  • 21. Data: 2010-09-30 19:47:36
    Temat: Re: Czy ladowarka pobiera prad?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Krenauer napisał:

    > Stawiałbym na wybulone elektrolity w zasilaczu. Poodkręcaj śrubki
    > z tyłu, zdejmij lub odkręć podstawę, weź kostkę gitarową lub starą
    > kartę bankomatową i odblokuj zatrzaski dookoła, oznacz i poopinaj
    > przewody, zdejmij ekran - tu już powinieneś móc ocenić stan zasilacza.
    > Jak masz dobre narzędzia, to całość 15 minut roboty, łącznie z wymianą
    > kondensatorów.

    Tak właśnie zrobiłem (tyle że nawet śrubek nie było z tyłu, a karty
    użyłem kredytowej, wkrótce się okaże, na ile mnie drań zczardżował).
    Stan zasilacza oczeniam wizualnie na bardzo dobry -- wszystkie
    kondensatory mają brzuszki płaskie jak modelki. Nawet kurzu nie było
    w środku. Co z tego, jak nie działa. To w ogóle dość nowy monitor,
    tak z półtora roku ma.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2010-09-30 20:59:37
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Tu nie ma mechanicznego wyłącznika sieciowego -- część wysokonapięciowa
    > cały czas jest pod prądem. Na wejściu jest kondensator 100uF, który
    > ładuje się po wetknięciu wtyczki. Po odłączeniu zasilania rozładowuje
    > się z 325V do zera w kilkanaście sekund, więc rezystor robi co ma robić.

    A potrafisz sobie wyobrazić jak można go zastąpić rezystorem (wg pierwszej
    szkoły)?

    Poszukaj rezystora w obwodzie zasilania drivera.

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2010-09-30 21:36:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > A potrafisz sobie wyobrazić jak można go zastąpić rezystorem (wg pierwszej
    > szkoły)?
    >
    > Poszukaj rezystora w obwodzie zasilania drivera.

    Trochę się w tych szkołach pogubiłem. Co zastąpić? Wyłacznik? Spodziewam
    się, że scalak jest "trochę" zasilany przez rezystor wprost z napięcia
    sieci, a elektronicznemu wyłacznikowi to "trochę" wystarcza do uruchomienia
    całej przetwornicy. Tak to mniej więcej widziałem kiedyś w jakiejś nocie
    aplikacyjnej.

    Znalazłem cztery szeregowo połączone rezystory SMD po stronie wysokiego
    napięcia (ładnie to na płytce rozgraniczyli linią). Idą wprost z plusa
    kondensatora wejściowego gdzieś w okolice scalaka przetwornicy. To może
    być to. Ale na ich końcu zmierzone napięcie to niecałe 2V. Niedobrze.

    Żadnego śladu przyfajczenia. No i to działało. Czasem działało. Dziwnie
    działało, ale jednak. Co konkretnie mogło mi to pieroństwo uszkodzić,
    jaki element?

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2010-09-30 21:49:24
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > kondensatora wejściowego gdzieś w okolice scalaka przetwornicy. To może
    > być to. Ale na ich końcu zmierzone napięcie to niecałe 2V. Niedobrze.

    Sprawdź po kolei oporność tych wszystkich rezystorków.
    Na ich końcu powinien być kondensator elektrolityczny 22-100 mikro do masy i
    dioda z uzwojenia trafa.
    Sprawdź diodę, elektrolit wymień "w ciemno".

  • 25. Data: 2010-09-30 22:37:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Wmak napisał:

    > Sprawdź po kolei oporność tych wszystkich rezystorków.
    > Na ich końcu powinien być kondensator elektrolityczny 22-100 mikro
    > do masy i dioda z uzwojenia trafa.
    > Sprawdź diodę, elektrolit wymień "w ciemno".

