    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sat, 23 Mar 2013 23:28:53 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje wywoływarka RAW z inteligentnym odszumianiem?
    <kiejn4$vi$2@node2.news.atman.pl> <kiek42$1bi$1@node2.news.atman.pl>
    <kiekvh$2dv$1@node2.news.atman.pl>
    <514b0ca3$0$1263$65785112@news.neostrada.pl>
    <kif5ne$75k$1@node1.news.atman.pl>

    On Thu, 21 Mar 2013, Marek wrote:

    > moje wątpliwości wzbudziły
    > takie wynalazki jak matryca np. Fuji o 2 wielkościach pikseli (nie pamiętam
    > nazwy). Ponoć miało to być lekiem wprowadzającym nową jakość obrazu cyfrowego
    > lecz zapadła cisza... Może sami odkryli, że resampling z dużej matrycy jest
    > tańszy i dający podobne efekty? :-)

    Nie jest i nie jest dający.
    Daje pewną elastyczność wyboru między wagą rozdzielczości a "dynamiki",
    ale w stopniu pozwalajacym *dorównać* matrycy o mniejszej rodzielczości,
    a nie ją przewyższyć.

    Zupełnie już pomijając że wcale nie z dużej matrycy ;>

    Cały pic w tym, że WTEDY szumy z ISO1600 były całkiem doskwierające, więc
    poszerzenie "dynamiki" w drugą stronę (mniejszej czułości), dające objąć
    dodatkowe 3,5EV, stanowiło rzecz mocno pożądaną.
    Matryca Fuji, patrząc na parametry dużych pikseli, była całkiem
    przeciętna - w porównaniu do ówczesnych parametrów, ale bonusowe
    3,5 EV pozwala tej *starej* matrycy nadal być w czołówce skali
    "dynamiki".
    Teraz powody dlaczego nie widać rozwoju takiej konstrukcji.
    Od czasu, kiedy jakość obrazu z matryc *bez* tego wynalazku polepszyła
    się na tyle, że najpierw Nikon D3x osiągnął ten sam zakres dynamiczny
    co matryca S5, a potem popularne aparaty się do niego zbliżyły, gwałtownie
    spadło zapotrzebowanie na to rozwiązanie.

    Mając aparat z którąś nową "małoszumną" matrycą masz nie tylko ten sam
    (albo prawie ten sam) zakres dynamiczny co w Fuji 5, ale dodatkowo te
    3,5 EV są "w dół" a nie "w górę" - znaczy przy 10x lepszej czułości!
    Nie każdy ma świadomość, że hiperdynamika Fuji wymaga naświetlania
    na "obszary prześwietlone" w odpowiedniku ISO 20 do 50.

    Rzecz jasna, wspomniany wynalazek *DALEJ* pozwala zwiększyć 10x zakres
    naświetlania (w stronę prześwietlenia), tylko jest proste pytanie:
    ilu jest chętnych, żeby zapłacić za takie matryce?
    Potrzeba jest nie tylko matryca, ale co najmniej dedykowany firmware,
    zakładając że wzorem S5 (który jest mechanicznie Nikonem D200)
    weźmie się jakiś "gotowiec".
    Spora część z nich na propozycję w wysokości rzędu 10k$ odpowie "mam
    średni format" :P, inni powiedzą "mam przystawkę skanującą, nie
    potrzebuję 1/500s", a jeszcze inni "mnie nie stać".
    A tanio się sprzedać nie da, bo potencjalni klienci Ci napiszą
    "ale ja mam K5" ;), więc z góry wiadomo, że nie będzie to produkt
    masowy.

    pzdr, Gotfryd