  • 31. Data: 2011-04-20 10:21:31
    Temat: Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 19.04.2011 Zygmunt Dariusz <z...@g...com> napisał/a:

    > "Wyszomirskie" musza kupowac to co tanie i szukac obiektywow wsrod
    > staroci.

    Na prawdę chciałbym aby te nowe były robione jak te starocie. Jak trzymam
    w ręku 50mm od practiki to czuję że to szkło coś umie, full listów
    przysłony, ani grama luzu na pierścieniach. Nowy to latający plastik,
    tylko patrzeć aż poluźnią się mechanizmy i zacznie aberować - np 50/1.4 od
    canona - fajne szkło, usm itd, ale daleko mu do wykonania z przed 20 lat -
    niestety. No i wiem że za nastepne 20 lat ten obiektyw od practiki nadal
    będzie taki jak jest i o ile będzie do czegoś pasował to zrobi zdjęcie.
    Co do 50/1.4 nie mam takiej pewności - pomijając nawet fakt czy EF będzie
    nadal wspierany.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 32. Data: 2011-04-20 10:39:39
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 20.04.2011 Janko Muzykant <j...@w...pl> napisał/a:

    > I bieda w rogach. Naprawdę trudno znaleźć szkło ff dające takie
    > wyrównane ostrości na całym kadrze jak w cropach.

    No bez przesady:
    1. niewiele ujęć ma mieć żyletkę na brzegach, chyba
    że mówimy o jakiś reprodukcjach z użyciem aparatu. Temat raczej
    chwytasz środkiem, a brzegi i rogi to i tak poza GO.
    2. Mydełko w brzegach i rogach to też krawędź przysłony i
    słabego tłumienia wnętrza obiektywu (szczególnie w megazoomach)
    gdzie przednie szło łapie 28mm a mu chcemy uzyć z tego 200m, to co
    z resztą światła?
    3. Ze stałkami nie jest aż tak źle jak piszesz.

    A na prawdę trudno to znaleść szkło które wykorzysta 36mpix w
    przeliczeniu na ff (taki np 550/60/7 ma 18mpix w matrycy o powierzchni
    1/2 ff, czyli szkło dla 36mpix?) więc generalnie to masz mydło
    na całym kadrze, bo nie zogniskujesz szkłem obrazu lepiej niż na
    4x4pix?

    > Są dziedziny
    > fotografii, gdzie jest to bardzo ważne (np. duże ujęcia składane z panoram).

    Większa zakładka? I tak mniejsza niż na cropie, ale pozwoli pozbyć
    się aberacji w rogach.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 33. Data: 2011-04-20 11:17:50
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:
> [...]
    Zygmuś szczeka - karawana idzie dalej.

> [...]
    > będzie taki jak jest i o ile będzie do czegoś pasował to zrobi zdjęcie.
    > Co do 50/1.4 nie mam takiej pewności - pomijając nawet fakt czy EF będzie

    W przypadku Pentaxa niektóre nowe też są robione bardzo solidnie - np.
    seria Limited lub nie należący do niej DFA 100f2.8 macro WR (ale tylko
    WR - starsza wersja bez tego oznaczenia to typowy współczesny plastik).
    Ich kultura wykonania w niczym nie odbiega od klasycznych obiektywów
    sprzed kilkudziesięciu lat. Są dość kosztowne, ale za tą jakość w/g mnie
    warto zapłacić.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2011-04-20 14:33:42
    Temat: Re: [OT] Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 19.04.2011 20:00, Marek Wyszomirski wrote:

    > A dlaczego jest tyle wypowiedzi 'kup Canon albo Nikon - bo reszta to nic
    > nie warta egzotyka'? Takie też można znaleźć we wcale niezłej ilości.
    > Ludzi wypisujących nieprzemyślane rady (i to w różnych kierunkach - nie
    > twierdzę że wśród radzących Pentaxa nie ma takich) jest w Internecie
    > bardzo dużo.

