  • 61. Data: 2009-05-16 20:15:32
    Temat: Re: Czy ja mam szajbe na oczach?
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Mamy Google, nawet profesorom filozofii powinno udać się tam znaleźć
    > informacje - jeśli tylko spróbują  ;-)

    Ehhhh te umysły ścisłe:) Prosiłem o pomoc a nie odsyłanie do googli w których
    piszą włąśnie niezrozumiałym dla mnie kodem. Przecież jak mi nie odpiszesz nic
    się nie stanie, rozumiem to.

    pozdrawiam
    marek

  • 62. Data: 2009-05-16 21:15:21
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota 16 maj 2009 22:15, marek augustynski wyraził następujacą opinię:

    > Ehhhh te umysły ścisłe:) Prosiłem o pomoc a nie odsyłanie do googli w
    > których piszą włąśnie niezrozumiałym dla mnie kodem. Przecież jak mi nie
    > odpiszesz nic się nie stanie, rozumiem to.

    No cóż, spróbuję :>

    Czytnik news jest to program którego głównym, a zwykle jedynym, zadaniem
    jest współpraca z serwerami grup dyskusyjnych - abstrahuję w tym wypadku od
    celu tej współpracy ;-)

    UTF-8 jest jednym z wielu sposobów kodowania znaków narodowych którego można
    używać, między innymi także, przy pisaniu informacji na grupy dyskusyjne,
    innym sposobem kodowania jest np. ISO-8859-2. Obecnie sugeruje się
    stosowanie UTF-8 jako kodowania bardziej uniwersalnego niż kodowania
    ISO-8859-x.

    Jedną z cech dobrego czytnika news jest to, że rozpoznaje w jaki sposób
    kodowane są znaki narodowe w każdej wiadomości i prezentuje je na ekranie,
    oraz cytuje prawidłowo a nie w postaci "krzaczków".

    Nie wiem czy nie zabrnąłem zbyt głęboko w "niezrozumiały kod" a poza tym
    wydaje mi się, że kiedyś już miałeś problemy z cytowaniem i ten temat był Ci
    wyjaśniany - ale być może pamięć mnie zwodzi i był to ktoś inny :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 63. Data: 2009-05-16 21:36:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > banalne ujecia , troche obrobki podchodzacej pod mabierzym
    > subiektywistyczny
    > w sumie eklektycznie , wtornie i banalnie.

    Łał, fajne słowa choć tu raczej od czapy...

    > a moze ma szajbe na oczach i jest na odwrot ?

    O tak, masz i nie tylko na oczach.
    Obraziłbyś się kiedyś raz, a dobrze i na zawsze...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 64. Data: 2009-05-16 21:39:51
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Dariusz Zygmunt" <d...@c...homelinux.net> napisał

    > Luki?? A na co im luki skoro statków nie budowali?? ;-)

    Łuki- Alt mi w pośpiechu nie zadziałał:-)

    > To akurat nie miało praktycznie żadnego znaczenia ani w przypadku walki z
    > Europejską jazdą noszącą zbroje ani {ewentualnie} z piechotą chronioną
    > tarczami.

    Oj, miało. Zbroje stosowane w średniowieczu nie wytrzymywały bezpośredniego
    uderzenia strzały z łuku. Poczytaj sobie chociażby trochę o przebiegu bitwy
    pod Crecy gdzie angielscy łucznicy zmasakrowali armię francuskiego króla
    Filipa VI (12000 ludzi, w tym 8000 rycerzy w zbrojach - w bitwie zginęło ok.
    4000 Francuzów, straty Anglików ok. 100 ludzi). Stosowane przez Mongołów
    łuki kompozytowe miały skuteczność zbliżoną do łuków angielskich, natomiast
    dzięki mniejszej długości dużo wygodniej było się nimi posługiwac - dzięki
    temu możliwe było uzyskanie większej szybkostrzelnosci oraz efektywne
    wykorzystanie łuków przez konnicę - bez zsiadania z konia.

    > Przewaga była w strategii - Mongołowie planowali, przygotowywali i
    > koordynowali swoje ataki w skali jaka w Europie nie była praktykowana od
    > czasów Rzymskich oraz w taktyce użycia jazdy, choć umiejętności zdobywania
    > ufortyfikowanych miast też im nie brakowało.

    Co do skali i taktyki użycia jazdy - zgoda. Co do umiejętności zdobywania
    miast - tu akurat lepsi byli Europejczycy. Zamki w Europie (szczególnie
    zachodniej) były bardzo rozpowszechnione i w licznych konfliktach lokalnych
    często je zdobywano - okazji do nabycia wprawy w działaniach oblężniczych
    było dużo więcej niż na stepach Azji. Mongołowie odnieśli kilka
    spektakularnych sukcesów (choćby zdobycie Krakowa i Pesztu) ale udało im się
    to dzięki ogromnej przewadze liczebnej - mistrzami w technice zdobywania
    zamków raczej nie byli.

