  • 1. Data: 2013-03-20 09:55:27
    Temat: Czy istnieje wywoływarka RAW z inteligentnym odszumianiem?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Testowałem Camera Raw, ACDSee i jeszcze jakiś program. Zauważyłem, że
    odszumianie w tych programach jest robione "po trupach". Przesuwam jakiś
    suwak i leci bezmyślnie po całej bitmapie powodując lekkie rozmycia (dla
    wysokich ISO gdzie trzeba szum mocniej tłumić) nawet tam gdzie szumu
    brak. Czy jakiś program potrafi odszumiać w sposób bardziej inteligentny
    tak jak to robi np. NeatImage dla plików nie będących RAWami?

    Marek

  • 2. Data: 2013-03-20 10:12:27
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-20 09:55, Marek pisze:
    > Czy jakiś program potrafi odszumiać w sposób bardziej inteligentny
    > tak jak to robi np. NeatImage dla plików nie będących RAWami?

    Nie wiem, ale neatimage niewiele z inteligencją ma wspólnego, a z
    robieniem budyniu.
    Inteligentnie robi się to ręcznie, na warstwach, a umiar zachować trzeba.

    --
    pozdrawia Adam
    /autorytet? - no, nie wiem, zupełnie nic mi do głowy nie przychodzi.../

  • 3. Data: 2013-03-20 11:54:04
    Od: JD <j...@g...com>

> [...]
    > brak. Czy jakiś program potrafi odszumiać w sposób bardziej inteligentny
    > tak jak to robi np. NeatImage dla plików nie będących RAWami?

    AftershotPro od corela ma wbudowane uproszczoneNoiseNinja,
    a jak masz licencję na NN, to działają wszystkie jego
    funkcje odszumiania.

    JD

  • 4. Data: 2013-03-20 12:51:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 10:12, Janko Muzykant pisze:

    > Nie wiem, ale neatimage niewiele z inteligencją ma wspólnego, a z
    > robieniem budyniu.

    Zauważyłem w tym programie adaptacyjne dostosowywanie się do treści
    bitmapy. Zresztą w ACDSee przy filtrowaniu bitmap nie RAWowych też mają
    adaptacyjne odszumianie - jest opcja nawet wprost nazywająca ten proces.
    Na oko skutek takiego odszumiania jest zauważalnie lepszy niż
    analogiczny proces na poziomie RAW+XML (a raczej dowolna bitmapa + XML).
    Mógłbym oczywiście odszumienie robić na poziomie pliku graficznego ale
    będzie to drogą w jedną stronę. Preferowałbym obraz + XML -> wynik
    ostateczny.

    > Inteligentnie robi się to ręcznie, na warstwach, a umiar zachować trzeba.

    Tak sobie radzę. Można nie tylko na warstwach ale na poziomie
    wywoływarki na maskach (pędzel odszumiający). Jednakże jest to
    katorżnicza robota.

    Marek

  • 5. Data: 2013-03-20 12:56:57
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 11:54, JD pisze:

    > AftershotPro od corela ma wbudowane uproszczoneNoiseNinja,
    > a jak masz licencję na NN, to działają wszystkie jego
    > funkcje odszumiania.

    Hmmm... czy to cudo działa bardziej logicznie niż na chama po całości?
    Jakie elementy dostępne stają się w pełnej wersji NN?

    Kiedyś bawiłem się wersją demo lecz nie kojarzę swoich zachwytów.
    Zupełnie nie pamiętam czy była tam w pełni funkcjonalna wersja NN. Jeśli
    zarekomendujesz, to zainstaluję raz jeszcze w/w.

    Przy okazji, czy wiesz jak w LightRoom sytuacja wygląda?

    Marek

  • 6. Data: 2013-03-20 13:48:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-20 12:51, Marek pisze:
    > Mógłbym oczywiście odszumienie robić na poziomie pliku graficznego ale
    > będzie to drogą w jedną stronę. Preferowałbym obraz + XML -> wynik
    > ostateczny.

    Taka filozofia pracy (zresztą wzięło się to z wątku wcześniejszego)
    sprowadzi Cię na manowce. XML to stan umysłu, a nie plik. Trzymamy
    źródła (raw) i obrazy wynikowe, a w razie potrzeby używamy własnej
    głowy, a nie pliku xml tworzonego lata temu.