    Ale dobrze wiesz, że dostępność sprzętu dla C i N jest znacznie lepsza
    niż dla P. W dużych miastach jest jeszcze znośnie, ale im mniejsze tym
    gorzej. W Warszawie jest np Jabba, gdzie właściciel użytkuje P. więc
    wiadomo, że ma więcej sprzętu, ale zwykle jest tak, że dla C i N jest
    znacznie lepsza dostępność. Na allegro jest średnio 4 razy więcej ofert
    dla C i N. W Interfoto 36 obiektywów do P. do N. 150. Obiektywy dla P.
    producentów niezależnych pojawiają się najpóźniej. Nie twierdzę, że P.
    robi złe aparaty, ale uważam, że jak ktoś wchodzi w mało popularny
    system to powinna to być świadoma decyzja. Osoba, która dopytuje się co
    kupić nie jest świadoma.

    > mam Ci cytować rady 'kup Canona' albo 'tylko Nikon'? Takich też jest
    > niemało.

    Tylko statystycznie tych od Pentaksa jest więcej w stosunku do
    użytkowników tego systemu.

    > Bo w przypadku Pentaxa zdarzyło się sporo wpadek testerów (choćby słynny
    > test optycznych gdzie rozbłyski od brokatu na twarzy modelki uznano za
    > wady matrycy, pamiętam też test w którym zarzucano złą rozdzielczość
    > matrycy a na zdjęciu było wyraźnie widać, że motyw na którym oceniano
    > rozdzielczość wyszedł przed głębię ostrości).

    Ale dowolne stwierdzenie negatywne w teście jest atakowane.

    > Czy wypowiedź w sprawie K-5 na która się oburzyłeś była jakimś wyznaniem
    > wiary? Wypowiadający się wskazał na jakość matrycy porównywalna z
    > lustrzankami FF - pokazał linka do konkretnego porównania na wiarygodnej
    > stronie i wskazał, ajkie ewentualne zalety może mieć K-5 w porównaniu z
    > lustrzanką FF.

    Pytanie było o FF. Zresztą tu jest ciekawa tendencja. Ktoś się pyta
    jakiego kompakta kupić to dowiaduje się, że ma kupić lustrzankę, ktoś
    pyta się o lustrzankę to zaraz jest 10 głosów, że lustrzanka mu
    niepotrzebna, bo wystarczy mu kompakt. A przy pytaniu o coś konkretnego
    wciskanie czegoś zupełnie innego to nieporozumienie.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 35. Data: 2011-04-20 17:55:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-04-20 11:29, Andrzej Libiszewski pisze:

    > Można to zobaczyć przy powiększeniu 1:1 na ekranie, czy musi być raczej
    > 2:1? ;)

    Daj grafikowi do wycięcia do katalogu, zobaczy. A raczej poczuje, bo mu
    automaty wycinające zdechną i robota zwolni trzykrotnie.
    To jest też powód, że ciągle ciągnę na 450D. Jak padnie, idę w nikona
    3100 albo podobnego, albo olka (panasa), jak wypuści 14-50/2,8.

    --
    pozdrawia Adam
    /zegar, który stoi, przynajmniej jest dokładny dwa razy dziennie/

  • 36. Data: 2011-04-20 17:58:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-04-20 12:39, Sergiusz Rozanski pisze:

    > No bez przesady:
    > 1. niewiele ujęć ma mieć żyletkę na brzegach

    Następne zdanie brzmiało ''Są dziedziny fotografii, gdzie jest to bardzo
    ważne'' :)

> [...]
    > 1/2 ff, czyli szkło dla 36mpix?) więc generalnie to masz mydło
    > na całym kadrze, bo nie zogniskujesz szkłem obrazu lepiej niż na

    Tamron wciąż daje radę. Pokazują się także nowe, ciemniejsze zoomy.

    --
    pozdrawia Adam
    /lustro jest dla mnie źródłem chwil szczęścia i wzruszeń/

  • 37. Data: 2011-04-20 20:22:01
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-20 16:33, b...@n...pl pisze:

> [...]
    > robi złe aparaty, ale uważam, że jak ktoś wchodzi w mało popularny
    > system to powinna to być świadoma decyzja.

    Do tego momentu w 100% zgoda.

    > Osoba, która dopytuje się co
    > kupić nie jest świadoma.

    Prawdopodobnie tak właśnie jest - ale - jeśli przeanalizuje dawane jej
    rady ma szanse dokonać świadomego wyboru. I dla niektórych będzie to
    włąśnie Pentax.

    > Tylko statystycznie tych od Pentaksa jest więcej w stosunku do
    > użytkowników tego systemu.

    Dyskusyjna teza.

    > Ale dowolne stwierdzenie negatywne w teście jest atakowane.

    Naprawdę? Przez wiele lat Pentax odstawał od innych systemów pod
    względem szybkości AF j jego skuteczności w kiepskim świetle - czy
    często widywałeś ataki na testerów stwierdzających ten fakt? A gdy
    tester myli brokat na skórze modelki z wadliwymi pikselami na matrycy i
    jeszcze idzie w zaparte, że to on ma racje - nic dziwnego, ze jest
    atakowany przez rozsierdzonych takim podejściem użytkowników systemu.

    > Pytanie było o FF.

    Wiem, ale - dlaczego pytający chciał kupić akurat FF? Jeżeli ze względu
    na jakość obrazu z matrycy - to może warto zamiast FF podsunąć mu
    właśnie APSC z porównywalna jakościowo matrycą? Może się okazać, że
    będzie to dla niego lepsze rozwiązanie.

> [...]
    > niepotrzebna, bo wystarczy mu kompakt. A przy pytaniu o coś konkretnego
    > wciskanie czegoś zupełnie innego to nieporozumienie.

    To nie było wciskanie, tylko sugestia, ze może nie potrzebuje wcale FF.
    Czasem takie sugestie mogą kogoś uratować przed podjęciem błędnej decyzji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 38. Data: 2011-04-20 20:46:27
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-19 17:31, Marek Wyszomirski wrote:
    > Żałosne są takie wypowiedzi jak ta Twoja. Osobiście siedzę w systemie
    > Pentaxa i wcale nie uważam tego za nieszczęście

    Nieszczęście to jest u Olka w 4/3, w pentaksie raczej powiedziałbym że
    jest kilka dotkliwych braków w ofercie, bo chyba przyznasz, że chociaż
    bardzo się starają i mają ciekawe produkty, to jednak wciąż daleka droga
    do canona czy nikona.

    > - co więcej, gdybym teraz
    > pozbył się kompletu sprzętu i miał budować system od początku, to
    > prawdopodobnie znów na Pentaxie by się skończyło.

    Ale głównie dlatego, że bardzo dobrze znasz system, masz w pamięci wiele
    okazji na różne obiektywy i trochę sprytu w poszukiwaniach. Dla
    początkującego sytuacja mieni się inaczej i pentaksa dzisiaj wielu
    wybierze raczej dlatego, że to pewna słodka nisza niż bo jakoś szczególnie
    ma dobry stosunek możliwości do ceny i perspektyw.

    > Że Pentax ma niewielki
    > procent rynku - fakt, wynika to z dość niezrozumiałej polityki
    > marketingowej tej firmy która powodowała, że przez wiele lat traciła ona
    > systematycznie pozycję rynkową którą kiedyś (ok. 25 lat temu) miała bardzo
    > wysoką

    Dlaczego wszelkie złe rzeczy u pentaksa wg Ciebie wynikają wprost z
    marketingu? :)
    W pentaksie nie pracują same patałachy przecież, jak by to było tak proste
    i wystarczyłaby reklama by firma była #1 to ktoś by chyba na to wpadł?!
    Jednak... reklamy też swoje kosztują, a pentaks od dawna wybrał raczej
    drogę niszową, która nie ma w celu konkurować w popularności (więc i po
    pierwsze w cenie), ale pozwolić utrzymać produkcję i rozwój oraz dawać
    użytkownikom wrażenie, że nie przysiadają się do całej reszty
    fotograficznego plebsu ;)
    Innymi słowy - wyobrażasz sobie, że pentaks byłby taki sam, gdyby musiał
    tak jak sony wypuszczać sporo modeli, tańszych, a reklamować się na każdym
    kroku? IMHO jest świetnie tak jak sobie to wymyślili - mniej, drożej, w
    węższym gronie, za to bardziej świadomych użytkowników.

    > (wydaje się że ostatnio pomału zaczyna znów tę pozycję pomału
    > odzyskiwać - przynajmniej na polskim rynku Pentax który jeszcze kilka lat
    > temu wydawał się systemem zupełnie egzotycznym dzięki wprowadzeniu paru
    > udanych modeli zaczyna stopniowo odzyskiwać popularność).