    A'propos skuteczności łuków w średniowieczu - polecam ciekawy link:
    www.wydawnictwoamber.pl/img/fragmenty/007100/007120.
    pdf

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 65. Data: 2009-05-16 23:00:19
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "nb" napisał

    > Na niezrozumiałe literówki jest sposób - popatrzyć się
    > na klawiaturę i sąsiednie klawisze podejrzanej literki.

    Zgoda.
    Tyle, że poprawność jest w pierwszej kolejności obowiązkiem piszącego.
    Tak jak poprawna edycja wątku w cytacie czy komentowanego tekstu.
    To takie minimum higieny i szacunku wobec innych.
    Z reguły nie zwraca się uwagi na przypadkowy błąd ale w przypadku jansala to
    jest wręcz nagminne - facet po prostu kładzie lachę na to minimum higieny i
    szacunku.
    Parę razy już zwracałem uwagę w miarę delikatnie / beton, zero reakcji.
    Ostatnio dołączył się jeszcze ten dotkliwy dla oczu bełkot.

    adam

  • 66. Data: 2009-05-16 23:40:01
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota 16 maj 2009 23:39, Marek Wyszomirski wyraził następujacą opinię:
> [...]

    > francuskiego króla Filipa VI (12000 ludzi, w tym 8000 rycerzy w zbrojach -
    > w bitwie zginęło ok. 4000 Francuzów, straty Anglików ok. 100 ludzi).

    Anglicy bronili się na wzgórzu mając za sobą słońce które świeciło prosto w
    oczy atakującym, przedpole umocnili poprzedniego dnia {wilcze doły,
    powbijane w ziemię zaostrzone kołki i porozrzucane metalowe "gwiazdki" -
    wynalazek jeszcze Rzymski}, mieli trzy armaty {krzywdy tym chyba nikomu nie
    zrobili, ale konie płoszyły się na pewno} a w dodatku przed samą bitwą spadł
    ulewny deszcz.
    Przez taki teren Francuzi prowadzili szarże rycerzy wprost na piechotę, przy
    czym za pierwszym razem przejechali po własnych kusznikach co na pewno nie
    poprawiło impetu ataku ani morale atakujących. Po pierwszej nieudanej szarży
    zrobili to jeszcze piętnaście razy {!!!} w ciągu całej bitwy tracąc 1542
    rycerzy, słabo to świadczy o skuteczności ostrzału z łuków za to dużo mówi o
    głupocie atakujących.
    Większość rycerzy nie została zabita w walce lecz została zarżnięta przez
    lekkozbrojną piechotę która wykorzystywała chwile między szarżami żeby
    ograbić Francuskich rycerzy pod którymi padły konie.

    Kalką bitwy pod Crécy jest bitwa pod Agincourt z 1415 roku, nawet straty po
    stronie Francuskiej są podobne.

> [...]
    > lokalnych często je zdobywano - okazji do nabycia wprawy w działaniach
    > oblężniczych było dużo więcej niż na stepach Azji.

    Gdy dotarli do Europy panowali już nie tylko nad stepami Azji ale także nad
    północnymi Chinami i Chorezmem.

    > Mongołowie odnieśli
    > kilka spektakularnych sukcesów (choćby zdobycie Krakowa i Pesztu) ale
    > udało im się to dzięki ogromnej przewadze liczebnej - mistrzami w technice
    > zdobywania zamków raczej nie byli.

    Spektakularnie to zdobyli wszystkie miasta na Rusi, całkiem nieźle
    umocnione. W swojej armii mieli wojska inżynieryjne {prawdopodobnie złożone
    z ludów które lepiej znały się na budowaniu miast niż sami Mongołowie} więc
    zdobywanie miast nie było dla nich żadnym problemem, jak np. Riazań -
    którego mury otoczyli swoimi fortyfikacjami i znowu - ostatni raz tak w
    Europie walczono za czasów rzymskich.

    A jeśli chodzi o "Mongołowie a sprawa Polska" to zdaje się, że wyprawy na
    Polskę nigdy nie były głównym celem Mongołów, gdy na Węgry szło 70tyś
    Mongołów na Polskę uderzało mniej niż 30tyś i to podzielonych na dwa
    korpusy. Innym razem atak na Polskę i Węgry był tylko działaniem osłonowym
    dla ataku na Ruś.

