  • 51. Data: 2016-09-16 09:38:58
    Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 września 2016 15:57:47 UTC+2 użytkownik quent napisał:

    > Mógłbyś jaśniej?

    Pojemnik - jakaś bryła w której cos transportujemy lub tylko wykorzystujemy ruch
    powietrza wokół niej.

    Przyklady deczko z sufitu ale pokazują ideę.

    Jesli zależy ci na najmniej opornym przeniesieniu jakiejś objetości to najlepszy jest
    pręt.
    Cienki, długi.
    Nawet jak będzie miał krzywe końce to będzie lepszym "nośnikiem" objetości niż kula.
    Bedzie miał mniejszy opór aerodynamiczny niz kula.
    To sie nadaje do transportowania np. cieczy.

    Jesli zalezy ci na ograniczeniu powierzchni tego "pojemnika" to lepsza kula.
    Ona będzie lepsza do transportu np. Lodu.

    Jesli zalezy ci na tym aby było niskie to najlepszy moim zdaniem kształt właśnie
    bagażnika.

    Jesli zalezy ci aby pojemnik miał dużą objętość ale był ustawny to wtedy najlepszy
    kształt jest mniej więcej taki:
    http://www.popsci.com/aerodynamic/article/2005-08/fi
    sh-inspired-car

    Jak potrzebujesz mieć generowana siłe nośną to najlepszy jakiś kształt profilu
    aerodynamicznego.
    Ale i tu bardzo duzo zalezy od tego jaka prędkośc powietrza i jakie kąty natarcia
    będą potrzebne.

    Wbrew temu co się ludziom wmawia relatywnie niedużo siły nośnej sie tworzy na
    płatach.
    Sporo więcej jest wytwarzane za pomocą zwykłej reakcji czyli ustawienia kata natarcia
    płatu tak aby powietrze odchylac w dół.

    Dlatego pytanie o najbardziej aerodynamiczny kształt jest trudne a odpowiedź nie
    jednoznaczna.

    Na koniec dodam że gdyby kształt kropli był idealny to one by się w locie nie
    rozbijały :)
    Bo jak lecą w dół to się rozczłonkowują na mniejsze. A to oznacza ze jednak to nie
    jest idealny kształt.

    Aby temat zaorać na spotkaniach towarzyskich starczy wspomnieć o tzw. Rods of god.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_bombardment

    In the case of the system mentioned in the 2003 Air Force report above, a 6.1 m × 0.3
    m tungsten cylinder impacting at Mach 10 has a kinetic energy equivalent to
    approximately 11.5 tons of TNT (or 7.2 tons of dynamite). The mass of such a cylinder
    is itself greater than 9 tons, so the practical applications of such a system are
    limited to those situations where its other characteristics provide a clear and
    decisive advantage--a conventional bomb/warhead of similar weight to the tungsten
    rod, delivered by conventional means, provides similar destructive capability and is
    far more practical and cost effective.

    takie prety maja bardzo mały opór aerodynamiczny.
    I nie są kulą. Kula czy łza/kropla spadała by duzo trudniej niz taki pręt.

  • 52. Data: 2016-09-16 09:54:33
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 września 2016 16:04:47 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:

    > Ale w profilu skrzydła chodzi o to, żeby wytworzyć siłę nośną, a nie
    > żeby było opływowo...

    No nie.
    Siła nosna to ułamek tego co robi płat.
    Aby nie przynudzać:
    http://amasci.com/wing/airfoil.html
    http://amasci.com/wing/lasrWing.gif
    Tego nie robi profil aerodynamiczny tak jak sie tłumaczy ludziom (niskie cisnienie
    nad, wysokie pod).

    Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze jest popychane w
    dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby zmniejszać opory.
    Troche siły nośnej daje. Ale relatywnie niedużo...

    Temat zresztą jest nawet aktualnie dosyć kontrowersyjny :)
    Bo nawet mądre głowy dosyć błądzą (temat magiczności wymuszenia tej samej prędkości
    przepływu nad i pod skrzydłem).

  • 53. Data: 2016-09-16 09:59:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik quent napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w
    >zanurzeniu.

    Na wioslach w slizgu nie plyniesz, wieksze statki w slizgu nie plyna,
    stare zaglowce w slizgu nie plywaja.

    >Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
    >teoria.

    Podejrzewam, ze ma, przynajmniej te drozsze.
    Tylko jest to nieco inny ksztalt aerodynamiczny.

    A zobacz na samochody - wiele ma z tylu taki maly spojlerek.
    Tak jakby robiacy tyl bardziej "prostokatny"

    Tylko element ozdobny ?

    J.

  • 54. Data: 2016-09-16 10:05:22
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 16 września 2016 09:54:35 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > Temat zresztą jest nawet aktualnie dosyć kontrowersyjny :)
    > Bo nawet mądre głowy dosyć błądzą (temat magiczności wymuszenia tej samej prędkości

    O tu masz:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil

    lift coefficient.
    dla zerowego kąta natarcia mamy jakieś 25% siły nośnej osiagalnej dla danego profilu.
    W efekcie jak tylko szybujemy to rzeczywiście mamy 100% siły nośnej z profilu.
    Ale jak mamy jakis napęd to możemy mieć dodatkowe 300% siły nośnej.
    To tak z grubsza.

  • 55. Data: 2016-09-16 10:15:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AL" napisał w wiadomości grup
    >A wracając do tematu - chciałbyś aby samochody wyglądały tak jak ten
    >z linku?
    >http://moto.pl/Klasyczne/1,137197,16780022,Schlorwa
    gen___Mistrz_aerodynamiki_z_1939.html

    Zobaczysz - jeszcze ropa podrozeje i tak beda wygladaly :-)

    Ale masz tam tez podane - citroen CX - 0.36, Focus 0.32, Tesla 0.25,
    powyzszy - 0.186. Niby moze lepiej, ale najpierw by trzeba krawezniki
    zlikwidowac i dziury w drodze zalepic :-)

    Wychodzi na to, ze auto moze wygladac miec opor ~20% wiekszy.
    Opor powietrza - bo patrzac po spalaniu, to inne opory tez sa duze,
    wrecz dominujace.
    Jak sie obnizy predkosc na autostradach i troche dopracuje
    aerodynamike, to przestanie nam zalezec na dalszym dopracowywaniu.

    P.S. A ta paskuda ... jakby tego bylo wiecej, to bys przywykl :-)

    J.

  • 56. Data: 2016-09-16 10:20:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

    >A pocisk?

    Naddzwiekowy. Inna aerodynamika.

    >A myśliwiec?

    A to akurat roznie bywa, ale ogolnie - "ostre z tylu" obowiazuje.

    >Rakieta?

    Ta niestety z tylu musi dysze.
    Poza tym czesto inne czynniki dochodza - np lata poza atmosfera.

    J.

  • 57. Data: 2016-09-16 10:21:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    quent wrote:
    > A bagażnik dachowy?
    > Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
    > Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:
    > https://www.google.pl/search?>q=profil+aerodynamiczn
    y&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&
    ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

    >a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
    >Bo ja widzę skrzydła

    One z reguly maja tez niskie opory.
    Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-)

    J.

  • 58. Data: 2016-09-16 10:28:56
    Od: quent <x...@x...com>

    On 16.09.2016 10:15, J.F. wrote:
> [...]
    >>

    > Zobaczysz - jeszcze ropa podrozeje i tak beda wygladaly :-)
    >
    > Ale masz tam tez podane - citroen CX - 0.36, Focus 0.32, Tesla 0.25,

    I tu właśnie dobrze to widać.
    Auto jest zbliżone kształtem do profilu aerodynamicznego - tępe z przodu
    ostre z tyłu a bagażnik dachowy wygląda na odwrót
    ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 59. Data: 2016-09-16 10:29:23
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-09-15 22:29, Adam wrote:

    > Ale były auta "jeżdżące do tyłu" ;)
    > Coś mi świta jakieś maleństwo podobne do BMW Isetty i trochę większe,
    > już z czasów Skody 102.

    Ogolnie to chyba sporo "bubble cars" tak mialo, bo byly inspirowane
    konstrukcjami lotniczymi albo poniekad mialy wprost taka proweniencje,
    np. produkowane byly przez Messerschmitta albo Heinkla,
    np. KR200 ktory zagral w filmie "Brazil"

    http://www.conceptcarz.com/images/Messerschmitt/55-M
    esserschmitt-KR200-DV-08_HHC_01.jpg

    Cos takiego reprezentowala tez Multipla rocznik 1965 :)
    https://c1.staticflickr.com/3/2930/13961940022_75e58
    dc0f3_b.jpg

    --

    memento lorem ipsum

  • 60. Data: 2016-09-16 10:39:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    >Ale przy tych 160 pali z 15...

    Duze auto, to i pali.
    Ale sam fakt, ze potrafi pojechac 160, podczac gdy osobowy z takim
    silnikiem np 180, o czyms swiadczy.

    J.