    Chyba jednak oceniasz po prostu boom na lustrzanki cyfrowe w połączeniu z
    Internetem :) Dziś wiele więcej ludzi ma komputer, dostęp do sieci i
    choćby tanią cyfrową lustrzankę, stąd też więcej nowych, łatwiej się też
    komunikować i umówić na zlot :)
    Natomiast im bardziej niszowe systemy tym userzy mają większą tendencję do
    takiego grupowania i konsolidowania się :) Jak ktoś kupi popularny produkt
    to trudniej się mu nim pochwalić, że jest wyjątkowy :) Pentaks ma zgrane
    forum więc nie dziwi, że ludzie lubią je czytać, nawet jeśli nie mają
    już/jeszcze pentaksa :)
    Za to jak chcesz zobaczyć inną próbę to wejdź na jakieś duże forum innej
    tematyki i poszukaj wątków fotograficznych w off-topikowych sekcjach.
    Ludzie chwalą się tam najtańszymi aparatami, u nas głównie pierwszej trójki.

    > Oczywiście nikt
    > rozsądny nie będzie twierdził, że Pentax jest idealnym systemem dla
    > każdego - jak i wszystkie inne systemy ma on zarówno swoje zalety i wady,
    > ale w wielu przypadkach wydaje się być rozsądną, wartą rozważenia
    > alternatywą - nic więc dziwnego, ze jest często polecany - również osobom,
    > które pod wpływem reklam chciałyby kupić Canona, Nikona czy Sony.

    No właśnie ciekawe jest to jakim przedłużeniem marketingu jest wiele osób,
    które czuje się w obowiązku dopisać swoje racje nawet w sytuacji, gdy ten
    wybór nawet średnio pasuje - w tym wątku jak pięść do oka.

    Dlaczego uważasz, że jak nikon, canon czy sony to pod wpływem reklamy?

    > Oczywiście da się odnaleźć przykłady rad zupełnie bezsensownych (niestety
    > to juz cecha Internetu, że wielu nieodpowiedzialnych ludzi zaśmieca go
    > wypisując głupoty), ale nie odnoszę wrażenia aby ilość bezsensownych
    > doradzeń była w przypadku Pentaxa większa niż w przypadku innych systemów.

    Tu akurat to zupełnie nie pasowało i dziwię się, że bronisz tej racji,
    dlatego, że wspomniano o pentaksie (no bo tak jest..., sam wiesz). Poniżej
    sam dokładasz swoje 3 grosze.

    > Akurat rada z K-5 była o tyle sensowna,

    Nie jest zupełnie sensowna w tym wątku.
    Popatrz na sam temat, przeczytaj kilka zdań, to zupełnie nie pasuje.

    > że pod względem jakości matrycy
    > jest on porównywalny z aparatami 'full-frame' więc jeśli ktoś myśli u FF
    > ze względu na jakość matrycy, to może powinien się również K-5 przyjrzeć -

    Nieprawda!
    Pewnie przez jakość rozumiesz szumy czy dynamikę, ale cały czas zostaje
    wiele innych spraw jak rozdzielczość, głębia ostrości czy sama przyjemność
    patrzenia przez duży wizjer który wprost wynika z tego, że matryca jest
    większa. Jeśli zerkniesz w archiwum to szybko przekonasz się, że wiele
    osób wolało takiego starego 5D od nowszych i wybajerowanych APS-C - nie
    bez powodu.
    Stanowczo nie zgadzam się więc na porównywanie tych dwóch matryc na równi.
    Pełna klatka jest droższa w optyce i korpusach, ale daje też zupełnie inne
    możliwości.

    > może się to skończyć tak, ze oszczędzi sporo pieniedzy i parę kg do
    > dźwigania w ciężarze korpusu oraz optyki do niego.

    Jak ktoś ma ponad dychę na zestaw startowy to w niedalekiej przyszłości
    pewnie znajdzie kolejne pieniądze na dalszy rozwój w systemie, więc wątek
    finansowy jest raczej poboczny. Natomiast wątkotwórca owszem się wahał i
    przypominało to odwieczny dylemat wyboru półki w ustalonych finansach i
    trzeba pomyśleć o tej kwestii osobno. Mówisz, że K-5, a ktoś powie, że z
    identyczną matrycą D7000 i też będzie ok.

    Natomiast już raz się kłóciliśmy co do wagi i nie było kompromisu w
    porównaniu tych samych możliwości, tymczasem Evilki na dobre wlazły na
    rynek i to one teraz przejęły pałeczkę "małego/lekkiego".

    > Oczywiście należy
    > odróżniać 'może się skończyć' od 'skończy się' - bo poza jakością matrycy
    > FF różni się od APSC jeszcze kilkoma cechami, które dla kupującego mogą
    > mieć istotne znaczenie.

    To że aktualnie w ofercie są dwuletnie pełne klatki i nowe apsy nie
    znaczy, że te "jakościowe" sprawy mają takie przypisanie. To jak byś
    porównywał z matrycami back illuminated w kompaktach - takie coś przegra
    każdy aparat z dużą matrycą. Jak by tak zrobić w takiej technologii
    lustrzankę, to miałaby kilkaset mega pikseli i może spore szumy na iso
    12800, ale po resize... byłoby miodnie.

    A tak na koniec dodam, że IMHO od dłuższego czasu większość aparatów daje
    tyle opcji i możliwości, że to nie sprzęt realnie ogranicza. Kupno
    najdroższego nie przełoży się wprost na najlepsze zdjęcia. Czy tam aps-c
    czy pełna klatka - to bez znaczenia takiego, no chyba że trzeba czegoś
    specyficznego z tych dwóch :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 39. Data: 2011-04-20 21:05:58
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-19 20:00, Marek Wyszomirski wrote:
    > A dlaczego jest tyle wypowiedzi 'kup Canon albo Nikon - bo reszta to nic
    > nie warta egzotyka'? Takie też można znaleźć we wcale niezłej ilości.

    Chyba dlatego, bo im mniejsza popularność tym większe problemy z
    dostępnością sprzętu, akcesorów, optyki oraz z serwisem. To nie są więc
    tak zupełnie odstrzelone od rzeczywistości sprawy. Jak ktoś jest sprytny
    to da sobie radę, natomiast Ci którzy chcą chociażby przymierzyć w sklepie
    mają już pewien problem niestety. Szczęśliwie Internet wiele pomaga.

> [...]
    > matrycy a na zdjęciu było wyraźnie widać, że motyw na którym oceniano
    > rozdzielczość wyszedł przed głębię ostrości).

    Widzisz... takie coś się zdarza w wielu testach i niezależnie od marki
    jednak akurat ten tekst przeczytałeś i pokłóciło Ci się z Twoimi
    sympatiami. Jakoś tak się składa, że pisać testy dzisiaj może praktycznie
    każdy, a wielu ludzi zrobiło sobie z tego metodę na życie lub spędzanie
    wolnego czasu. Tym sposobem powstają też jawne teorie spiskowe, że ktoś tę
    markę lubi, tamtej nie, że tu tekst sponsorowany i w ogóle fuj.
    Prawda jest jednak taka, że nie ma co się obrażać, a całość trzeba odebrać
    w kategoriach wrażeń osobistych, a nie niesprawiedliwego wyroku z
    najwyższej wyroczni.
    Miej to w nosie i miej swoje zdanie, a po prostu rób zdjęcia, a nie
    przejmuj się.

> [...]
    > lustrzankami FF - pokazał linka do konkretnego porównania na wiarygodnej
    > stronie i wskazał, ajkie ewentualne zalety może mieć K-5 w porównaniu z

    No byłoby conajmniej dziwne gdybyś przyszedł do sklepu po sportowe auto, a
    ktoś by zaczynał rozmowę od tego, żeby najpierw spojrzeć na ekonimiczne
    auto do miasta innej marki. To tak mniej więcej brzmiało ;)

    > Było jednak w marketingu Pentaxa wiele rzeczy dziwnych - choćby to, że nie
    > nagłaśniali wielu ciekawych rozwiązań technicznych które mogłyby im
    > napędzać klientów. Ale - długo by o tym pisać.

    Albo może była w tym konkretna i przemyślana taktyka :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 40. Data: 2011-04-21 13:26:30
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-04-20 22:46, dominik pisze:
    > kroku? IMHO jest świetnie tak jak sobie to wymyślili - mniej, drożej, w
    > węższym gronie, za to bardziej świadomych użytkowników.

    I to jest chyba odpowiedź na narzekanie b...@n...pl
    Inne systemy maja dużo więcej użytkowników,
    ale świadomych i coś wiedzących o fotografii i sprzęcie
    tyle samo lub trochę miej lub więcej.
    Statystyki sprzedaży kontra komentarze na forach
    mało na ten temat mówią.

    JD