  • 1. Data: 2010-09-28 09:50:39
    Temat: UL1496 - napięcie zasilania
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Korzystając z powrotu PR1 na długie skleciłem z nudów kolejną
    radioamatorską konstrukcję, tym razem nic szczególnego. Kilka
    tranzystorów, antena ferrytowa, dwie diody DOG-53.
    http://www.mt.com.pl/archiwum/87-Nw-11-Odbiornik_tra
    zystorowy_AM.pdf
    Do wyjścia podłączony wzmacniacz głośnikowy na UL1496. Zacząłem od
    podania napięcia zasilania nieco powyżej 9V (dwie baterie płaskie).
    Zagrało ładnie, chociaż nieco cicho. Dodałem więc jeszcze jedną baterię
    w szereg i teraz z głośnika poszła głośna, czysta muzyka.

    Zajrzałem jednak dla pewności do karty katalogowej ULL149x i widzę, że
    tylko 1497 ma maksymalne napięcie zasilania wynoszące 15V. W przypadku
    pozostałych wartość ta wynosi 12V. Czy te ~1,5V więcej może faktycznie
    zaszkodzić scalakowi? Jest to również dosyć blisko napięcia elektrolitów
    (16V). Może tak zostać, czy powinienem coś pozmieniać?

  • 2. Data: 2010-09-28 10:23:32
    Temat: Re: UL1496 - napięcie zasilania
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dzień dobry

    [...]
> [...]
    > elektrolitów
    > (16V). Może tak zostać, czy powinienem coś pozmieniać?

    Z całym szacunkiem, ale podszedłeś do zagadnienia z d...rugiej strony
    ;-). Ewidentnie masz za małe wzmocnienie toru odbiorczego. W takim
    przypadku "żyłowanie" stopnia końcowego m. cz. jest błędem. Moje
    sugestie są następujące:

    - przywrócić zasilanie układu scalonego napięciem dla niego
    bezpiecznym, np. 9 V

    - sprawdzić punkt pracy stopnia przedwzmacniacza m. cz. - tranzystor
    T4. Na jego kolektorze powinno być napięcie równe połowie napięcia
    zasilania. Tu uwaga - w przedmiotowym układzie jest błąd. Otóż
    rezystor R12 powinien być zablokowany pojemnością - elektrolitem rzędu
    22 - 47 uF. Brak tej pojemności powoduje spadek wzmocnienia stopnia.

    - w stopniu detektora zastosować układ podwajacza napięcia - druga
    dioda detekcyjna zamiast rezystora R14.

    Sugeruję, abyś za pomocą oscyloskopu obejrzał sygnał w kluczowych
    punktach układu: wejście kaskody, wejście detektora, wejście
    przewzmacniacza oraz na koniec - wejście stopnia mocy. Opisz, co
    zobaczyłeś ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 3. Data: 2010-09-28 11:35:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 12:23, Krzysztof Kucharski pisze:

    > - sprawdzić punkt pracy stopnia przedwzmacniacza m. cz. - tranzystor T4.
    > Na jego kolektorze powinno być napięcie równe połowie napięcia
    > zasilania.

    Spróbowałem i jest jeszcze gorzej. Zamiast R11=10k wstawiłem PR. Połowa
    napięcia zasilania (około 4,5V) wypadła przy rezystancji nieco poniżej
    100k. Tyle tylko, że układ zachowuje się wybitnie niestabilnie - próba
    podgłośnienia zmienia radio w generator akustyczny. ;)

    > Tu uwaga - w przedmiotowym układzie jest błąd. Otóż rezystor
    > R12 powinien być zablokowany pojemnością - elektrolitem rzędu 22 - 47
    > uF. Brak tej pojemności powoduje spadek wzmocnienia stopnia.

    Próbowałem zarówno 22 jak u 47uF - brak jakiejś bardzo wyraźnej poprawy.

    > - w stopniu detektora zastosować układ podwajacza napięcia - druga dioda
    > detekcyjna zamiast rezystora R14.

    Tak jest od początku.

> [...]
    > punktach układu: wejście kaskody, wejście detektora, wejście
    > przewzmacniacza oraz na koniec - wejście stopnia mocy. Opisz, co

    NIestety nie dysponuję (jeszcze) oscyloskopem. ;)

  • 4. Data: 2010-09-28 12:07:45
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

> [...]
    > podgłośnienia zmienia radio w generator akustyczny. ;)

    > Próbowałem zarówno 22 jak u 47uF - brak jakiejś bardzo wyraźnej
    [...]

    W ten sposób chyba wykryliśmy przyczynę problemów - stopień na T4.

    Sugeruję zwiększyć wartość R12 znacznie, nawet do około 300 - 400 ohm.
    Przy tym starać się ustalić właściwy punkt pracy (4,5 V na kolektorze
    T4).

    Jeżeli to nic nie da, to proponuję radykalne zmiany:
    R9 - pomiędzy bazą T4 a masą, 47 kohm,
    R10 - pomiędzy bazą T4 a + 9 V (!), 430 kohm,
    R11 - pomiędzy kolektorem T4 a + 9 V, 5,1 kohm,
    R12 - pomiędzy emiterem T4 a masą, 390 ohm,
    dodać C blokujący R12 (równolegle do niego), 100 uF.

