    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy ja mam szajbe na oczach?
    Date: Sat, 16 May 2009 23:39:51 +0200
    <4a0d5932$1@news.home.net.pl> <gujmni$hr3$1@mx1.internetia.pl>
    <9...@r...googlegroups.com>
    <gukkd2$hlk$1@news.wp.pl>
    <6...@j...googlegroups.com>
    <gun1su$67p$1@inews.gazeta.pl> <gun385$c1k$1@inews.gazeta.pl>

    "Dariusz Zygmunt" <d...@c...homelinux.net> napisał

    > Luki?? A na co im luki skoro statków nie budowali?? ;-)

    Łuki- Alt mi w pośpiechu nie zadziałał:-)

    > To akurat nie miało praktycznie żadnego znaczenia ani w przypadku walki z
    > Europejską jazdą noszącą zbroje ani {ewentualnie} z piechotą chronioną
    > tarczami.

    Oj, miało. Zbroje stosowane w średniowieczu nie wytrzymywały bezpośredniego
    uderzenia strzały z łuku. Poczytaj sobie chociażby trochę o przebiegu bitwy
    pod Crecy gdzie angielscy łucznicy zmasakrowali armię francuskiego króla
    Filipa VI (12000 ludzi, w tym 8000 rycerzy w zbrojach - w bitwie zginęło ok.
    4000 Francuzów, straty Anglików ok. 100 ludzi). Stosowane przez Mongołów
    łuki kompozytowe miały skuteczność zbliżoną do łuków angielskich, natomiast
    dzięki mniejszej długości dużo wygodniej było się nimi posługiwac - dzięki
    temu możliwe było uzyskanie większej szybkostrzelnosci oraz efektywne
    wykorzystanie łuków przez konnicę - bez zsiadania z konia.

    > Przewaga była w strategii - Mongołowie planowali, przygotowywali i
    > koordynowali swoje ataki w skali jaka w Europie nie była praktykowana od
    > czasów Rzymskich oraz w taktyce użycia jazdy, choć umiejętności zdobywania
    > ufortyfikowanych miast też im nie brakowało.

    Co do skali i taktyki użycia jazdy - zgoda. Co do umiejętności zdobywania
    miast - tu akurat lepsi byli Europejczycy. Zamki w Europie (szczególnie
    zachodniej) były bardzo rozpowszechnione i w licznych konfliktach lokalnych
    często je zdobywano - okazji do nabycia wprawy w działaniach oblężniczych
    było dużo więcej niż na stepach Azji. Mongołowie odnieśli kilka
    spektakularnych sukcesów (choćby zdobycie Krakowa i Pesztu) ale udało im się
    to dzięki ogromnej przewadze liczebnej - mistrzami w technice zdobywania
    zamków raczej nie byli.

    A'propos skuteczności łuków w średniowieczu - polecam ciekawy link:
    www.wydawnictwoamber.pl/img/fragmenty/007100/007120.
    pdf

    --
    Pozdrawiam!