    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Thu, 1 Sep 2011 08:56:15 -0700 (PDT)

    On Sep 1, 4:16 pm, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > Może kwestia proporcji treści do oprogramowania? Gra może być wyraźnie
    > lepsza lub gorsza w zależności od grafiki i muzyki. W przypadku
    > oprogramowania np. finansowego wydaje mi się, że zależność od jakości
    > samego oprogramowania jest stosunkowo większa. Oczywiście - logika
    > biznesowa i usability też ma swoją wagę.

    No więc właśnie powiedziałbym, że oprogramowanie biznesowe może byc
    bardzo wyraźnie lepsze lub gorsze w zależności od logiki biznesowej.

    Jedna wyraźna różnica, jaką bym widział, to problem niezawodności. Jak
    się gra wywali albo skaszani, to gracz się trochę wkurzy, wróci do
    sejwa, a jak sie to będzie zbyt często zdarzać, to za dwa tygodnie
    dostanie nowego patcha. Jak się program biznesowy skaszani, to może
    powodować duże straty klienta i poważną utrate reputacji producenta.
    To chyba ogranicza trochę syndrom "jak programista powie, że gdzie
    indziej mógłby zarabiać więcej, to zastąpię go dwoma studentami".

    > Głównie chodziło mi o to, że w takich reklamach na inne elementy
    > kładzie się nacisk, inne cechy wykorzystuje do promocji.
    > W oprogramowaniu finansowym będzie to pewnie możliwość współpracy
    > z innymi programami, logika biznesowa, wydajność. W grach:
    >   - grafika (nie tylko "technicznie", wydajnościowo, ale również
    >     wizualnie. W finansach ma to znacznie mniejsze znaczenie.
    >   - scenariusz (odpowiednik logiki biznesowej) - tu widzę równowagę
    >   - dźwięk (od muzyki, przez efekty dźwiękowe po głosy aktorów).
    >     W aplikacji finansowej bez znaczenia lub ewentualnie śladowe.

    Nie no, różnice są, nie bardzo tylko rozumiem, jak z tych różnic
    wynika, gdzie się płaci więcej czy mniej programiście. Programiści nie
    zajmują się marketingiem ani tu ani tu, i tu i tu trzeba ponieść
    jakieś koszta, żeby wcisnąć produkt klientom.

    Natomiast jeśli chodzi o twoje teorie, to gdyby je przyjąć (zarówno
    "gra to głównie content" jak i "gry się inaczej marketuje"), to by
    wynikało z tego, że to zjawisko, że programiści źle zarabiają, nie
    dotyczy programistów tworzących engine'y do gier. Więc jak to jest?

    > Trochę jak różnica między ciężarówką a autem osobowym (a może
    > i bardziej). W tym pierwszym przypadku wygląd ma zdecydowanie mniejsze
    > znaczenie, niż w drugim. Rośnie rola inżynierów, a maleje projektantów
    > nadwozia i wystroju wnęrza, czyli inżynierowie muszą być bardziej
    > (w innej proporcji) doceniani.

    To trochę słaba analogia, zresztą byłbym bardzo zdziwiony, gdyby się
    okazało, że inżynierowie pracujący przy osobówkach zarabiają mniej niż
    ci od ciężarówek.