    > A'propos skuteczności łuków w średniowieczu - polecam ciekawy link:
    > www.wydawnictwoamber.pl/img/fragmenty/007100/007120.
    pdf

    Żadne współcześnie wykonywane _udokumentowane_ próby przebicia zbroi
    płytowej strzałą z łuku nie powiodły się.
    Co do rzeczywistej skuteczności łuków kompozytowych, świadectwo dają źródła
    arabskie z okresu wypraw krzyżowych gdzie autorzy z pewnym respektem, jeśli
    nie przerażeniem piszą o rycerzach europejskich którzy mieli wbitych tyle
    strzał, ze wyglądali jak jeże a mimo to walczyli dalej ponieważ strzały
    grzęzły w kolczudze i założonej pod nią filcowej i skórzanej odzieży.
    Z drugiej strony, relacje krzyżowców mówią że ta właśnie odzież wielu
    rycerzy doprowadzała do śmierci z przegrzania.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    PS
    Ale gdzie tu fotografia? ;-)

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 67. Data: 2009-05-17 00:37:39
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-05-16 23:39:51 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Oj, miało. Zbroje stosowane w średniowieczu nie wytrzymywały
    > bezpośredniego uderzenia strzały z łuku.

    Zależy jakiego łuku i zależy które zbroje - Średniowiecze trochę
    trwało. Łuku równikowego - spokojnie, wystarczy poczytać relacje z
    wypraw krzyżowych, gdzie Frankowie nafaszerowani strzałami,
    kontynuujący walkę doprowadzali nieraz do paniki wojska arabskie. Przy
    przebijalności niebagatelne znaczenie mają oprócz łuku - strzały - ich
    masa oraz kształt, ciężar i materiał z którego jest zrobiony grot.

> [...]
    > (12000 ludzi, w tym 8000 rycerzy w zbrojach - w bitwie zginęło ok. 4000
    > Francuzów, straty Anglików ok. 100 ludzi).

    Jak zawsze, gdy udało im się przygotować do bitwy i okopać. A przy
    dużych bitwach udało im się całe 3 razy w czasie wojny stuletniej. Tak
    poza tym długi łuk angielski (czy też bardziej walijski), to jedyny łuk
    europejski, mogący jako-tako konkurować przebijalnością z kuszą (choć
    też nie do końca), która była powszechnie używana przez resztę naszego
    kontynentu. Zresztą pod Crecy anglicy nie tylko dzięki łukowi wygrali,
    w każdym razie nie tylko dzięki jego wyższości na kuszą - Genuańczycy
    mieli tam wyjątkowego pecha.

> [...]
    > było się nimi posługiwac - dzięki temu możliwe było uzyskanie większej
    > szybkostrzelnosci oraz efektywne wykorzystanie łuków przez konnicę -

    Trochę plączesz fakty. Historycznie udokumentowaną największą
    szybkostrzelność mieli Walijczycy (AFAIR coś 12-18 strzałów na minutę).
    W łukach mongolskich nie szło o szybkostrzelność, tylko o taktykę
    używania ich z konia, w galopie. Oprócz tego miały olbrzymi zasięg (jak
    na łuk) - do ok. 500 m.

    > Co do skali i taktyki użycia jazdy - zgoda.

    O porównaniu (wyższości) taktyki jazdy trudno jest dyskutować, gdyż
    przedewszystkim mongolska dla europejczyków była czymś zupełnie
    odmiennym od tego co znali. Zresztą wcale aż tak wielu bitew, w których
    dochodziło do bezpośrednich starć nie było, nie we wszystkich też
    Mongołowie byli górą. Kluczowe tu było gdzie zaatakowali i oczywiście
    jak to zrobili, nie przewaga taktyczna samej ich armi (poza liczebną).

    > Co do umiejętności zdobywania miast - tu akurat lepsi byli
    > Europejczycy. Zamki w Europie (szczególnie zachodniej) były bardzo
    > rozpowszechnione

    Byli-nie byli - ciężko stwierdzić, bo Mongołowie głównie się panoszyli
    po biedniejszej i słabiej ufortyfikowanej części Europy -
    środkowo-wschodniej. A i tu pare oblężeń im nie wyszło.

    > A'propos skuteczności łuków w średniowieczu - polecam ciekawy link:
    > www.wydawnictwoamber.pl/img/fragmenty/007100/007120.
    pdf

    Jest tam pare głupot i nieścisłości, nie radziłbym traktować tego
    poważnie. Co to za książka?

    de Fresz

  • 68. Data: 2009-05-17 00:52:06
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sat 16 of May 2009 21:13, Dariusz Zygmunt wrote:

> [...]
    >
    > To akurat nie miało praktycznie żadnego znaczenia ani w przypadku
    > walki z Europejską jazdą noszącą zbroje ani {ewentualnie} z piechotą

    Raczej miało. Pod Azincourt właśnie dzięki dobrym łucznikom i łukom
    udało się Anglikom pokonać parokrotnie liczniejszych Francuzów.

