  • 1. Data: 2009-04-08 13:30:01
    Temat: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Czy ktoś kto ma ten obiektyw mógłby mi pomóc wyjaśnić jedną rzecz ?
    Zauważyłem w swoim jedną dziwną rzecz.
    Gdy się patrzy od frontu przez obiektyw zdjęty z aparatu widać listki
    przysłony - w pozycji na nieskończoność nie widać, w trakcie przekręcania
    pierścienia ostrości w przeciwnym kierunku zaczynją one być widoczne
    (najbardziej przy ok. 3 m na skali). Pozostają widoczne do maksymalnego
    przybliżenia 0.2 m.

    Pierwszy raz to zauważyłem i zastanawiam się czy to normalne ?

    Jak rozumiem zdjęty obiektyw ma maksymalne otwarcie przysłony ?

    adam

  • 2. Data: 2009-04-08 13:48:43
    Temat: Re: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Od: conik <c...@i...pl>

    adam pisze:
> [...]
    >
    > Pierwszy raz to zauważyłem i zastanawiam się czy to normalne ?
    >
    > Jak rozumiem zdjęty obiektyw ma maksymalne otwarcie przysłony ?

    normalne...wraz ze zwiekszaniem skali odwzorowania przyslona sie
    przymyka i ze szkla 2.8 robi sie ciemniejsze przu 1:1
    nie wiem dokladnie jaka wartosc ma w tym szkle przyslona ale we
    wszystkich szklach macro tak sie dzieje (sigmy niby tego nie pokazuja)
    taki emale oszustwo;)

  • 3. Data: 2009-04-08 15:41:08
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    Użytkownik "conik" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie wiem dokladnie jaka wartosc ma w tym szkle przyslona ale we wszystkich
    > szklach macro tak sie dzieje (sigmy niby tego nie pokazuja)

    To proste. Przy skali 1:1 wyjdzie 5,6. Wszystkie parametry obiektywu są
    ważne przy ostrości ustawionej na nieskończoność. Reszta to kwestia
    definicji. Pomijając już czary jakie robią obiektywy zmiennoogniskowe i
    niektóre makro, to sama definicja ogniskowej jest płynna. Weźmy pojedynczą
    soczewkę o średnicy 50mm i ogniskowej 50mm, wyostrzoną na nieskończoność.
    Światło wychodzi 1,0. Teraz oddalmy soczewkę na 100mm, czyli skalę 1:1.
    Jakie mamy światło? Wyjdzie nam 2,0. Dlaczego? Bo zmieniła się odczuwalna
    ogniskowa. Jak mogła się zmienić ogniskowa pojedynczej soczewki? Bo to tylko
    kwestia definicji. Ogniskowa, to odległość między środkiem optycznym
    soczewki a obrazem przy wyostrzeniu na nieskończoność. Ale dla
    fotografującego ważniejszy jest kąt widzenia. W przypadku obiektywu 50mm
    ustawionego na skalę 1:1 mamy taki kąt widzenia jak dla obiektywu 100mm przy
    nieskończoności. Podobnie efektywną wartość przysłony można policzyć dzieląc
    średnicę obiektywu przez faktyczną odległość od środka obiektywu do obrazu.

    A wracając do obiektywów makro. Często zamiast zwiększać wyciąg zmniejszają
    one ogniskową. Można to dosyć łatwo sprawdzić. Wystarczy przy skali 1:1
    zmierzyć odległość od obiektu do matrycy i podzielić przez 4.

    --
    Radosny

  • 4. Data: 2009-04-08 16:16:51
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-04-08 17:41:08 +0200, "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> said:

> [...]
    > średnicę obiektywu przez faktyczną odległość od środka obiektywu do obrazu.

    Jesteś pewien tego wywodu?
    Bo mi się zdaje, że pokręciłeś i to mocno.
    Ogniskowa soczewki, to wartość fizyczna i się nie zmienia. Ona po
    prostu taka jest i tyle.

    > A wracając do obiektywów makro. Często zamiast zwiększać wyciąg zmniejszają
    > one ogniskową. Można to dosyć łatwo sprawdzić. Wystarczy przy skali 1:1
    > zmierzyć odległość od obiektu do matrycy i podzielić przez 4.

    Uwzględniając przy tym odległość między płaszczyznami głównymi układu
    optycznego - obrazową i przedmiotową - Które nigdy nie są w środku
    mechanicznym tego układu, jak również nigdy nie są w tym samym miejscu.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-04-08 16:57:17
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "conik" <c...@i...pl> napisał:

> [...]
    > nie wiem dokladnie jaka wartosc ma w tym szkle przyslona ale we
    > wszystkich szklach macro tak sie dzieje (sigmy niby tego nie pokazuja)

    Nic się nie przymyka! Otwór przysłony nie zmienia swojej średnicy. Jasność
    obiektywu faktycznie się zmienia (przy przejściu od naostrzenia na
    nieskończoność do skali 1:1 nawet do 2 działek przysłony) ale wynika to z
    oddalania zespołu soczewek obiektywu od płaszczyzny filmu/matrycy. Zmiany
    srednicy otworu obiektywu występują natomiast zwykle podczas zmiany
    ogniskowej zoomów o stałej jasności - niezależność jasności od ogniskowej
    wymaga zmiany średnicy otworu przysłony i obiektyw podczas zoomowania tak
    steruje pzrysłoną, aby jasność się nie zmieniła.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2009-04-08 18:08:52
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> napisał:

> [...]
    > To proste. Przy skali 1:1 wyjdzie 5,6. Wszystkie parametry obiektywu są
    > ważne przy ostrości ustawionej na nieskończoność. Reszta to kwestia

    I co - w zależności od humoru wymyślasz sobie naową definicję?

    > Pomijając już czary jakie robią obiektywy zmiennoogniskowe i
    > niektóre makro, to sama definicja ogniskowej jest płynna.

    Nieprawda. Weź jakiś podręcznik optyki i sobie przeczytaj.

    > Weźmy pojedynczą
    > soczewkę o średnicy 50mm i ogniskowej 50mm, wyostrzoną na nieskończoność.
    > Światło wychodzi 1,0.

    Światło? A co to takiego? Jasność, liczba przysłony - owszem, ale nigdy
    światło nie było parametrem soczewki ani zestawu soczewek.

    > Teraz oddalmy soczewkę na 100mm, czyli skalę 1:1.
    > Jakie mamy światło?

    Nie da się ukryć, ze takie, jakie dochodzi ze źródła - o określonym widmie i
    natężeniu promieniowania...

    > Wyjdzie nam 2,0. Dlaczego? Bo zmieniła się odczuwalna
    > ogniskowa.

    Naprawdę poczytaj sobie jakiś podręcznik optyki.

    >Jak mogła się zmienić ogniskowa pojedynczej soczewki?

    Mogła - np. gdy soczewka jest elastyczna i zmieniła swoje promienie
    krzywizn. W przypadku soczewek stosowanych w obiektywach aparatów
    fotograficznych efekty tego typu są zazwyczaj pomijalne. Inna możliwość - to
    gdy zmienimy długosć fali światła (prędkość światła w szkle zależy od
    długosci fali - co powoduje, ze ogniskwoa w pewnym stopniu zależy od
    długosci fali swiatła - powoduje to aberrację chromatyczną).

    > Bo to tylko
    > kwestia definicji.

    Która jest jednoznaczna i ustalona. Naprawdę warto czasem poczytać
    podręcznik optyki.

> [...]
    > one ogniskową. Można to dosyć łatwo sprawdzić. Wystarczy przy skali 1:1
    > zmierzyć odległość od obiektu do matrycy i podzielić przez 4.

    Naprawdę? A co jeśli płaszczyzny główne przedmiotowa i obrazowa sie nie
    pokrywają ze sobą (a często tak jest)? To, że wiele obiektywów zmienia przy
    ostrzeniu ogniskową jest prawdą, ale proponowany pzrez Ciebie sposób
    sprawdzenia czy dla konkretnego obiektywu ten efekt ma miejsce jest błędny.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-04-08 18:11:34
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    >[...]
    > Jesteś pewien tego wywodu?
    > Bo mi się zdaje, że pokręciłeś i to mocno.

    Owszem pokręcił - już to też napisałem.

