eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingAlgorytm komponowania myzykiRe: Algorytm komponowania myzyki
  • Data: 2013-04-05 22:01:06
    Temat: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Od: Vax <...@i...nie.ma> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2013-04-05 18:29, Andrzej Jarzabek pisze:

    >> pewnym ograniczeniem wydaje się jednakowoż rozmiar płytek i nie mówimy
    >> tu o tym, coś się da, ale co zwykło się robić. A zwykło się np. stroić
    >> fortepian raz na jakiś czas, a nie przed każdym utworem "pod jego
    >> tonację".
    >
    > Fortepian to przecież relatywnie nowy wynalazek.

    Fortepian nie gra płytkami. To był przykład strojenia. Dzwony rurowe też
    się przycina raz (chyba?). Cymbały i pochodne mają pewnie jedynie
    "mikrodostrajanie" - głowy nie dam, ale tak mi się wydaje.
    Podobnie ustawienie progów w gitarze też sporo determinuje.

    [ciach]
    naprawdę nie interesują mnie różne sposoby temperowania gamy 12-tonowej,
    ale _inny_ niż na tuzin tejże podział.


    >> Cały czas piszemy o równomiernym temperowaniu. O ile 12 tonowa gama dla
    >> każdego dźwięku znajdzie odpowiednik w gamie 24 tonowej to podobny
    >> zabieg "z 19 na 12" brzmi raczej kuriozalnie. Znaczy, niektóre pary
    >> _różnych_ dźwięków mają ten sam (jeszcze inny) odpowiednik. Wybacz, ale
    >> to brzmi z lekka bez sensu ;)
    >
    > Ma to sens jak najbardziej - przecież w muzyce tonacyjnej nie chodzi o
    > to, żeby w każdym utworze wykorzystywać na równych prawach wszystkich 12
    > (czy 19) tonów, jakie jest w stanie wydobyć instrument, tylko jednak te
    > z odpowiedniej skali. W 19-tonowym stroju masz skalę odpowiadające dość
    > dobrze durowej i molowej, a ponieważ strój jest rónomierny, możesz go
    > transponować do dowolnej podstawy z 19 które masz. Cała idea tego stroju
    > przecież nie była taka, żeby grać egzotycznie brzmiące melodie, tylko
    > żeby mieć ładniej brzmiące tercje.

    Równie dobrze można by wywalić 144 albo 256 półtonów i "kwantować" - ale
    przecież tu nie O TO nie chodziło by wybranym zestawem "kilka z 19"
    przybliżać strój temperowany gam tuzinowych.

    Strzeliłem sobie 15, gdyż:
    - niewiele więcej niż 12
    - istnieje kilka naturalnych podzielników
    - mniej wspólnych dźwięków niż przy wyborze 16

    i byłem ciekaw jak to zabrzmi. W sumie jak brzmi, to już słyszałem.
    A całość była dygresją: od "komputer komponuje" do "komputer pomaga
    eksperymentować".

    >> Teraz mi chodzą po głowie stroje nieparzyste, bądź nierównomiernie
    >> temperowane, za to w obrębie nie jednej, ale dwóch bądź więcej oktaw.
    >> W sensie, że nie będzie w skali dźwięku o dwukrotnie wyższej
    >> częstotliwości, "gama" skończy się dźwiękiem o częstotliwości np. 4 razy
    >> większej niż bazowy. Ot, taka zdrożna ciekawość.
    >
    > Przeczytaj sobie http://en.wikipedia.org/wiki/Bohlen%E2%80%93Pierce_s
    cale
    >
    > Na youtube znajdziesz utwory w tej skali.

    no nie do końca o to chodziło, ale też ciekawe. Podziękował.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: