-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!goblin2!g
oblin1!goblin.stu.neva.ru!peer02.fr7!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrad
a.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada
.pl.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Czy to w ogóle lutuje ?
References: <no8adc$ahl$1@mx1.internetia.pl> <no8f6r$4ih$1@dont-email.me>
<no8ht4$5kl$1@mx1.internetia.pl> <no9cml$k02$1@node2.news.atman.pl>
<noarcr$29t$1@node2.news.atman.pl>
<1...@p...pl.invalid>
<nocv23$4f9$1@node2.news.atman.pl>
<1...@p...pl.invalid>
<nodfoq$mar$1@node1.news.atman.pl>
<1...@p...pl.invalid>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<noev65$2ms$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<57ab0ac1$0$5411$426a74cc@news.free.fr>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<nofvuj$49o$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<1...@p...pl.invalid>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<8...@p...pl.invalid>
Organization: : : :
Date: Wed, 10 Aug 2016 23:16:33 +0200
User-Agent: slrn/pre1.0.3-10 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
Lines: 52
NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.static.ip.netia.com.pl
X-Trace: 1470863794 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 647 77.253.217.116:27443
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4350
X-Received-Body-CRC: 3732519496
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:703874
[ ukryj nagłówki ]Pan RoMan Mandziejewicz napisał:
>>>>>> Nie, po zgaszeniu silnika dmuchawa od razu się zatrzymuje.
>>>>> Niekoniecznie, bardzo czesto przysłuchuję się samochodom z gasnącymi
>>>>> silnikami, wiatrak wyraźnie jeszcze jakiś czas kręci.
>>>> U mnie czasem zaczyna się kręcić dopiero po zgaszeniu silnika.
>>>>> Nie powiem, czy to w trosce o turbawkę (a bardzo przykre skutki może
>>>>> rodzić jej awaria), czy o układ chłodzenia.
>>>> Żadnej celowości w tym nie ma. Po prostu wraz z silnikiem zatrzymała
>>>> się pompa wody, stanął obieg chłodzący, nastąpił lokalny wzrost
>>>> temperatury w miejscu, gdzie jest termostat wentylatora. Może to
>>>> i głupie, ale nikomu nie przeszkadza, za to sterowanie jest proste.
>>> Nie jest głupie - ochłodzenie płynu w chłodnicy uruchamia obieg
>>> grawitacyjny i w efekcie głowica jest lepiej chłodzona i nie ma
>>> bawy o zagotowanie płynu w głowicy.
>> To mi wygląda na dorabianie ideologii. Przy pracującym silniku wiatrak
>> włącza się odpowiednio wcześnie, raczej nie ma niebezpieczeństwa
>> zagotowania się wody z powodu braku dmuchania. Trudno uwierzyć w to,
>> że jeśli nie pracował razem z silnikiem, a włączył się dopiero po jego
>> zatrzymaniu, to resztkowe ciepło jest w stanie coś zagotować. Margines
>> bezpieczeństwa jest zbyt duży.
>
> Resztkowe ciepło było w stanie włączyć wentylator - to Ci nie wystarcza?
Nie wystarcza. Co innego podgrzać gdzieś mały czujnik ustawiony na
temperaturę grubo poniżej punktu wrzenia, a co innego zagotować wodę
w bloku silnika.
Miałem kiedyś samochód, w kórym ten wiatrak dość często włączał się
dopiero po jakichś dziesięciu minutach od zatrzymania. W dodatku
powodowało to uruchomienie alarmu, co dość mocno wkurzało. Tłumaczyłem
to sobie właśnie obiegiem grawitacyjnym i przemieszczeniem gorącej wody
z wnętrza bloku gdzieś w okolice czujnika.
>> A przy okazji -- kilka tygodni temu doświadczyłem zapalenia się lampki
>> temperatury silnika w czasie jazdy. Może po raz pierwszy, w każdym
>> razie nie przypominam sobie. Z tym że termometr nad autostradą pokazywał
>> 36 stopni temeratury powietrza na kilkuprocentowym podjeździe. Trzeba
>> było zwolnić, wtedy gasła.
>
> Jazda na najwyższym biegu pod górkę to największe obciążenie dla
> silnika. Nic dziwnego, że w upał mogło się pojawić ostrzeżenie.
We współczesnych samochodach w zasadzie to się nie zdarza, więc
lekkie zdziwienie budzi. Chociaż warunki były ekstremalne, zatem
rozumiem. W starych samochodach bez pompy wodynej, z grawitacyjnym
chłodzeniem i z wentylatorem pędzonym paskiem klinowym wprost z wału,
woda gotowała się często, nawet przy niewielkich wzniesieniach. Ale
nie słyszłem, by komuś zaczęła wrzeć dopiero *po* wyłączeniu silnika.
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 11.08.16 01:30 AlexY
- 13.08.16 22:58 HF5BS
- 13.08.16 23:17 HF5BS
- 13.08.16 23:18 Jarosław Sokołowski
- 13.08.16 23:20 HF5BS
- 13.08.16 23:26 Jarosław Sokołowski
- 13.08.16 23:34 Jarosław Sokołowski
- 13.08.16 23:58 J.F.
- 14.08.16 00:03 Jarosław Sokołowski
- 14.08.16 00:18 J.F.
- 14.08.16 00:55 HF5BS
- 14.08.16 00:56 HF5BS
- 14.08.16 11:46 Jarosław Sokołowski
- 15.08.16 14:15 J.F.
- 15.08.16 16:20 PeJot
Najnowsze wątki z tej grupy
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=