> [...]
    > od czasów Rzymskich oraz w taktyce użycia jazdy, choć umiejętności
    > zdobywania ufortyfikowanych miast też im nie brakowało.

    Gotowali wodę do picia (nakaz o mocy rozkazu wojskowego) i sraczka
    o mocy zemsty Montezumy nie wykańczała ich podczas przemarszów.

    --
    nb

  • 69. Data: 2009-05-17 01:05:27
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sat 16 of May 2009 10:11, marek augustynski wrote:

    > Chciałbym sobie poczytać o piszsz ale przez te krzaki sie nie da.

    Mas źle ustawiony czytnik newsów. Nie Twoja wina ale Microsofta,
    który złe ustawienia ukrywa, ale nie zawsze mu się to udaje.

    Jak ustawić jest tutaj:
    http://klub.chip.pl/wincat2/news/oekonf.htm

    --
    nb

  • 70. Data: 2009-05-17 08:44:59
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> napisał:

    > Zależy jakiego łuku i zależy które zbroje - Średniowiecze trochę trwało.

    Dokładnie tak. Te lepsze łuki większość zbroi były w stanie przebić
    (oczywiście zależy to też od rodzaju strzały, odległości i wyszkolenia
    łucznika). I dlatego protestuję przeciw tezie, że lepsza technologia budowy
    łuków nie miała znaczenia.

> [...]
    > niebagatelne znaczenie mają oprócz łuku - strzały - ich masa oraz kształt,
    > ciężar i materiał z którego jest zrobiony grot.

    Nie jestem znawcą łuków, ale mam na myśli te kompozytowe stosowane przez
    Mongołów - wydaje mi się, że to nieco inne niż równikowe.

> [...]
    > Zresztą pod Crecy anglicy nie tylko dzięki łukowi wygrali, w każdym razie
    > nie tylko dzięki jego wyższości na kuszą - Genuańczycy mieli tam

    Fakt, że bitwa ta była ze strony wojsk francuskich rozegrana wyjątkowo
    nieudolnie. Ale - gdyby jak pisał przedpiszca w dobie zbroi i tarcz łuk nie
    miał znaczenia - proporcje strat a zapewne i wynik bitwy byłyby zupełnie
    inne.

    > Trochę plączesz fakty. Historycznie udokumentowaną największą
    > szybkostrzelność mieli Walijczycy (AFAIR coś 12-18 strzałów na minutę).

    Jak już pisałem nie jestem fachowcem od łucznictwa - to o szybkostrzelności
    wyczyatłem gdzieś kiedyś w jakiejś książce historycznej. Fakt, że w
    książkach też odstępstwa od prawdy się zdarzają.

    > W łukach mongolskich nie szło o szybkostrzelność, tylko o taktykę używania
    > ich z konia, w galopie. Oprócz tego miały olbrzymi zasięg (jak na łuk) -
    > do ok. 500 m.

    Ten zasięg swiadczy też o energii nadawanej przy strzelaniu strzale - należy
    więc się spodziewać, że przekłada się również na zdolność przebicia.
    Oczywiście trzeba też uwzględnić budowę samej strzały - wydaje mi się, że te
    mongolskie były chyba trochę lżejsze od stosowanych przez łuczników
    angielskich co może z kolei oznaczać niższą zdolność przebicia. Zastanawiam
    się, czy w danych kampaniach używano tylko jednego rodzaju strzał, czy też w
    zależności od spodziewanego przeciwnika i odległości walki dobierano rodzaj
    strzały - byłoby to na pewno znacznie trudniejsze logistycznie, ale mogło
    zapewnić większą skuteczność.

> [...]
    > biedniejszej i słabiej ufortyfikowanej części Europy -
    > środkowo-wschodniej. A i tu pare oblężeń im nie wyszło.

    Z tego co wiem, jedną z przyczyn dla których Mongołowie nie ruszyli na
    Europę Zachodnią była włąśnie obawa przed zamkami - zdawali sobie sprawę, że
    trudno będzie je zdobyć, a pozostawienie niezdobytych na zapleczu mogło
    spowodować odcięcie zaopatrzenia dla nacierających armii.

    pdf

    > Jest tam pare głupot i nieścisłości, nie radziłbym traktować tego
    > poważnie. Co to za książka?

    Jeden z pierwszych linków wygooglowanych na hasło 'łuk kompozytowy'. Nie mam
    pewnoiści, ale wydaje mi się, że kiedyś czytałęm tę książkę w posytaci
    papierowej. Była to książka jakiegoś amerykąńskiego autora na temat historii
    wojen i uzbrojenia. Chyba jakkieś '50 najważniejszych bitew w historii' albo
    jakiś podobny tytuł.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)