  • 21. Data: 2010-03-04 08:36:32
    Temat: Re: 4 złote za foto
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Lol" <l...@l...pl> napisał

    > No dobrze pomysł "zorganizowania się" fotografów prasowych źle się
    > kojarzy. Tylko, czy masz jakiś inny? No chyba, że nie ma problemu i
    > wszystko jest O.K.
    >[...]

    Nie jestem fotografem prasowym, więc nie szukam pomysłów na rozwiązanie
    problemu. Wiem jedynie, ze szukanie rozwiązań opartych na tworzeniu
    kolejnych organizacji uzurpujących sobie prawa do wprowadzania cen
    minimalnych to ślepa uliczka. Mamy już tabelę minimalnych stawek za zdjęcia
    wprowadzoną pzrez Związek Polskich Artystów Fotografików
    (http://www.zpaf.pl/pl/content/prawa_aut/1.php - zgodnie z nią autor zdjęcia
    opublikowanego w czasopiśmie nie może za nie dostać w żadnym wypadku mniej
    niż 86zł ) i... co z tego? Sprawę cen musi uregulować rynek - próby
    sztucznego ich narzucenia nie będą skuteczne - zawsze znajdą sie sposoby na
    ich ominięcie.
    Poza tym - jeśli ktoś chce wprowadzić na swoją działalność monopol -
    powinien zdać sobie sprawę, ze podobne chęci moga mieć i inni. Jak byśmy
    zareagowali na próbę wprowadzenia przez producentów i dystrybutorów sprzetu
    fotograficznego porozumienia, że dla zapewnienia godziwych zysków i
    właściwego poziomu jakości sprzedawanych wyrobów wprowadza się minimalne
    ceny na spzret fotograficzny - i lustrzanka nie moze być sprzedawana taniej
    niż za 10000zł a obiektyw do niej taniej niż za 7000zł? Nie da sie ukryć, ze
    po wprowadzeniu takich regulacji średni poziom jakościowy sprzedawanego
    sprzętu fotograficznego znacząco by przecież wzrósł - nikt by nie sprzedawał
    kiepskiej, plastikowej tandety...
    Uważam, że zamiast myśleć o wprowadzaniu nowych organizacji chroniących
    interesy poszczególnych grup zawodowych powinno się myśleć o likwidacji lub
    ograniczeniu roli już istniejących monopoli - inaczej wszyscy będziemy
    ciągle robieni w bambuko przy jednoczesnym zapewnianiu, że przecież doją z
    nas kasę dla naszego własnego dobra.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 22. Data: 2010-03-04 08:36:44
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Te praktyki sa dobre, nie nalezy ich zmieniac.

    Wiesz, ja bardzo lubię liberalne poglądy i samoregulujący się rynek, ale
    również dobre pieczywo, prawdziwe wędliny, interesujące zdjęcia i dobrze
    zeskanowane materiały... I mam pewne obawy, choć może niesłuszne, smakując
    "kromkę z szynką"...

    --
    Lol

  • 23. Data: 2010-03-04 08:53:00
    Od: Tomasz Jakubowski <t...@s...cc>

    W dniu 2010-03-04 08:39, Lol pisze:
    >(...) Tyle, że utrzymywanie się
    > aktualnego trendu spowoduje, że gazety/portale będą serwowały nam fatalne
    > zdjęcia lub stockową papkę o szerokim spektrum rażenia.(...)

    One już to robią.

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Jakubowski

  • 24. Data: 2010-03-04 08:53:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Użytkownik "Lol" <l...@l...pl> napisał:

> [...]
    > zeskanowane materiały... I mam pewne obawy, choć może niesłuszne, smakując

    Nie wiem, gdzie mieszkasz, ale w Łodzi są już (na razie nieliczne) miejsca,
    gdzie można kupić szynkę robioną według starych, tradycyjnych receptur. Z
    kupieniem dobrej jakości pieczywa tez nie mam problemów. I nie sadzę, aby
    Łódź była tu jakimś osobliwym wyjątkiem. A że tradycyjna szynka jest
    znacznie droższa od szynkopodobnej masówki sprzedawanej w supermarketach
    którą większosć klientów wybiera ze względów ekonomicznych to zupełnie
    odrębna kwestia. Mam wolny wybór - kupuję tanio wyrób o miernej jakości (bo
    taka musi ona być gdy cena kilograma 'szynki' jest niższa niż kilograma w
    miarę przyzwoitego mięsa) lub płacę znacznie drożej za wyrób jakości
    znacznie wyższej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 25. Data: 2010-03-04 09:17:51
    Od: Tomasz Jakubowski <t...@s...cc>

    W dniu 2010-03-04 09:11, januszek pisze:

    > Hmm... A może po prostu tyle warte są te zdjęcia?

