eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBagażnik dachowy a aerodynamika
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 122

  • 61. Data: 2016-09-16 11:30:06
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości
    >> Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze
    >> jest popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby
    >> zmniejszać opory.
    >> Troche siły nośnej daje. Ale relatywnie niedużo...
    >
    >O tu masz:
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil

    >lift coefficient.
    >dla zerowego kąta natarcia mamy jakieś 25% siły nośnej osiagalnej dla
    >danego profilu.
    >W efekcie jak tylko szybujemy to rzeczywiście mamy 100% siły nośnej
    >z profilu.
    >Ale jak mamy jakis napęd to możemy mieć dodatkowe 300% siły nośnej.
    >To tak z grubsza.

    Za bardzo z grubsza.
    Masz tam wykres sily nosnej i oporu. Czasem prezentowany na jednym
    wykresie, jako tzw "biegunowa".

    Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i
    warto pamietac, ze zalezy od predkosci).
    Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie)
    sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale
    -nieliniowo,
    -do zera nie schodzi.

    Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a
    wiec predkosci i kata natarcia.
    Wieksza czy mniejsza to juz do manewrow.
    Z tego wynika tez opor skrzydel, no i kadluba tez. I trzeba go jakos
    pokonac, czyli naped zapewnic - czy to silnikiem, czy linka, czy
    grawitacja.

    J.


  • 62. Data: 2016-09-16 13:39:31
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

    > Użytkownik "masti" napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:nrepsp$4sf$...@d...me...
    > quent wrote:
    >> A bagażnik dachowy?
    >> Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
    >> Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:
    >> https://www.google.pl/search?>q=profil+aerodynamiczn
    y&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&
    ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB
    >
    >>a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
    >>Bo ja widzę skrzydła
    >
    > One z reguly maja tez niskie opory.
    > Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-)
    >
    tyle, że skrzydło nie jest projektowane do minimalizacji oporu czołowego
    tylko zwiększania siły nośnej :)

    --
    Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
    -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett


  • 63. Data: 2016-09-16 13:41:50
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:nrgaha$sb9$...@p...wsisiz.edu.pl...
    On 2016-09-15 22:29, Adam wrote:
    >> Ale były auta "jeżdżące do tyłu" ;)
    >> Coś mi świta jakieś maleństwo podobne do BMW Isetty i trochę
    >> większe,
    >> już z czasów Skody 102.

    >Ogolnie to chyba sporo "bubble cars" tak mialo, bo byly inspirowane
    >konstrukcjami lotniczymi albo poniekad mialy wprost taka
    >proweniencje,
    >np. produkowane byly przez Messerschmitta albo Heinkla,
    >np. KR200 ktory zagral w filmie "Brazil"
    >http://www.conceptcarz.com/images/Messerschmitt/55-
    Messerschmitt-KR200-DV-08_HHC_01.jpg

    >Cos takiego reprezentowala tez Multipla rocznik 1965 :)
    >https://c1.staticflickr.com/3/2930/13961940022_75e5
    8dc0f3_b.jpg

    Ale wezcie pod uwage, ze taki tyl byl czyms w miare typowym.
    Wezmy np 2CV, VW Garbus,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kapit%C3%A4n


    J.


  • 64. Data: 2016-09-16 13:45:04
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "masti" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:nrgllj$5hg$...@d...me...
    J.F. wrote:
    >> Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:
    >> https://www.google.pl/search?>q=profil+aerodynamiczn
    y&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&
    ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB
    >
    >>a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
    >>Bo ja widzę skrzydła
    >
    > One z reguly maja tez niskie opory.
    > Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-)
    >
    >tyle, że skrzydło nie jest projektowane do minimalizacji oporu
    >czołowego
    >tylko zwiększania siły nośnej :)

    Jedno i drugie. Do zwiekszania sily nosnej to moze w F1 - opory mniej
    istotne.

    Trzeba przyznac, ze ten opor maja bardzo maly. Wiec i bagaznik w takim
    ksztalcie stawialby maly.

    J.




  • 65. Data: 2016-09-16 14:25:21
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości
    > >> Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze
    > >> jest popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby
    > >> zmniejszać opory.
    > >> Troche siły nośnej daje. Ale relatywnie niedużo...
    > >
    > >O tu masz:
    > >https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
    >
    > >lift coefficient.
    > >dla zerowego kąta natarcia mamy jakieś 25% siły nośnej osiagalnej dla
    > >danego profilu.
    > >W efekcie jak tylko szybujemy to rzeczywiście mamy 100% siły nośnej
    > >z profilu.
    > >Ale jak mamy jakis napęd to możemy mieć dodatkowe 300% siły nośnej.
    > >To tak z grubsza.
    >
    > Za bardzo z grubsza.
    > Masz tam wykres sily nosnej i oporu. Czasem prezentowany na jednym
    > wykresie, jako tzw "biegunowa".
    >
    > Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i
    > warto pamietac, ze zalezy od predkosci).
    > Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie)
    > sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale
    > -nieliniowo,
    > -do zera nie schodzi.
    >
    > Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a
    > wiec predkosci i kata natarcia.
    > Wieksza czy mniejsza to juz do manewrow.
    > Z tego wynika tez opor skrzydel, no i kadluba tez. I trzeba go jakos
    > pokonac, czyli naped zapewnic - czy to silnikiem, czy linka, czy
    > grawitacja.
    >
    Zgadza się.
    W praktyce tam jest sporo zmiennych i nawet szybowiec (czyli zakładamy że raczej
    korzysta z siły nośnej z profilu a nie z kata natarcia) jak niby leci poziomo to tak
    naprawde leci coraz niżej więc ten kat natarcia jest zerowy ale nie w stosunku do
    poziomu a w stosunku do kierunku lotu a ten jest lekko opadający.

    Tak czy siak aerodynamika płata i mechanika lotu jest mocno skomplikowana.
    I widac to nawet na przykladzie tego jaki kształt jest najbardziej aerodynamiczny. Bo
    to optimum zalezy od zastosowania.

    Wagon kolejowy jest bardzo aerodynamiczny mimo że kanciasty. Bo ma z przodu obłą
    lokomotywe :)
    Takie oszustwo :)


  • 66. Data: 2016-09-16 14:36:55
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:b5ff31c2-6784-45ba-8d21-04924ffaefd7@go
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:
    > >O tu masz:
    > >https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
    >
    > Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i
    > warto pamietac, ze zalezy od predkosci).
    > Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie)
    > sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale
    > -nieliniowo,
    > -do zera nie schodzi.
    > Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a
    > wiec predkosci i kata natarcia. [...]

    >Zgadza się.
    >W praktyce tam jest sporo zmiennych i nawet szybowiec (czyli
    >zakładamy że raczej korzysta z siły nośnej z profilu a nie z kata
    >natarcia)

    Nie ma takiego rozroznienia.
    To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze
    mozesz miec kat ujemny, sila nosna nadal jest, i opor tez jest.
    W dodatku nieproporcjonalnie duzy.

    A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to
    sile nosna potrzebujesz taka jak ciezar, z predkosci wynika potrzebny
    w danym momencie kat natarcia, z niego i predkosci opor skrzydla ... i
    albo silnik/grawitacja taki ciag zapewnia, albo zwalniasz i wkrotce
    przeciagasz :-)
    Mozna tez odwrotnie - silniki na moc przelotowa, a dalej to trzeba
    taki kat kadluba i skrzydel ustawic, aby poziomo leciec.

    J.


  • 67. Data: 2016-09-16 15:45:02
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-09-16 13:41, J.F. wrote:

    > Ale wezcie pod uwage, ze taki tyl byl czyms w miare typowym.
    > Wezmy np 2CV, VW Garbus,
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kapit%C3%A4n

    No raczej nie jest to cos podobnego do ksztaltu kropli wody.



    --

    memento lorem ipsum


  • 68. Data: 2016-09-16 15:49:54
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:nrgt13$ikm$...@p...wsisiz.edu.pl...
    On 2016-09-16 13:41, J.F. wrote:
    >> Ale wezcie pod uwage, ze taki tyl byl czyms w miare typowym.
    >> Wezmy np 2CV, VW Garbus,
    >> https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kapit%C3%A4n

    >No raczej nie jest to cos podobnego do ksztaltu kropli wody.

    Ale "ostry" czy jak kto woli "aerodynamiczny" tyl ma.

    J.


  • 69. Data: 2016-09-16 16:24:35
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 16 września 2016 14:37:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:b5ff31c2-6784-45ba-8d21-04924ffaefd7@go
    oglegroups.com...
    > W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 użytkownik J.F.
    > napisał:
    > > >O tu masz:
    > > >https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
    > >
    > > Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i
    > > warto pamietac, ze zalezy od predkosci).
    > > Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie)
    > > sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale
    > > -nieliniowo,
    > > -do zera nie schodzi.
    > > Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a
    > > wiec predkosci i kata natarcia. [...]
    >
    > >Zgadza się.
    > >W praktyce tam jest sporo zmiennych i nawet szybowiec (czyli
    > >zakładamy że raczej korzysta z siły nośnej z profilu a nie z kata
    > >natarcia)
    >
    > Nie ma takiego rozroznienia.

    Standardowo sie tego nie rozróżnia. nie ma potrzeby.
    Ale zakładając że płat ustawiamy tak aby profil pracował tylko jako profil
    aerodynamiczny a nie jak "latawiec" to i tak sytuacja jest dosyć skomplikowana.

    > To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze
    > mozesz miec kat ujemny, sila nosna nadal jest, i opor tez jest.
    > W dodatku nieproporcjonalnie duzy.
    >
    To oczywiste. Właśnie na to zwracałem uwage inicjalnie. Siła nośna zawsze jest
    związana z tym ze powietrze pcha się w dół a nie tylko rozrzedza nad skrzydłem.

    > A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to
    > sile nosna potrzebujesz taka jak ciezar, z predkosci wynika potrzebny
    > w danym momencie kat natarcia, z niego i predkosci opor skrzydla ... i
    > albo silnik/grawitacja taki ciag zapewnia, albo zwalniasz i wkrotce
    > przeciagasz :-)
    > Mozna tez odwrotnie - silniki na moc przelotowa, a dalej to trzeba
    > taki kat kadluba i skrzydel ustawic, aby poziomo leciec.
    >
    No własnie.
    Ten kat natarcia (troche spłaszczając wywód) powoduje że popychamy powietrze w dół. I
    to w sporej częsci wypadków jest główne źródło siły nośnej.

    W końcu latawiece lataja mimo że płaskie są :)


  • 70. Data: 2016-09-16 16:53:39
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-09-16 15:49, J.F. wrote:


    > Ale "ostry" czy jak kto woli "aerodynamiczny" tyl ma.

    Wyraznie byla mowa o czyms innym ;)


    --

    memento lorem ipsum

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 13


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: