  • 11. Data: 2009-04-08 20:45:28
    Temat: Re: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    --
    Radosny
    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    news:griu5d$hjp$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> napisał w wiadomości
    > nieskończoność.

    > widmie

    > twierdzę,
    >
    > Treść Twojej wypowiedzi. Bo teraz piszesz o czasie ekspozycji - i ten się
    > przy naostrzeniu na mniejksżą odległość zmieni. Natomiast światło nie jest
    > żadnym parametrem zestawu optycznego a po prostu promieniowaniem
    > elektromagnetuycznym o pewnym, określonym zakresie widma (potocznie cżęsto
    > pzryjmujemy, ze z zakresu widzialnego.

    A dlaczego zmieni się czas ekspozycji? Bo zmieni się ilość światła.
    Obiektyw o wartości przysłony 2 ustawiony na skalę 1:1 będzie dawał tyle
    światła ile obiektyw o wartości przysłony 4 ustawiony na nieskonczoność.
    Obiektyw o ogniskowej 50mm ustawiony na skalę 1:1 będzie miał taki kąt
    widzenia jak obiektyw 100mm ustawiony na nieskonczoność.
    Tak się dziwnie składa, że wszystkie te wartości odpowiadają tym z
    definicji, jeśli zamiast ogniskowej wstawimy rzeczywistą wartość odległości
    między soczewką a obrazem.

    --
    Radosny

  • 12. Data: 2009-04-08 21:01:22
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > A dlaczego zmieni się czas ekspozycji? Bo zmieni się ilość światła.

    Ilość światła docierającego do powierzchni filmu matrycy. A to zupełnie co
    innego niż jakieś mistyczne pojęcia 'światło obiektywu' czy 'odczuwalna
    ogniskowa'. I trzeba rzeczy już dawno nazwane nazywać po imieniu a nie
    wprowadzać nowe, własne pojęcia.

    > Obiektyw o wartości przysłony 2 ustawiony na skalę 1:1 będzie dawał tyle
    > światła ile obiektyw o wartości przysłony 4 ustawiony na nieskonczoność.
    >[...]

    Jeśli będzie to obiektyw o kalsycznej konstrukcji - czyli taki, w którym
    ostzrenie odbywa się przez zbliżanie/oddalanie całego kompletu soczewek od
    filmu/matrycy. Bywają też obiektywy w których ostrzenie odbywa sie przez
    zmianę wzajemnych odległości soczewek i tam jasność obiektywu może się
    podczas zmiany odległości ostrzenia obiektywu zachowywać inaczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2009-04-08 21:35:19
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-04-08 20:41:41 +0200, "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> said:

    > Wartość jako parametr soczewki się nie zmienia, bo taka jest definicja. Ale
    > zmienia się kąt widzenia, który jest przez wiele osób utożsamiany z
    > ogniskową.
    Nie zmienia się żaden kąt widzenia. Odsuwając obiektyw od ekranu
    zwiększa się pole na jakie rzutowany jest obraz. Tak jak stożek o kącie
    wierzchołkowym a będzie miał podstawę o średnicy d, przy wysokości h.
    Zwiększając jego wysokość nie zmienisz kąta wierzchołkowego, tyko
    powiększysz podstawę.
    I nie powtarzaj więcej tych bzdur o utożsamianiu ogniskowej z kątem
    widzenia. Bo ktoś to przeczyta i przyjmie jako alternatywę.

    > Prosty eksperyment z obiektywem, który po prostu się przesuwa przy
    > ostrzeniu, np jakiaś 50. Wyostrz na nieskonczoność i teraz na minimum.
    > Obiekty w kadrze powiększają się. Zmniejsza się bowiem kąt widzenia. Efekt
    > podobny jak przy zmianie ogniskowej.
    Nie zmienia się kąt widzenia, tylko skala odwzorowania.
    Przestań wymyślać teorie. Idź do biblioteki i wypożycz jakąś książkę z optyki.

    > Drugi eksperyment z tym samym obiektywem. Pomiar światła na jednolicie
    > oświetlonej, jednorodnej powierzchni. Tryb A. U mnie czas zmienia się os
    > 1/15 do 1/20 s (czasami błyskało i 1/25). Nie zmieniła się jasność obiektu.
    > Zmieniła się ilość światła, która przechodzi przez obiektyw. Czy nie jest to
    > ważniejszy parametr od wartości przysłony?
    Nie zmienia się ilość światła przechodząca przez obiektyw, tylko
    oświetlenie powierzchni. Ilość światła jest taka sama, a powierzchnia
    do oświetlenia większa (patrz przykład ze stożkiem). A to z tej
    przyczyny, że oświetlenie powierzchni spada wprost proporcjonalnie do
    kwadratu odległości. Dla tego mamy czterokrotny spadek ilości światła
    padającego na kliszę w przypadku skali odwzorowania 1:1, w stosunku do
    ustawienia obiektywu na nieskończoność.
    Idź do biblioteki i szukaj haseł "lux" "lumen".

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2009-04-08 21:48:42
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-04-08 22:45:28 +0200, "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> said:

    > A dlaczego zmieni się czas ekspozycji? Bo zmieni się ilość światła.
    Bo zmieni się ilość światła docierającego do ekranu. A to zupełnie co
    innego, niż przymknięcie obiektywu o kolejną wartość przesłony, choć
    efekt naświetlenia będzie taki sam.
    > Obiektyw o wartości przysłony 2 ustawiony na skalę 1:1 będzie dawał tyle
    > światła ile obiektyw o wartości przysłony 4 ustawiony na nieskonczoność.
    Obiektyw 1 będzie dawał więcej światła od obiektywu 2, tylko ekran
    będzie dalej i z tego powodu będzie słabiej oświetlony.
    > Obiektyw o ogniskowej 50mm ustawiony na skalę 1:1 będzie miał taki kąt
    > widzenia jak obiektyw 100mm ustawiony na nieskonczoność.
    No to mam zepsuty obiektyw. Bo mój obiektyw 50 mm ma kąt widzenia około
    90 stopni (w ustawieniu na nieskończoność).

  • 15. Data: 2009-04-08 22:26:05
    Od: conik <c...@i...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Nic się nie przymyka! Otwór przysłony nie zmienia swojej średnicy. Jasność
    > obiektywu faktycznie się zmienia (przy przejściu od naostrzenia na
    > nieskończoność do skali 1:1 nawet do 2 działek przysłony) ale wynika to z
    > oddalania zespołu soczewek obiektywu od płaszczyzny filmu/matrycy. Zmiany
    > srednicy otworu obiektywu występują natomiast zwykle podczas zmiany
    > ogniskowej zoomów o stałej jasności - niezależność jasności od ogniskowej
    > wymaga zmiany średnicy otworu przysłony i obiektyw podczas zoomowania tak
    > steruje pzrysłoną, aby jasność się nie zmieniła.

> [...]
    oczywiscie masz racje uproscilem nieco

  • 16. Data: 2009-04-08 23:43:30
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" napisał

> [...]
    > wymaga zmiany średnicy otworu przysłony i obiektyw podczas zoomowania tak
    > steruje pzrysłoną, aby jasność się nie zmieniła.

    Czyli to że widać listki przysłony tylko w pewnych pozycjach zespołu
    soczewek i związane jest z położeniem tego zespołu i dla tego Canona jest
    zupełnie normalne ?

    adam

  • 17. Data: 2009-04-09 05:28:51
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "adam" <j...@o...maile.com> napisał:

> [...]
    >
    > Czyli to że widać listki przysłony tylko w pewnych pozycjach zespołu
    > soczewek i związane jest z położeniem tego zespołu i dla tego Canona jest

    Nie znam tego konkretnego obiektywu, ale przypuszczam, że jest właśnie tak,
    jak przed chwilą napisałeś. Jeśli nie zauważasz jakichś innych objawów
    mogących świadczyć o niesprawności (jakieś luzy, dziwne opory mechaniki lub
    wady zdjęć) uznałbym to co zaobserwowałeś za normalne i nie przejmowałbym
    się.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2009-04-09 06:14:32
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

> [...]
    > Obiektyw 1 będzie dawał więcej światła od obiektywu 2, tylko ekran będzie
    > dalej i z tego powodu będzie słabiej oświetlony.

    Ale efekt praktyczny jest taki jak obiektywu o przysłonie 4. Gdybym mierzył
    zewnętrznym światłomierzem, to muszę to uwzględnić, ineczej zdjęcie będzie
    mocno niedoświetlone.

    Cały czas twierdzę, że wartość przysłony, jaką należy przyjąć aby dobrać
    właściwy czas można łatwo wyliczyć dzieląc odległość od matrycy przez
    średnicę soczewki. Dla obiektywu 50mm o ustawionej przysłonie 2 średnica
    wynosi 25mm. Po ustawieniu skali 1:1 odległość wynosi 100mm. Wartość
    przysłony do prawidłowego ustalenia czasu to 100/25=4

    > No to mam zepsuty obiektyw. Bo mój obiektyw 50 mm ma kąt widzenia około 90
    > stopni (w ustawieniu na nieskończoność).
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    czyż to nie jest moje pierwsze twierdzenie?
    Wszystkie parametry obiektywu są obliczane tylko przy ustawieniu na
    nieskonczoność.

    A przykręcony do APS-C też?
    Kąt widzenia obiektywu zależy też od przekątnej matyrycy/filmu. Jak
    zminiejszysz matrycę, to kąt się zmniejszy. Jak odsuniesz obiektyw, to kąt
    również się zmniejszy. To, że obraz jest też rzutowany po bokach mnie nie
    interesuje, bo go nie widać ani na matówce, ani na matrycy.
    O ile ogniskowa obiektywu jest ściśle zdefiniowana i łatwo policzalna, to z
    kątem już tak nie jest.
    Bo gdzie określić granicę? Do końca winiety? Do początku mydła?

    --
    Radosny

  • 19. Data: 2009-04-09 06:49:03
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):
    [...]
    > Nieprawda. Weź jakiś podręcznik optyki i sobie przeczytaj.

    Definicja dla soczewki matematycznej pewnie i jest ścisła.
    Ale dla fizycznego, realnego obiektywu o co bardziej skomplikowanej
    konstrukcji... Mogą być kłopoty.

    Jak wyznaczyłbyś ogniskową takiego obiektywu nie dysponując wiedzą o
    jego punktach kardynalnych? Moim zdaniem potrzebne są co najmniej dwa
    dokładne pomiary na ławie optycznej i masa liczenia.

    No i faktycznie ogniskowa 'zastępcza' obiektywu może się zmieniać przy
    ustawianiu ostrości.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 20. Data: 2009-04-09 07:21:40
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):
    [...]
    > światło?
    >
    > Zrozum, ze nie ma takiego parametru obiektywu! Pojęcie 'światło' oznacza
    > pewien rodzaj promieniowania elektromagnetycznego.

    Kiedyś istniał termin "świetlność", ale wymarł.