  • 1. Data: 2009-08-07 10:21:12
    Temat: Balans bieli w lustrzankach
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Czemu pomiar balansu bieli odbywa się przez niezależne czujniki przed
    wykonaniem ekspozycji?
    Czy jego pomiar ma wpływ na ekspozycję?
    Dlaczego nie przeanalizować(automatycznie przez soft aparatu) kilkuset,
    czy kilku tysięcy punktów przed wywołaniem rawa do jpg ?

    Wiem, że już w niektórych aparatach można wywoływać rawy do jpg, ale
    czemu automatyka sama przed konwersją do jpg nie zrobi takiej analizy
    kilkuset lub kilku tysięcy punktów w celu dokładniejszej analizy balansu
    bieli? Co stoi na przeszkodzie, skoro kompakty radzą sobie z
    jednoczesnym wyświetlaniem na bieżąco obrazu i analizą pod kontem WB ???

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 2. Data: 2009-08-07 10:32:04
    Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Aug., 12:21, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Czemu pomiar balansu bieli odbywa się przez niezależne czujniki przed
    > wykonaniem ekspozycji?

    a ktore aparaty tak maja ?
    moze jeden dwa modele.

    balans bieli jest liczony po expozycji.

    niezalezne czujniki mialyby tylko ten sens ze potrafilyby wskazac na
    program ( algorytm) do liczenia balansu na podstawie danych innych niz
    przez obiektyw ( np usrednionych przez szklo opalowe )

    robi.

  • 3. Data: 2009-08-07 10:36:56
    Od: bakulik at work <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd "Paweł W." napisał(a):

    > Czemu pomiar balansu bieli odbywa się przez niezależne czujniki przed
    > wykonaniem ekspozycji?

    Gdzie (poza chyba jednym Nikonem i jednym Canonem)?

    > Dlaczego nie przeanalizować(automatycznie przez soft aparatu) kilkuset,
    > czy kilku tysięcy punktów przed wywołaniem rawa do jpg ?

    No ale przecież to się właśnie tak odbywa. :) Dokładniej, to aparat
    uznaje najjaśniejsze partie obrazu jako neutralnie białe (gdzieś tak
    wyczytałem).

    > jednoczesnym wyświetlaniem na bieżąco obrazu i analizą pod kontem WB ???
    ^^^^^^
    Jeśli już KONTEM, to nie WB, a prędzej WBK ;) (to nie jest reklama :P ).

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.com.pl | www.szkiełkoioko.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 4. Data: 2009-08-07 11:39:52
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    bakulik at work pisze:

    > No ale przecież to się właśnie tak odbywa. :) Dokładniej, to aparat
    > uznaje najjaśniejsze partie obrazu jako neutralnie białe (gdzieś tak
    > wyczytałem).

    To skąd te problemy lustrzanek z doborem WB w świetle żarowym i jarzeniowym?

    > ^^^^^^
    > Jeśli już KONTEM, to nie WB, a prędzej WBK ;) (to nie jest reklama :P ).

    Oj, tak rzadko robię byki, że mógłbyś mi tego nie wypominać. Poza tym
    nie jest to błąd ortograficzny - sprawdzianie nie podświetla tego jako
    błędu, tak samo jak w zdaniu:"Jakie ciepłe może." :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-08-07 12:42:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Aug., 13:39, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > To skąd te problemy lustrzanek z doborem WB w świetle żarowym i jarzeniowym?

    odpowiedz jest natychmiastowa
    zobacz tutaj str 2

    http://www.kuenstliche-intelligenz.de/fileadmin/temp
    late/main/archiv/pdf/ki2008-01_page46_web_teaser.pdf

    jesli przegryziesz algorytmy stanie sie jasnym ze inaczej byc nie
    moze .

  • 6. Data: 2009-08-07 13:10:56
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Fri, 07 Aug 2009 13:39:52 +0200, Paweł W. wrote:

    > To skąd te problemy lustrzanek z doborem WB w świetle żarowym i
    > jarzeniowym?

    Światło jarzeniowe nie ma ciągłego widma więc niektórych kolorów
    nie widać co utrudnia WB.

    Jeśli zaś chodzi o balansowanie bieli w świetle żarowym na
    najjaśniejszy punkt sceny to nikt nie jest w stanie zagwarantować, że w
    tym punkcie jest naprawdę biel a nie jakikolwiek inny kolor. W scenie
    biel może np. nie wystąpić w ogóle, albo np. w strefie cieni a nie
    świateł. Po czysto automatycznym sprowadzeniu najjaśniejszego punktu do
    bieli reszta kolorów potrafi odjechać sobie w siną {albo dowolnego
    innego zafarbu} dal ;-)

    > ... Poza
    > tym nie jest to błąd ortograficzny - sprawdzianie nie podświetla tego
    > jako błędu, tak samo jak w zdaniu:"Jakie ciepłe może." :P

    Błędy się zdarzają, ale zwykle wystarczą przeprosiny lub wyjaśnienie
    {jeśli błąd jest tak "subtelny" że zmienia znaczenie wypowiedzi}, nie
    trzeba budować żadnych teorii uzasadniających nieuniknioność
    wystąpienia akurat tego błędu ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 7. Data: 2009-08-07 13:18:49
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 07 Aug 2009 13:39:52 +0200, Paweł W. wrote:
    > To skąd te problemy lustrzanek z doborem WB w świetle żarowym i jarzeniowym?

    Z zakresu pracy AWB? Instrukcje Canonow opisuja go jako (AFAIR)
    4ooo-7oooK. Zarowki = kicha, cien w bezchmurny dzien = kicha.
    A syf przy swietlowkach wynika chyba z ich nieciaglego widma.

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 8. Data: 2009-08-07 15:19:20
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Michal Tyrala pisze:

    > Z zakresu pracy AWB? Instrukcje Canonow opisuja go jako (AFAIR)
    > 4ooo-7oooK. Zarowki = kicha, cien w bezchmurny dzien = kicha.
    > A syf przy swietlowkach wynika chyba z ich nieciaglego widma.

    Czemu kompakty mają mniejsze problemy?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-08-07 16:30:09
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > Czemu pomiar balansu bieli odbywa się przez niezależne czujniki przed
    > wykonaniem ekspozycji?

    Tylko w niewielu aparatach (m.in. E1 i E3). A po to żeby zmierzyć kolor
    czegoś co na pewno jest szare.

    > Czy jego pomiar ma wpływ na ekspozycję?

    Nie.

    > Dlaczego nie przeanalizować(automatycznie przez soft aparatu) kilkuset,
    > czy kilku tysięcy punktów przed wywołaniem rawa do jpg ?

    Bo nie wiadomo czy na zdjęciu w ogóle jest coś szarego.

    Mój S5 i E400 tak robią...

  • 10. Data: 2009-08-07 17:40:18
    Od: "Zbig T." <z...@z...net>

    Paweł W. pisze:
    > Czemu kompakty mają mniejsze problemy?

    Skąd ten wniosek? Mój ma podobne problemy. Podobnie ten, który miałem
    poprzednio i większość innych które widziałem w działaniu. Większość z
    oglądanych przez nas zdjęć wykonanych kompaktami we wnętrzach
    oświetlonych żarówkami, jest wykonana z użyciem lampy, w którym to
    przypadku aparat dobiera optymalny dla światła błyskowego balans bieli -
    może stąd ten wniosek; może tak to podświadomie zapamiętałeś.

    Zbig T.

    (Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)