  • Data: 2009-08-08 08:16:39
    Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Bo nie daje mi to spokoju. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć, a jeśli w
    > obu rodzajach ocena WB odbywa się w ten sam sposób, to nie mogę jakoś
    > tego zaakceptować (jak np.  ograniczenia AWB od dołu na ok. 4000K).

    bo to bardzo proste tylko opis jest skomplikowany.

    awb bazuje na automatyczej analizie obrazu ( scieslj mowiac jego
    barwy) przez porownaniu kanalow RGB .
    niewielkie odchylki ( dominanta jednego z kanalow w tym samym stopniu
    w calym zakresie ) sa interpretowane jako zafarb i beda korygowane ,
    wieksze jako swiadome wprowadzenie koloru.

    w przyciwnym wypadku nie moglbys robic zdjec np w nocy , albo przy
    zachodzie slonca , twarz wygladalaby rownie blado w zlocistych
    promieniach slonca jak oswietlona np swiatlem rozproszonym w
    pochmurny dzien. AWB dokonuje korekty tylko do pewnego stopnia ,
    uznajac ze wszystko ponad jest celowym wprowadzeniem koloru. To nie
    ma nic wspolnego z zakresem rozpoznawalnej barwy , nie ma technicznych
    przeszkod by korygowac swiatlo np do 1500 K.

    Automatyka nie wie czy zolta sciana jest rzeczywiscie zolta czy tez
    moze biala ale oswielona zoltym swiatlem lampy , dlatego algorytmy
    odnosza sie do obrazow statystycznie najczesciej wystepujacych -
    najczesciej taki zolty kolor sciany nie zostanie sprowadzony do
    idealnie bialego , automatyka uzna ze taki kolor wystepuje w
    naturze , co najwyzej zostanie lekko oslabiony ( rozjasniony ,
    przyjmujac ze czesc tego kolorou moze pochodzic od oswietlenia ).

    gdyby dla przypadku wymienionej zoltej sciany zastosowac pomiar barwy
    swiatla z sensorem zewnetrznym i kompensate - taka np biala kopulka
    jak w swiatlomierzach do pomiaru koloru umieszczona gdzies na aparacie
    - to wowczas dostalbys na zdjeciu kolor sciany ktory odpowiadalby
    temu jaki przybralaby sciana , gdyby zostala oswietlona swiatlem
    bialym ( o barwie referncyjnej powiedzmy 6500K) , co tez nie byloby
    zgodne z prawda , gdyz w rzeczywistosci ta sciana w momencie robienia
    zdjecia nie musi byc oswietlona swiatlem bialym - to moze byc np
    sloneczne o wschodzie czyli cieplejsze o nizszej temperaturze.