    > Ogniskowa soczewki, to wartość fizyczna i się nie zmienia. Ona po
    > prostu taka jest i tyle.
    >[...]

    Pewna (niewielka) zmienność może występować - pod wpływem odszktałceń
    soczewki i zmian widma światła. Ale jest to zupełnie inna zmienność niż
    pisze przedpiszca.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-04-08 18:41:41
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewien tego wywodu?
    > Bo mi się zdaje, że pokręciłeś i to mocno.
    > Ogniskowa soczewki, to wartość fizyczna i się nie zmienia. Ona po prostu
    > taka jest i tyle.

    Wartość jako parametr soczewki się nie zmienia, bo taka jest definicja. Ale
    zmienia się kąt widzenia, który jest przez wiele osób utożsamiany z
    ogniskową.

    Prosty eksperyment z obiektywem, który po prostu się przesuwa przy
    ostrzeniu, np jakiaś 50. Wyostrz na nieskonczoność i teraz na minimum.
    Obiekty w kadrze powiększają się. Zmniejsza się bowiem kąt widzenia. Efekt
    podobny jak przy zmianie ogniskowej.

    Drugi eksperyment z tym samym obiektywem. Pomiar światła na jednolicie
    oświetlonej, jednorodnej powierzchni. Tryb A. U mnie czas zmienia się os
    1/15 do 1/20 s (czasami błyskało i 1/25). Nie zmieniła się jasność obiektu.
    Zmieniła się ilość światła, która przechodzi przez obiektyw. Czy nie jest to
    ważniejszy parametr od wartości przysłony?

    --
    Radosny

  • 9. Data: 2009-04-08 18:52:28
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

> [...]
    > natężeniu promieniowania...

    > Naprawdę poczytaj sobie jakiś podręcznik optyki.

    Więc twierdzisz, że jeśli w obydwu przypadkach będę miał ten sam czas,
    czułość i jasność sceny, to otrzymam jednakowe naświetlenie? Bo ja twierdzę,
    że w drugim przypadku czas musi być 4 razy dłuższy. Co się zatem zmieniło?
    średnica soczewki? a może stosunek średnicy soczewki do odległości od
    obrazu? Teraz wynosi 1/2. Jego odwrotność to 2. Nie przypomina to definicji
    wartości przysłony? Nie daje takich efektów jak przysłona 2? Tylko, że w
    definicji jest podana ogniskowa, która wynosi 50mm. Dlatego napisałem o
    odczuwalnej ogniskowej.
    Jakie znaczenie dla fotografującego ma parametr obiektywu o nazwie światło?
    Dla niego ważne jest, że odsuwając obiektyw dwukrotnie ma 4 razy mniej
    światła.

    --
    Radosny

  • 10. Data: 2009-04-08 19:32:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Użytkownik "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    twierdzę,
    > że w drugim przypadku czas musi być 4 razy dłuższy. Co się zatem zmieniło?

    Treść Twojej wypowiedzi. Bo teraz piszesz o czasie ekspozycji - i ten się
    przy naostrzeniu na mniejksżą odległość zmieni. Natomiast światło nie jest
    żadnym parametrem zestawu optycznego a po prostu promieniowaniem
    elektromagnetuycznym o pewnym, określonym zakresie widma (potocznie cżęsto
    pzryjmujemy, ze z zakresu widzialnego.

> [...]
    > wartości przysłony? Nie daje takich efektów jak przysłona 2? Tylko, że w
    > definicji jest podana ogniskowa, która wynosi 50mm. Dlatego napisałem o

    Wprowadzanie włąsnych wymyślonych pzrez siebie nazw tam, gdzie istnieją od
    dawnma zdefiniowane przynosi tylko bezsensowny zament. Na tej zasadzie można
    wprowadzić np. 'odczuwalny kąt widzenia' albo 'odczuwalną ostrość zdjęcia'.
    Tylko... czemu by to miało służyć?

    > Jakie znaczenie dla fotografującego ma parametr obiektywu o nazwie
    światło?
    >[...]

    Zrozum, ze nie ma takiego parametru obiektywu! Pojęcie 'światło' oznacza
    pewien rodzaj promieniowania elektromagnetycznego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)