    From: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Date: Wed, 8 Apr 2009 23:35:19 +0200

    On 2009-04-08 20:41:41 +0200, "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> said:

    > Wartość jako parametr soczewki się nie zmienia, bo taka jest definicja. Ale
    > zmienia się kąt widzenia, który jest przez wiele osób utożsamiany z
    > ogniskową.
    Nie zmienia się żaden kąt widzenia. Odsuwając obiektyw od ekranu
    zwiększa się pole na jakie rzutowany jest obraz. Tak jak stożek o kącie
    wierzchołkowym a będzie miał podstawę o średnicy d, przy wysokości h.
    Zwiększając jego wysokość nie zmienisz kąta wierzchołkowego, tyko
    powiększysz podstawę.
    I nie powtarzaj więcej tych bzdur o utożsamianiu ogniskowej z kątem
    widzenia. Bo ktoś to przeczyta i przyjmie jako alternatywę.

    > Prosty eksperyment z obiektywem, który po prostu się przesuwa przy
    > ostrzeniu, np jakiaś 50. Wyostrz na nieskonczoność i teraz na minimum.
    > Obiekty w kadrze powiększają się. Zmniejsza się bowiem kąt widzenia. Efekt
    > podobny jak przy zmianie ogniskowej.
    Nie zmienia się kąt widzenia, tylko skala odwzorowania.
    Przestań wymyślać teorie. Idź do biblioteki i wypożycz jakąś książkę z optyki.

    > Drugi eksperyment z tym samym obiektywem. Pomiar światła na jednolicie
    > oświetlonej, jednorodnej powierzchni. Tryb A. U mnie czas zmienia się os
    > 1/15 do 1/20 s (czasami błyskało i 1/25). Nie zmieniła się jasność obiektu.
    > Zmieniła się ilość światła, która przechodzi przez obiektyw. Czy nie jest to
    > ważniejszy parametr od wartości przysłony?
    Nie zmienia się ilość światła przechodząca przez obiektyw, tylko
    oświetlenie powierzchni. Ilość światła jest taka sama, a powierzchnia
    do oświetlenia większa (patrz przykład ze stożkiem). A to z tej
    przyczyny, że oświetlenie powierzchni spada wprost proporcjonalnie do
    kwadratu odległości. Dla tego mamy czterokrotny spadek ilości światła
    padającego na kliszę w przypadku skali odwzorowania 1:1, w stosunku do
    ustawienia obiektywu na nieskończoność.
    Idź do biblioteki i szukaj haseł "lux" "lumen".

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam