  • Data: 2013-03-24 16:06:33
    Temat: Re: Czy istnieje wywoływarka RAW z inteligentnym odszumianiem?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-24 13:23, Mateusz Ludwin pisze:

    > Tutaj jest odszumiona chrominancja :>

    Mi to też tak wygląda pomimo, że autor zatytułował rozdział
    "Raw noise (ACR 6.7 beta, noise reduction set to zero)"

    > Już od D90 rawy w Nikonach są odszumiane!

    A to nie ma o czym pogadać... Pech.

    > Ale po co pozbywasz się całego szumu?
    >
    > W druku tego nie widać - gwarantuję.

    Może jestem pedantem lecz tam właśnie go dostrzegam. Np. wyłazi on na
    krawędzi cienia na żółtym tle. Widać, że gradient jest nakrapiany gdy
    nie odszumię fotki. Na zwykłym papierze foto faktycznie efekt jest sporo
    mniejszy. Na lepszym, to widać. Choć z drugiej strony zwykły oglądacz
    może i tego nie zauważy.

    > Po zmniejszeniu zdjęcia do rozmiaru ekranowego też szum zniknie.

    Zgadza się.

    > Na tym
    > zdjęciu z Nikona może przeszkadzać zaszumienie nieba, więc przejedź to
    > odszumianiem na 10-20% i ten szum przestanie dokuczać po zmniejszeniu.
    > Bardziej nieprzyjemny na tym zdjęciu jest banding na niebie.

    A tego nie widzę. Pewnie Ci wlazła kalibracja monitora w ten zakres?
    Widzę płynny gradient.

    > Szum luminancji działa jak ziarno na kliszy i w niczym mi nie przeszkadza.

    Ha! A to wiem w czym rzecz - jest to kwestia osobnicza :-) Wszelka forma
    szumu, braku ostrości mi cholernie przeszkadzała od zawsze. Z tego
    właśnie powodu kiedyś porzuciłem fotografię "analogową". Nie potrafiłem
    zrobić fotki w sensownej jakości choćby nawet w A4 na filmie 35mm.
    Dopiero teraz od niedawna cyfrówki SLT/DSLR zyskały przystępniejsze ceny
    więc od niedawna powróciłem do tego hobby.

    > Wolę trochę ziarniste zdjęcia od mydła jakie produkuje odszumianie.

    O właśnie :-) A to kwestia inteligencji algorytmów. Produkt Sebastiana
    spisuje się świetnie. Podobno NN3 w publikowanych przykładach też sobie
    świetnie radzi ale ja tego nie potrafiłem stwierdzić.

    Marek