    > Tak sobie radzę. Można nie tylko na warstwach ale na poziomie
    > wywoływarki na maskach (pędzel odszumiający). Jednakże jest to
    > katorżnicza robota.

    Nie no, trzy minuty poza jakimiś dzikimi wyjątkami :)

    --
    pozdrawia Adam
    /wow! dj'e będą miksować nie tylko hity, ale również evergreen'y!

  • 7. Data: 2013-03-20 13:55:16
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > głowy, a nie pliku xml tworzonego lata temu.

    > Nie no, trzy minuty poza jakimiś dzikimi wyjątkami :)

    kolega Marek straszliwie teoretyzuje...

  • 8. Data: 2013-03-20 14:35:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 13:48, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > źródła (raw) i obrazy wynikowe, a w razie potrzeby używamy własnej
    > głowy, a nie pliku xml tworzonego lata temu.

    Czyli sugerujesz zrobić tyle ile się da w tym tandemie grafika + xml a
    resztę "klasycznie" - operując już na bitmapie w programie graficznym?

    > Nie no, trzy minuty poza jakimiś dzikimi wyjątkami :)

    Razy N fotek :-)

    A'propos - pamiętam jak zrobiłem zdjęcie portretowe na tle baru z
    poukładanymi butelkami na półkach. Butelki jasne - bar ciemny. Osoba na
    pierwszym planie ostra jak brzytwa (nie mam na myśli temperamentu :-D ).
    No i postanowiłem odszumić fotkę. Pojechałem standardowo suwakiem, szumy
    ładnie zniknęły ale przy okazji rozmydliły się lekko "iskierki" w oku,
    szmince itp. na których zachowaniu mi zależało. Więc wycofałem efekt (aż
    boję się reakcji na słowo "wycofałem" :-D ), wziąłem pędzelek i dawaj
    odszumianie między butelkami :-D W tym przypadku zależało mi na dużym
    powiększeniu więc wyszłoby na wydruku. Oj napracowałem się wtedy...

    Marek

  • 9. Data: 2013-03-20 15:00:09
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-20 14:35, Marek pisze:
    > Czyli sugerujesz zrobić tyle ile się da w tym tandemie grafika + xml a
    > resztę "klasycznie" - operując już na bitmapie w programie graficznym?

    Sugeruję wrzucić rawa do lr/acr czy co tam używasz, obrobić tak, żeby
    było najlepiej, a potem zapisać rawa w archiwum (jeśli jest tego warty),
    a bitmapą się cieszyć.
    XML wyrzucić po pracy, do niczego potrzebne nie są. Za pół roku będziesz
    lepiej obrabiał i pośmiejesz się z tych XML.

    > Razy N fotek :-)

    Po uwzględnieniu wszystkich okoliczności N winno wynosić 10 z jednego
    dnia zdjęć - czy to wycieczki, czy imprezki.
    Chyba, że robisz to zawodowo, to wtedy skalkuluj w cenie.

> [...]
    > odszumianie między butelkami :-D W tym przypadku zależało mi na dużym
    > powiększeniu więc wyszłoby na wydruku. Oj napracowałem się wtedy...

    No i tak się to właśnie robi, tylko cała ''robota'' w takim przypadku to
    właśnie trzy minuty. Serio. A jeśli musisz się bawić z każdą butelką, to
    po prostu zrób zdjęcie jeszcze raz, już bez szumu, bo nie tędy droga.

    --
    pozdrawia Adam
    /łyżka na to: skoro nie widać różnicy, po co przepłacać; prawie czyni

  • 10. Data: 2013-03-20 15:19:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 15:00, Janko Muzykant pisze:

    > No i tak się to właśnie robi, tylko cała ''robota'' w takim przypadku to
    > właśnie trzy minuty. Serio. A jeśli musisz się bawić z każdą butelką, to
    > po prostu zrób zdjęcie jeszcze raz, już bez szumu, bo nie tędy droga.

    Czyli statyw i niska czułość. Nie zawsze statyw jest pod ręką. W tm
    przypadku był to pełen spontan. No ale to już inna kwestia...

    Marek