    Z tym kondensatorem, to dobry pomysł, od niego chyba trzeba było zacząć
    poszukiwania. Po stronie wysokonapięciowej jest tylko jeden elektrolit
    (poza dużym wejściowym). To chyba musi być ten, co jest zasilany wprost
    z sieci. Ma 47uF 25V. Jest na nim 9V, więc całkiem nieźle chyba. Skąd
    tyle się bierze, nie wnikałem. Wymieniać? W tej chwili i tak tego nie
    zrobię, czym innym jestem zajęty. Ja to zmierzyłem na płytce wyjętej
    z monitora. Jak włożę do środka, to może znów zacznie działać, a ja
    dalej nie będę wiedział co mu było.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2010-10-01 06:01:25
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Sprawdź diodę, elektrolit wymień "w ciemno".

    Oczywiście w takim wypadku często sprawcą są elektrolity.
    No i własnie to jest inny powód dla którego warto wyłaczać zasilanie. Gdybyś to
    robił, efekt wyschnięcia najprawdopodobniej przesunąłbyś znacznie w czasie.

    Albo weźmy kiepski zasilacz PC (codegon?). Tam też wysychał elektrolit w
    przetwornicy standby, przez co szlag trafiał zasilacz i często cały komputer.
    Gdyby zasilacz nie chodził cały czas, to czas do wystąpienia katastrofalnej
    usterki by się wydłużył i mogła by ona nie nastapić przed wymianą kompa na
    nowszej generacji.

    Tak więc ja ze swojej strony polecam wyłączanie urządzeń elektronicznych, gdy
    się ich dłużej nie użytkuje.
    Zmniejszamy też w ten sposób możliwość uszkodzenia w wypadku przepięć, np.
    pobliskiego uderzenia pioruna w czasie gdy jesteśmy w pracy. Jeśli urządzenie
    jest wyłączone (np. za pomocą listwy z wyłącznikiem) odporność na przepięcia w
    sieci znacznie wzrasta. Z tym związane jest też np. odporność warystora
    zabezpieczającego w zasilaczu (jeśli takowy istnieje). Ma on skończoną wartość
    możliwych do przyjęcia przepięć o określonej energii.

    Jeśli ktoś uważa, że wyłączania się psują wyłączniki - ma rację. Zawsze możemy
    stosować wyłączanie grupowe zasilania sieciowego, za pomocą przedłużacza/listwy
    z wyłącznikiem, którą można sobie wymienić jak się popsuje.

    Nie bez powodu na grupie pojawiają się też czasem zapytania o listwę z osobnymi
    wyłącznikami i odpowiedzi, że się właśnie pojawiła w Biedronce :)
    EM

  • 27. Data: 2010-10-01 14:31:40
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Sep 2010 19:47:36 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    >kondensatory mają brzuszki płaskie jak modelki. Nawet kurzu nie było
    >w środku. Co z tego, jak nie działa. To w ogóle dość nowy monitor,
    Całkiem niedawno naprawiałem nowiutki zasilacz Tagana uszkodzony po burzy.
    Ocalały wszystkie elementy oprócz dwóch warystorów połączonych równolegle z
    dwoma kondensatorami 680uF/200V. Po wymianie raz ruszał, raz nie - winne okazały
    się te dwa elektrolity, które straciły ponad 90% pojemności. Z wyglądu były jak
    nowe, ale chyba ich duża masa i objętość oraz obecność warystorów były powodem
    tego wyglądu. Jednak czasem ocena na oko bywa zawodna - więc albo worek
    kondensatorów albo sprawdzać miernikiem po kolei i wymieniać w miarę potrzeby.

  • 28. Data: 2010-10-01 14:52:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Krenauer napisał:

    > Całkiem niedawno naprawiałem nowiutki zasilacz Tagana uszkodzony po
    > burzy. Ocalały wszystkie elementy oprócz dwóch warystorów połączonych
    > równolegle z dwoma kondensatorami 680uF/200V.

    Szczerze mówiąc, to własnie tego typu uszkodzeń się spodziewałem.

> [...]
    > które straciły ponad 90% pojemności. Z wyglądu były jak nowe, ale chyba
    > ich duża masa i objętość oraz obecność warystorów były powodem tego

    A tu już jestem zaskoczony. Nie przypuszczałem, że elektrolit może się
    nagle skiepścić od przepięcia bez zmiany wyglądu.

