    From: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy ja mam szajbe na oczach?
    Date: Sun, 17 May 2009 01:40:01 +0200
    <4a0d5932$1@news.home.net.pl> <gujmni$hr3$1@mx1.internetia.pl>
    <9...@r...googlegroups.com>
    <gukkd2$hlk$1@news.wp.pl>
    <6...@j...googlegroups.com>
    <gun1su$67p$1@inews.gazeta.pl> <gun385$c1k$1@inews.gazeta.pl>
    <gunbr9$i4u$1@inews.gazeta.pl>

    W sobota 16 maj 2009 23:39, Marek Wyszomirski wyraził następujacą opinię:
    > "Dariusz Zygmunt" <d...@c...homelinux.net> napisał

    > Oj, miało. Zbroje stosowane w średniowieczu nie wytrzymywały
    > bezpośredniego uderzenia strzały z łuku. Poczytaj sobie chociażby trochę o
    > przebiegu bitwy pod Crecy gdzie angielscy łucznicy zmasakrowali armię
    > francuskiego króla Filipa VI (12000 ludzi, w tym 8000 rycerzy w zbrojach -
    > w bitwie zginęło ok. 4000 Francuzów, straty Anglików ok. 100 ludzi).

    Anglicy bronili się na wzgórzu mając za sobą słońce które świeciło prosto w
    oczy atakującym, przedpole umocnili poprzedniego dnia {wilcze doły,
    powbijane w ziemię zaostrzone kołki i porozrzucane metalowe "gwiazdki" -
    wynalazek jeszcze Rzymski}, mieli trzy armaty {krzywdy tym chyba nikomu nie
    zrobili, ale konie płoszyły się na pewno} a w dodatku przed samą bitwą spadł
    ulewny deszcz.
    Przez taki teren Francuzi prowadzili szarże rycerzy wprost na piechotę, przy
    czym za pierwszym razem przejechali po własnych kusznikach co na pewno nie
    poprawiło impetu ataku ani morale atakujących. Po pierwszej nieudanej szarży
    zrobili to jeszcze piętnaście razy {!!!} w ciągu całej bitwy tracąc 1542
    rycerzy, słabo to świadczy o skuteczności ostrzału z łuków za to dużo mówi o
    głupocie atakujących.
    Większość rycerzy nie została zabita w walce lecz została zarżnięta przez
    lekkozbrojną piechotę która wykorzystywała chwile między szarżami żeby
    ograbić Francuskich rycerzy pod którymi padły konie.

    Kalką bitwy pod Crécy jest bitwa pod Agincourt z 1415 roku, nawet straty po
    stronie Francuskiej są podobne.

> [...]
    > łuków angielskich, natomiast dzięki mniejszej długości dużo wygodniej było
    > się nimi posługiwac - dzięki temu możliwe było uzyskanie większej
    > szybkostrzelnosci oraz efektywne wykorzystanie łuków przez konnicę - bez
    > zsiadania z konia.
    > Co do skali i taktyki użycia jazdy - zgoda. Co do umiejętności zdobywania
    > miast - tu akurat lepsi byli Europejczycy. Zamki w Europie (szczególnie
    > zachodniej) były bardzo rozpowszechnione i w licznych konfliktach
    > lokalnych często je zdobywano - okazji do nabycia wprawy w działaniach
    > oblężniczych było dużo więcej niż na stepach Azji.

    Gdy dotarli do Europy panowali już nie tylko nad stepami Azji ale także nad
    północnymi Chinami i Chorezmem.

    > Mongołowie odnieśli
    > kilka spektakularnych sukcesów (choćby zdobycie Krakowa i Pesztu) ale
    > udało im się to dzięki ogromnej przewadze liczebnej - mistrzami w technice
    > zdobywania zamków raczej nie byli.

    Spektakularnie to zdobyli wszystkie miasta na Rusi, całkiem nieźle
    umocnione. W swojej armii mieli wojska inżynieryjne {prawdopodobnie złożone
    z ludów które lepiej znały się na budowaniu miast niż sami Mongołowie} więc
    zdobywanie miast nie było dla nich żadnym problemem, jak np. Riazań -
    którego mury otoczyli swoimi fortyfikacjami i znowu - ostatni raz tak w
    Europie walczono za czasów rzymskich.

    A jeśli chodzi o "Mongołowie a sprawa Polska" to zdaje się, że wyprawy na
    Polskę nigdy nie były głównym celem Mongołów, gdy na Węgry szło 70tyś
    Mongołów na Polskę uderzało mniej niż 30tyś i to podzielonych na dwa
    korpusy. Innym razem atak na Polskę i Węgry był tylko działaniem osłonowym
    dla ataku na Ruś.

    > A'propos skuteczności łuków w średniowieczu - polecam ciekawy link:
    > www.wydawnictwoamber.pl/img/fragmenty/007100/007120.
    pdf

    Żadne współcześnie wykonywane _udokumentowane_ próby przebicia zbroi
    płytowej strzałą z łuku nie powiodły się.
    Co do rzeczywistej skuteczności łuków kompozytowych, świadectwo dają źródła
    arabskie z okresu wypraw krzyżowych gdzie autorzy z pewnym respektem, jeśli
    nie przerażeniem piszą o rycerzach europejskich którzy mieli wbitych tyle
    strzał, ze wyglądali jak jeże a mimo to walczyli dalej ponieważ strzały
    grzęzły w kolczudze i założonej pod nią filcowej i skórzanej odzieży.
    Z drugiej strony, relacje krzyżowców mówią że ta właśnie odzież wielu
    rycerzy doprowadzała do śmierci z przegrzania.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    PS
    Ale gdzie tu fotografia? ;-)