnie i jak tłumaczysz fakt, że jednak czasem wypuszczają one
    nowe, w tym innowacyjne produkty, a nie tylko robią kolejne wersje starych?

    > coz, game industry rzadzi
    > sie swoimi dosc specyficznymi prawami, ktorych programisci nie wymyslaja
    > - i jesli chcesz sie w to bawic - when in rome, do as the romans do.

    Ale jaki jest związek tego z tym, że programistom gorzej płacą? Przecież
    płacą im gorzej nawet jeśli innowacja wypali i ryzyko się firmie opłaci.

    > do pewnego stopnia, owszem, ale po pewnym czasie lub z tych czy inych
    > wzgledow okazuje sie, ze ta cala zabawa to nie wszystko. pisanie gier to
    > nie zabawa, o ktora sa posadzani programisci, ktorzy gry pisza. ta praca
    > bynajmniej nie polega na graniu caly dzien.

    Ostatecznie jednak pracodawca może sobie pozwolić na płacenie mniejszych
    pieniędzy i nie ma takiego problemu, że nie może znaleźć programistów bo
    ci idą tam, gdzie lepiej płacą, więc dlaczego miałby płacić im więcej i
    zmniejszać sobie zyski?

    > ciezko jest oszacowac rynkowa wartosc pracy programisty gier, to dosc
    > specyficzna dzialka.

    Wcale nie jest trudno, rynkowa wartość jest taka, jaką pracodawcy zwykle
    płacą. Gdyby była wyższa, to szli by tam, gdzie by im płacili więcej.

    > eksperci jak wszedzie indziej sa, ale wiekszosc
    > programistow to nie specjalisci, o ktorych zabijalyby sie miedzynarodowe
    > koncerny placac miliony.

    Przecież nie mówimy o milionach, tylko normalnej stawce dla inżyniera.