  • Data: 2012-02-20 19:00:52
    Temat: Re: Dawne numery AUS i alarmowe (9xx)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Maciej Bebenek napisał:

    > Jakoś nie pamiętam, żeby ktoś coś takiego mówił w 1989.

    Zacytuję to, co powyżej zostało wycięte -- "Mówienie, to mi zawsze
    z łatwością przychodzi".

    > Gorzej, nawet parę lat później jakiejś genialnej wizji upadku telefonii
    > stacjonarnej nie było.

    Powiem więcej -- wciąż takiej wizji nie ma. Dlatego właśnie trzeba było
    przewidzieć rozsądny plan wykorzystania numeracji.

    > Przypomnę, że w momencie pierwszego przetargu na telefonię komórkową
    > wróźono, że pierwszy milion stuknie gdzieś koło 2005 roku, a w 2010 dwa
    > melony. Potem skorygowano to na melon w 2000 i dwa w 2005. Zgodnie z tymi
    > prognozami dziś miałoby być jakieś 3, może 4. A stacjonarnych ze 20.

    Wróżono. Jednocześnie w fusach na dnie ministerialnej filiżanki z kawą
    ukazały się grube setki milionów numerów stacjonarnych. Tyle teoretycznie
    może udźwignąć plan. A teraz w praktyce brakuje numerów i dla komórek,
    i dla stacjonarnych. No i znowu trzeba będzie wydłużać. Bo to nie trzeba
    wróżyć i szastać numerami na lewo i na prawo, tylko oszczędnie planować
    tak, by nieprzewidziany rozwój wydarzeń nie mógł zaskoczyć.

    > Politycy chcieli w 1999 roku zmienić na 16. Tepsa powiedziala, że
    > "se ne da". I se ne dało.

    A ja wciąż mam więcej pretensji do polityków niż do tepsy. Nie wiedzieć
    czemu zawsze wierzyli w jej każde słowo. Jak mówiła, że na lokalnych
    połączeniach nijak nie idzie zarobić, zysk jest tylko w międzystrefowych,
    to wierzyli i pod to pisali prawo. A te strefy, to trzeba było od razu
    pogonić. Najpóźniej w czasie wydawania koncesji GSM.

    > Pozwolę sobie być odrębnego zdania, chociaż wcale nie twierdzę, że stan
    > obecny mnie zadowala ;-)
    >
    > mamy w tej chwili zaalokowanych jakieś 60 mln numerów. Jak oszacować
    > zapotrzebowanie na rok 2030?
    > Słucham propozycji, wraz z uzasadnieniem.

    60 milionów z miliarda potencjalnie dostępnych, to jest 6% wykorzystania.
    W dwudziestoleciu liczba telefonów wzrosła o rząd wielkości. W następnym
    już tak nie będzie (bo niby po co?). Ale cyfrę jakąś dołożą, to niemal
    pewne, chyba nawet oficjalnie zapowiedziane. Więc alokacja będzie na
    poziomie jednego procenta lub poniżej. Uzasadnienie: jak się za coś
    zabierają nieudacznicy, to zawsze tak się kończy. To był wariant
    optymistyczny. W pesymistycznym planistom numeracyjnym może się udać
    wykończenie całej telefonii. Wtedy nie będzie numerów, będą tylko tylko
    jakieś literowe identyfikatory niezależne od niczego i nikogo.

    --
    Jarek