    From: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Date: Thu, 9 Apr 2009 08:14:32 +0200

    > Bo zmieni się ilość światła docierającego do ekranu. A to zupełnie co
    > innego, niż przymknięcie obiektywu o kolejną wartość przesłony, choć efekt
    > naświetlenia będzie taki sam.
    > Obiektyw 1 będzie dawał więcej światła od obiektywu 2, tylko ekran będzie
    > dalej i z tego powodu będzie słabiej oświetlony.

    Ale efekt praktyczny jest taki jak obiektywu o przysłonie 4. Gdybym mierzył
    zewnętrznym światłomierzem, to muszę to uwzględnić, ineczej zdjęcie będzie
    mocno niedoświetlone.

    Cały czas twierdzę, że wartość przysłony, jaką należy przyjąć aby dobrać
    właściwy czas można łatwo wyliczyć dzieląc odległość od matrycy przez
    średnicę soczewki. Dla obiektywu 50mm o ustawionej przysłonie 2 średnica
    wynosi 25mm. Po ustawieniu skali 1:1 odległość wynosi 100mm. Wartość
    przysłony do prawidłowego ustalenia czasu to 100/25=4

    > No to mam zepsuty obiektyw. Bo mój obiektyw 50 mm ma kąt widzenia około 90
    > stopni (w ustawieniu na nieskończoność).
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    czyż to nie jest moje pierwsze twierdzenie?
    Wszystkie parametry obiektywu są obliczane tylko przy ustawieniu na
    nieskonczoność.

    A przykręcony do APS-C też?
    Kąt widzenia obiektywu zależy też od przekątnej matyrycy/filmu. Jak
    zminiejszysz matrycę, to kąt się zmniejszy. Jak odsuniesz obiektyw, to kąt
    również się zmniejszy. To, że obraz jest też rzutowany po bokach mnie nie
    interesuje, bo go nie widać ani na matówce, ani na matrycy.
    O ile ogniskowa obiektywu jest ściśle zdefiniowana i łatwo policzalna, to z
    kątem już tak nie jest.
    Bo gdzie określić granicę? Do końca winiety? Do początku mydła?

    --
    Radosny