    Dostawcy treści (głównie prasa) przeżywają trudne chwile w obliczu cyfrowej rewolucji
    i koszta
    próbują scedować na fotoreporterów/dziennikarzy oferując albo chore stawki albo
    zlecając tę robotę
    amatorom.

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Jakubowski

  • 26. Data: 2010-03-04 09:42:18
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Tomasz Jakubowski" <t...@s...cc> napisał w
    wiadomości news:4b8f7acd@news.home.net.pl...
> [...]
    > cyfrowej rewolucji i koszta próbują scedować na
    > fotoreporterów/dziennikarzy oferując albo chore stawki albo zlecając tę

    Na wolnym rynku zawsze sie "przezywa trudne chwile".

  • 27. Data: 2010-03-04 10:02:18
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

> [...]
    > cyfrowej rewolucji i koszta próbują scedować na
    > fotoreporterów/dziennikarzy oferując albo chore stawki albo zlecając

    Cyfrowa rewolucja? Hmm... Jeśli masz na myśli, że chodzi o to, że dziś
    każdy może być wydawcą prasy, każdy też może być fotografem. Założę się,
    że dziś, co dzień tylko publikuje się w mediach analogowych i cyfrowych
    dużo więcej zdjęć niż 20 lat temu przez cały miesiąc.

    Dobre - w sensie wykonane we właściwym czasie i we właściwym miejscu
    jest cenne tylko do chwili pierwszej publikacji a i to pod warunkiem, że
    zostanie do redakcji wysłane jeszcze z miejsca jego wykonania. Takie
    mamy realia. Więc zupełnie mnie nie dziwi, że za publikacje jakiegoś
    starego zdjęcie z archiwum wypłacono 4 zł.

    Być może za chwilę i te 4 zł okaże się ogromną stawką bo powstaną banki
    zdjęć prasowych działające tak jak stoocki, z których fotograf za jedno
    pobranie będzie mógł liczyć na 50 groszy ;)

    W czasach niedoboru samochodów Pan Taksówkarz z kilkugodzinnej pracy co
    dzień utrzymywał swojego Mercedesa, budował wille i żył jak król ;)
    Było, minęło. Teraz ten etap czeka to Panów Fotografów Prasowych.

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 28. Data: 2010-03-04 10:08:02
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    Lol pisze:

    > Wiesz, ja bardzo lubię liberalne poglądy i samoregulujący się rynek, ale
    > również dobre pieczywo, prawdziwe wędliny,

    Wyobraź sobie że nawet w hipermarketach można już znaleźć sporo wędlin w
    których jest ponad 100% "mięsa w mięsie" a jeszcze niedawno były tam
    głównie wyroby zawierające do 70% "produktów pochodzenie zwierzęcego".
    Nie sądzę aby ta zmiana miała jakikolwiek związek z istnieniem lub nie
    Związku Zawodowego Rzeźników i Masarzy.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 29. Data: 2010-03-04 10:16:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał
    > I jak wszyscy beda mieli swoja klike bedziemy zyc dlugo i
    > szczesliwie.
    > Zaplacisz za chleb 25zl jak piekarz przystapi do kliki?

    A bedziesz mial inne wyjscie ?
    No fakt, z chlebem najprosciej, mozna sobie maszynke w domu
    postawic.

    Gorzej z klika lekarzy, notariuszy, chyba cos sie rwie klika
    aptekarzy.

    J.

  • 30. Data: 2010-03-04 11:22:22
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "Dariusz Zygmunt" <i...@a...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > głównie wyroby zawierające do 70% "produktów pochodzenie zwierzęcego".
    > Nie sądzę aby ta zmiana miała jakikolwiek związek z istnieniem lub nie

    O.K. Sporo w tym racji. Fotografom prasowym wiedzie się nienajlepiej, być
    może wkrótce czeka ich los dinozaurów - biegu rzeki nie zawrócimy, więc
    szkoda wylewać łzy. Zastanawia mnie jednak, skąd taki powszechny wstręt do
    wszelkich form organizowania się. Czy to cecha narodowa, czy raczej przymiot
    fotografujących ;). No "klika fotografów"rzeczywiście mogłaby być poważnym
    społecznym zagrożeniem. ;)) A prawda jest taka, że ci którzy nie potrafią
    się zorganizować i działać wspólnie (choćby i w niewielkich grupach)
    najczęściej przegrywają z tymi, którzy to potrafią...

    --
    Lol