  • 1. Data: 2010-09-28 13:20:21
    Temat: Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zastanawia mnie, czysto teoretycznie, który układ jest dokładniejszy ?
    Dioda pojemnościowa sterowana z potencjometru wieloobrotowego czy taka sama
    dioda sterowana z jakiegos przetwornika CA 16 bit np. Czy za pomocą
    potencjometru 10-cio obrotowego można uzyskać 65 "kilo" niepowtarzalnych
    wartości napięcia ? Teoretycznie niby powinno dac się uzyskac nieskończoną
    liczbę kroków ale jak wiemy rzeczywistość troche odbiega od teorii.
    Ostatnio pokręciłem sobie takim potencjometrem i czułem że suwak nie
    przesuwał się idalnie płynnie ale wykazywał tendencje do takiego mikro skoku
    dlatego nasuneła mi się myśl o przetworniku CA.
    Układ do strojenia VFO odbiornika KF, jakby ktoś pytał.

    Pozdrawiam Gejzero.

  • 2. Data: 2010-09-28 14:34:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisał w
> [...]
    > rzeczywistość troche odbiega od teorii.
    > Ostatnio pokręciłem sobie takim potencjometrem i czułem że suwak

    Bo jakbys rozkrecil to bys tam znalazl gruby drut izolowany
    owiniety cienkim drutem oporowym.
    I z tego grubego jest zwinieta spirala [helisa], wiec co najwyzej
    mozna sie o jeden zwoj cienkiego przelaczyc.

    Oczywiscie mowa o starej daty - nowsze maja po prostu przekladnie,
    co niekoniecznie podnosci rozdzielczosc i dokladnosc.

    > dlatego nasuneła mi się myśl o przetworniku CA.
    > Układ do strojenia VFO odbiornika KF, jakby ktoś pytał.

    Kierunek myslenia jak najbardziej sluszny, ale czy nie lepiej
    pomyslec dalej - PLL, DDS ?

    J.

  • 3. Data: 2010-09-28 15:23:59
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisał w
    > Kierunek myslenia jak najbardziej sluszny, ale czy nie lepiej pomyslec
    > dalej - PLL, DDS ?
    Wiem że lepiej odrazu DDS ale w szufladzie leżą MAX541 i MAX542 i korci mnie
    tym się pobawić :)

    Pozdrawiam

    Gejzero
    sq3ogx

  • 4. Data: 2010-09-28 15:50:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > wiadomości
    > Wiem że lepiej odrazu DDS ale w szufladzie leżą MAX541 i MAX542 i

    IMO - sa do tego bardziej odpowiednie zastosowania, niz to o ktorym
    myslisz :-)
    Np. dorobic interfejs USB/PCI i pobawic sie w odsluchy porownawcze
    z karta muzyczna, ktora moze na 1bicie symulowana jest :-)

    No chyba ze ... VFO o niskim szumie fazowym ?

    J.

  • 5. Data: 2010-09-28 20:01:51
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisał
    >
    > IMO - sa do tego bardziej odpowiednie zastosowania, niz to o ktorym
    > myslisz :-)
    Możesz troszke rozwinąć temat ? zastosowania czego - przetworników cyfrowo
    analogowych ?

    > Np. dorobic interfejs USB/PCI i pobawic sie w odsluchy porownawcze z karta
    > muzyczna, ktora moze na 1bicie symulowana jest :-)

    Odsłuchy porównawcze ?

    > No chyba ze ... VFO o niskim szumie fazowym ?

    Mnie tylko ciekawi jaką "rozdzielczość" można uzyskać z potencjometru 10-cio
    obrotowego i czy jest ona porównywalna do 16-to bitowego przetwornika.

    Pozdrawiam

    Gejzero
    sq3ogx

  • 6. Data: 2010-09-28 20:43:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Sep 2010 22:01:51 +0200, Gejzero wrote:
    >Możesz troszke rozwinąć temat ? zastosowania czego - przetworników cyfrowo
    >analogowych ?

    Tak jest. Takich ktore sie marnuja w szufladzie :-)

    >Odsłuchy porównawcze ?

    Z karta w komputerze, ktora nie wiadomo jak realizowana :-)

    >Mnie tylko ciekawi jaką "rozdzielczość" można uzyskać z potencjometru 10-cio
    >obrotowego i czy jest ona porównywalna do 16-to bitowego przetwornika.

    Tak jak pisalem - starej daty to raczej wybieraki, i tych stopni nie
    ma tam az tak duzo. tzn pare tysiecy - pokretla z licznikiem do 999
    robili.

    Te nowe z krotka sciezka i przekladnia to sam jestem ciekaw - ale IMO
    trzeba precyzyjnego napedu zeby uzyskac pozycje ktora sie chce
    dokladnie.

    W sumie to nie trzeba do tego VFO - wystarczy woltomierz, a moze nawet
    omomierz :-)
    Hm - az wycianalem zwykly potencjometr .. no jest klopot recznie
    ustawic ile sie chce - o ~0.5% przestawic latwo, dokladniej juz nie ..

    J.