    Zrób i zaraportuj ;-)

    BTW - czy przypadkiem nie zapomniałeś o C9? Możesz śmiało zwiększyć
    jego wartość do 100 pF.

    W proponowanym przeze mnie układzie na kolektorze T4 _MA_BYĆ_ napięcie
    równe połowie napięcia zasilającego.

    Układ zaczerpnąłem z ksiązki: Tadeusz Masewicz, "Radioelektronika dla
    praktyków", WKiŁ 1986, str. 375, rys. 17.44 b.

    [...]
    > NIestety nie dysponuję (jeszcze) oscyloskopem. ;)
    [...]

    A szkoda! Nawet najprostszy "paść" byłby wielką pomocą. Obecnie na
    pewnym portalu aukcyjnym ;-) oferowany jest polski MINI 5A za jakieś
    śmieszne pieniądze. Do uruchomiania torów m. cz., odbiorników DF i ŚF
    byłby jak znalazł.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 5. Data: 2010-09-28 13:47:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 14:07, Krzysztof Kucharski pisze:

    > Sugeruję zwiększyć wartość R12 znacznie, nawet do około 300 - 400 ohm.
    > Przy tym starać się ustalić właściwy punkt pracy (4,5 V na kolektorze T4).

    Żadnej różnicy - też się wzbudza.

> [...]
    > R11 - pomiędzy kolektorem T4 a + 9 V, 5,1 kohm,
    > R12 - pomiędzy emiterem T4 a masą, 390 ohm,
    > dodać C blokujący R12 (równolegle do niego), 100 uF.

    Zrobiłem. Nie miałem jedynie rezystora 430k, zamiast niego włożyłem
    470k. Nie wiem, może to dlatego nic nie działa? Bo teraz już NIC nie
    działa. Nie słyszę audycji w głośniku, a przy zbliżeniu ręki do płytki
    zaczyna się wzbudzać (charakterystyczne "tykanie").

    > BTW - czy przypadkiem nie zapomniałeś o C9? Możesz śmiało zwiększyć jego
    > wartość do 100 pF.

    Nie, nie zapomniałem. Był tam cały czas, 68p.
    BTW wariant który zaproponowałeś uwzględniał C9?
    Nie żeby to pytanie miało jakieś znaczenie, bo spróbowałem zarówno z nim
    jak i bez niego - żadnej różnicy...

  • 6. Data: 2010-09-28 13:56:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 15:47, Atlantis pisze:

    > Zrobiłem. Nie miałem jedynie rezystora 430k, zamiast niego włożyłem
    > 470k.

    Wstawiłem PR ustawiony na 430k. Nie działa.
    Niestety zaproponowane przez Ciebie zmiany nie tylko nie pomogły, ale
    sprawiły także, że układ wcale przestał działać. ;)

  • 7. Data: 2010-09-28 14:20:18
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

> [...]
    > BTW wariant który zaproponowałeś uwzględniał C9?
    > Nie żeby to pytanie miało jakieś znaczenie, bo spróbowałem zarówno z

    Ewidentnie coś skopałeś ;-) Na próbę odłącz elektrolit C8 od wyjścia
    detektora i potestuj sam tor m. cz. To jest tak prosty układ, że w
    przypadku _poprawnego_ montazu to _MUSI_ zadziałać.
    Jedno pytanie - czy oprócz C7 zastosowałeś jakiś inny kondensator
    filtrujący / blokujący zasilanie? Dla samego stopnia T4 wystarczy
    jakieś kilkadziesiąt uF. Do tego kondesator blokujący / filtrujący
    zasilanie układu scalonego. Jaką on ma wartość?

    Reasumując- poblokować zasilanie elektrolitami, najlepiej osobnymi dla
    T4 i dla UL1496. Następnie odpiąć wejście przewzmacniacza od wyjścia
    detektora i poobserwować pracę toru m. cz. Uwaga - sam UL1496 jest
    dość "czuły". O ile pamietam, to moc 50 mW uzyskiwało się dla napięcia
    sterującego rzędu pojedynczych mV. Dokładając przedwzmacniacz na T4
    uzyskuje się bardzo czuły tor, nie wybaczający pomyłek i uproszczeń
    ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 8. Data: 2010-09-28 14:22:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jest ciąg dalszy. Zastąpiłem T4 BC107A. Nie zostało mi już ich zbyt
    wiele, więc wcześniej zastosowałem BC547.
    Wlutowałem wszystkie elementy w takich wartościach, jak w oryginale.
    Teraz mam 4,5V na kolektorze tego tranzystora. Radio jednak wciąż gra
    dość cicho i wzbudza się przy podgłośnieniu.

  • 9. Data: 2010-09-28 14:31:10
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 28.09.2010 16:22, Atlantis pisze:
> [...]
    > Teraz mam 4,5V na kolektorze tego tranzystora. Radio jednak wciąż gra
    > dość cicho i wzbudza się przy podgłośnieniu.

    Witam
    Czy odseparował Kolega zasilanie części w.cz. od zasilania UL1496 ? Np
    za pomocą prostego filtru dolnoprzepustowego RC.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2010-09-28 14:40:41
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

> [...]
    > gra
    > dość cicho i wzbudza się przy podgłośnieniu.

    Daj pojemność blokującą zasilanie odbiornika - np. 47 uF. Jaką
    pojemnością blokujesz zasilanie UL1496?
    Powtarzam - to jest czuły wzmacniacz.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski