eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingAlgorytm komponowania myzykiRe: Algorytm komponowania myzyki
  • Data: 2013-04-06 10:45:12
    Temat: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 05/04/2013 21:01, Vax wrote:
    > W dniu 2013-04-05 18:29, Andrzej Jarzabek pisze:
    [...]
    > Równie dobrze można by wywalić 144 albo 256 półtonów i "kwantować" - ale
    > przecież tu nie O TO nie chodziło by wybranym zestawem "kilka z 19"
    > przybliżać strój temperowany gam tuzinowych.

    Jeszcze o tym - nie chodziło o przybliżanie stroju temperowanego 12TET,
    tylko o granie w pewnych tonacjach. System tonacyjny nie oznacza
    automatycznie ani 12-tonowej skali ani równomiernego temperowania. 19TET
    jest systemem do grania muzyki tonacyjnej i normalnie nic z niego nie
    wyrzucasz - każdy z 19 dźwięków ma swoje odpowiednie oznaczenie w
    systemie tonacyjnym. Na przykład w tonacji A-dur masz w tercji Cis, a w
    tonacji B-moll masz w tercji Des. W 12TET jest to ten sam dźwięk, ale w
    19TET 2 różne dźwięki. Idea jest taka, że możesz zagrać utwór w dowolnej
    z tych tonacji i zawsze wiadomo którego z tych dźwięków użyć -
    teoretycznie powinno to dobrze brzmieć, w zależności od utworu może
    lepiej niż w 12TET.

    Oczywiście nie ma różny bez ognia i np. 19TET ma nieco gorszą kwintę.
    Teoretycznie faktycznie, gdybyś chciał z jednej strony uzyskiwać coraz
    czystsze interwały, a z drugiej chciał móc bez strat przetransponować
    dowolny utwór do dowolnego dźwięku wydawanego przez twój instrument, to
    mógłbyś sobie dzielić oktawę w nieskończoność i mieć osobne dźwięki na C
    z pięcioma bemolami i H z czterema krzyżykami. W praktyce jednak nie ma
    to sensu, bo:
    - ludzkie ucho nie odróżnia tak wielu dźwięków,
    - również nie wychowyci zbyt drobnych różnic w interwałach - poniżej
    pewnej granicy już nie będą brzmiały czyściej,
    - ciężko ci będzie zrobić gitarę czy lutnię z taką ilością progów, albo
    instrument klawiszowy z taką ilością klawiszy, jeszcze tak, żeby się na
    tym dało sensownie grać,
    - jak masz mieć gitarę z 256 progami, to już chyba sensowniej grać na
    skrzypcach czy innej wiolonczeli,
    - w przypadku współczesnych elektronicznych instrumentów klawiszowych
    natychmiastowe przestrojenie między utworami albo nawet w trakcie utworu
    nie jest żadneym problemem.

    19 tonów, tak samo jak 12, jest pewnym kompromisem między możliwościami
    ludzkiego ucha, zmieniającymi się możliwościami technicznymi i
    zmieniającymi się kanonami estetycznymi (choćby samo założenie
    tonacyjności).

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: