    From: Paweł Kierski <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Thu, 01 Sep 2011 17:16:27 +0200

    W dniu 2011-09-01 16:05, Andrzej Jarzabek pisze:
> [...]
    [...]
    > No więc w firmach produkujących oprogramowanie biznesowe też tak jest,
    > a mimo to tam programiści zarabiają na ogół lepiej, niż w firmach
    > produkujących gry.

    Może kwestia proporcji treści do oprogramowania? Gra może być wyraźnie
    lepsza lub gorsza w zależności od grafiki i muzyki. W przypadku
    oprogramowania np. finansowego wydaje mi się, że zależność od jakości
    samego oprogramowania jest stosunkowo większa. Oczywiście - logika
    biznesowa i usability też ma swoją wagę.

    > Nie znam się na tym. Z drugiej strony jeśli bierzesz np.
    > oprogramowanie skierowane do instytucji finansowych, to tam też
    > marketing jest i swoje kosztuje, mimo, że nie widzisz reklam tych
    > programów w telewizji.

    Głównie chodziło mi o to, że w takich reklamach na inne elementy
    kładzie się nacisk, inne cechy wykorzystuje do promocji.
    W oprogramowaniu finansowym będzie to pewnie możliwość współpracy
    z innymi programami, logika biznesowa, wydajność. W grach:
    - grafika (nie tylko "technicznie", wydajnościowo, ale również
    wizualnie. W finansach ma to znacznie mniejsze znaczenie.
    - scenariusz (odpowiednik logiki biznesowej) - tu widzę równowagę
    - dźwięk (od muzyki, przez efekty dźwiękowe po głosy aktorów).
    W aplikacji finansowej bez znaczenia lub ewentualnie śladowe.

    Trochę jak różnica między ciężarówką a autem osobowym (a może
    i bardziej). W tym pierwszym przypadku wygląd ma zdecydowanie mniejsze
    znaczenie, niż w drugim. Rośnie rola inżynierów, a maleje projektantów
    nadwozia i wystroju wnęrza, czyli inżynierowie muszą być bardziej
    (w innej proporcji) doceniani.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net