    > Jednak czasem ocena na oko bywa zawodna - więc albo worek kondensatorów
    > albo sprawdzać miernikiem po kolei i wymieniać w miarę potrzeby.

    Z tym workiem, to przesada -- wszystkich jest osiem. Jeden wysokonapięciowy,
    i drugi niskonapięciowy po stronie pierwotnej. I jeszcze sześć po wtórnej.
    Te chyba są najmniej podejrzane. Jak już sugerowano, ten niskonapięciowy
    (47uF/25V) może bruździć. Ano zobaczymy. Dzięki.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2010-10-02 22:52:34
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "P" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy ładowarki podłączone do gniazdka
    > ale bez podłączonego do nich urządzenia ładowanego
    > pobierają jakąś moc?
    > Teoretycznie, skoro nie ma przpływu prądu to niby nie...
    > Ale ja jestem tylko laikiem... :-)
    > Pomijam wszelkie prady upływu lub pobór E<0,5kWh/dobę

    Przeważnie mają jakąś diodkę, ona pobiera na świecenie.
    Musiałem takie kapciem przykrywać bo cały sufit na niebiesko
    walił po patrzałach...

    Ale ile to kosztuje w skali Globu to nie wiem, ale SPORO.
    Żarówki "energooszczędne" to kupujemy, ale setki watów
    w urządzeniach na "stand by" lekceważymy? A komputery "ściągające"
    terabajty danych non stop?

    Mój Tato po śmierci Mamy postanowił oszczędzać prąd.
    Wyłącza wszystko, co niepotrzebne i pierze u Ciotki w pralce.
    Rachunki spadły mu z kilkudziesięciu do kilku złotych miesięcznie.
    Energetyka przysłała mu kontrolę i wymieniła licznik na
    elektroniczny bo podejrzewali neodymowe "sterowanie" licznika chyba :))
    Dioda telewizora to jakieś 2W. A mamy TV, SAT, DVD, wieżę, budzik...

    Feromon

  • 30. Data: 2010-10-03 07:15:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 3 Oct 2010 00:52:34 +0200, Feromon wrote:
    >Przeważnie mają jakąś diodkę, ona pobiera na świecenie.
    >Musiałem takie kapciem przykrywać bo cały sufit na niebiesko
    >walił po patrzałach...

    Ale nawet wtedy ta diodka pobiera ponizej 60mW.

    >Ale ile to kosztuje w skali Globu to nie wiem, ale SPORO.
    >Żarówki "energooszczędne" to kupujemy, ale setki watów
    >w urządzeniach na "stand by" lekceważymy?

    No wiesz - "spoczynkowy" pobor pradu w mieszkaniu mam 40W.
    Troche mnie to denerwuje, bo duzo, ale dwia zarowki po 100W zuzywaja
    w 5h tyle co cala drobnica przez dobe.

    Poza tym nasi energetycy bardzo lubia nocny pobor mocy.
    Gdyby tak jeszcze te urzadzenia na dzien wylaczac ..

    >komputery "ściągające" terabajty danych non stop?

    Widac to uzyteczna praca. Co najwyzej nalezaloby uzytkownikom
    zademonstrowac ile to kosztuje i ze taniej byloby te plyte kupic ..
    ale nie bedzie taniej :-)

    >Mój Tato po śmierci Mamy postanowił oszczędzać prąd.
    >Wyłącza wszystko, co niepotrzebne i pierze u Ciotki w pralce.
    >Rachunki spadły mu z kilkudziesięciu do kilku złotych miesięcznie.

    Za kilkanascie zl miesiecznie to mi sie nie chce wszystkiego wylaczac.
    Szczegolnie jesli ma zaowocowac wymiana gniazdka :-)

    No dobra, kupilem te przedluzacze z biedronki z wylacznikami.
    Ale duzo nie zaoszczedze, bo najwiecej u mnie bierze fax-sekretarka,
    potem radiozegarek na LED. No i lodowka.

    No chyba zeby tak z faxa zrezygnowac, zegarek kupic sobie z LCD, a
    lodowke wymienic na mniejsza ..

    J.