  • Data: 2013-03-24 11:13:16
    Temat: Re: Czy istnieje wywoływarka RAW z inteligentnym odszumianiem?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-23 18:47, Mateusz Ludwin pisze:

    > Mylisz się, to zdjęcie przeszło odszumienie luminancji. To co widzisz, to
    > artefakty po odszumianiu.

    Pomyliłem link, przepraszam. Miał być ten.

    http://www.dpreview.com/reviews/Nikon-D800-D800e/sam
    ples/lowlight/raw0367.jpg

    Chodzi o RAW w nazwie pliku. Niby jest też jest tu odszumianie "standard
    NR" ale raczej mało prawdopodobne aby ustawienie NR rzutowało na RAW bo
    wtedy trudno nazwać to RAWem. Nie mam 100% pewności jednak czy w D800
    nie odstawili takiej "kichy".

    Na wszelki wypadek podaję przykład innego aparatu, który znam i wiem, że
    nie robi takich numerów. RAW jest zawsze bez filtrowania:

    http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/2
    0

    Wybierze RAW i ISO 25600 na górze strony. W próbkach poniżej można
    pobrać pliki w formacie ARW (a także JPG) aby samemu oszacować jakość. W
    każdym razie tu wyraźnie widać oba rodzaje szumu. Odszumiłem
    chrominancję w ACR. Wystarczyło ustawić na 10%. Aby pozbyć chcę szumu
    luminancji musiałem ustawić jakieś 80%.

    > Oczywiście sam szum mógł pierwotnie przeszkadzać, ale w takim przypadku
    > naprawdę nie ma różnicy, czy użyjesz ACR, czy Neat Image. To pewnie jakieś
    > ISO 256000, nie?

    Reset mózgów proponuję po zmianie linka :-) Do rozważań nie używamy
    żadnych odszumiaczy. Przypomnę, że ustosunkowałem się do Twojej tezy:

    "Ja spotkałem sie tylko z jednym aparatem, w którym szum luminancji
    przeszkadzał (...)"

    To zdanie mnie nieco zaskoczyło gdyż w paru aparatach jakie "macałem"
    osobiście zawsze problem był głównie z szumem luminancji włączając w to
    najstarsze kompakty jakie miałem (Minolta D7i, Powershot i jeszcze jakiś
    - już nie pamiętam jaki). W obecnym A77 szumu chrominancji prawie nie
    dostrzegam przy fotkach do ISO 800 a szum luminancji przeszkadza w
    zauważalny sposób. Przy przetwarzaniu zdjęć, odszumianie chrominancji
    trzymam bliskie zera.

    A'propos w/w: czy Ty też zauważasz, że NeatImage radzi sobie lepiej z
    usuwaniem szumu niż ACR? Chodzi głównie o zachowanie ostrości. Nie
    zawsze jednak tak jest ale nigdy gorzej. Chyba przy wyższych ISO
    wychodzi lepiej z tego co pamiętam. Zastanawiam się czy nie zrezygnować
    z odszumiania w ACR na rzecz NeatImage, choć to więcej roboty będzie
    kosztowało.

    Marek