  • 101. Data: 2010-05-25 17:09:42
    Temat: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <htgu3h$omv$1@inews.gazeta.pl>,
    JA nabazgrał:
    > Albo inaczej. Zadanie.
    > Jak sfotografować tunel, aby wydał się naprawdę długi mając do
    > dyspozycji tylko APS-C i obiektyw 200 mm?

    Gigapikselowo! Co wygrałem?

  • 102. Data: 2010-05-25 17:16:41
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On 25 May 2010 15:17:01 GMT, Sergiusz Rozanski wrote:

    > Czyli kadr 'sama głowa, od czubka do szyi' :D
    > W 5d będzie więcej kropowania, więc 35/2+5d portret, to mam albo jak
    > piszesz kulfon i uszy po bokach kadru, z ładnym bokechem, albo
    > digital zoom z kadru, przy czym tło ostre jak nos, no tu 2 pomoże, ale
    > nie do końca.

    Swietnie. A w Olku?

    > Pytanie tylko czemu chcesz to robić 35tką?

    Bo mam, i uzywam w roznych systemach.

    Jestes kolejna osoba, ktora uzywa ,,ogniskowa'' jako synonimu ,,kat
    widzenia'', wide/tele, etc. A nim nie jest.

    Powyzszy przyklad jest o tyle dobry, ze na 5D 35ka bedzie szerokim
    katem, na 450D bedzie od-biedy-standardem, a w systemie 4/3 bedzie
    krotkim tele. Zmiana kata widzenia bedzie wymuszac zmiane dystansu, ergo
    _zmiane perspektywy_, mimo ze _ogniskowa jest wciaz taka sama_!
    Czy moge przez analogie wysnuc rownie (nie)prawdziwe stwierdzenie, ze na
    perspektywe ma wplyw wielkosc medium?

    > Dobierasz kadr do ogniska,

    Mylisz rowniez ogniskowa (ogleglosc) z ogniskiem (punktem).

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 103. Data: 2010-05-25 17:57:03
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 25.05.2010 Michal Tyrala <w...@b...com.pl> napisał/a:

    > Bo mam, i uzywam w roznych systemach.
    >
    > Jestes kolejna osoba, ktora uzywa ,,ogniskowa'' jako synonimu ,,kat
    > widzenia'', wide/tele, etc. A nim nie jest.

    A tak nie jest? Tzn ekwiwalent dla 35mm

    > Powyzszy przyklad jest o tyle dobry, ze na 5D 35ka bedzie szerokim
    > katem, na 450D bedzie od-biedy-standardem, a w systemie 4/3 bedzie
    > krotkim tele.

    dlatego się podaje ekwiwalent.

    > Zmiana kata widzenia bedzie wymuszac zmiane dystansu, ergo
    > _zmiane perspektywy_, mimo ze _ogniskowa jest wciaz taka sama_!

    Ale ekwiwalent ogniskowej dla kazdego body będzie inny

    > Czy moge przez analogie wysnuc rownie (nie)prawdziwe stwierdzenie, ze na
    > perspektywe ma wplyw wielkosc medium?

    Ogniskowa, a w tym przypadku jej ekwiwalent.

    > Mylisz rowniez ogniskowa (ogleglosc) z ogniskiem (punktem).

    Nie mylę, skracam klka literek.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 104. Data: 2010-05-25 18:34:54
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-25 19:09:42 +0200, l...@l...localdomain said:

    > Gigapikselowo! Co wygrałem?

    A w realu?
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 105. Data: 2010-05-25 18:42:56
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On 25 May 2010 17:57:03 GMT, Sergiusz Rozanski wrote:

    > A tak nie jest?

    Nie. Ogniskowa jest odlegloscia ogniska od punktu glownego. Jedna dla
    szkla, wyrazana w (mili)metrach.

    > Tzn ekwiwalent dla 35mm

    Jak dotad nikt tu nie pisal o ekwiwalencie ogniskowej, temat dotyczy
    ogniskowej, w watku konsekwentnie padalo ,,ogniskowa''. A teraz jak
    katarynka ,,ekwiwalent''.
    Ale milo, ze się zorientowales.

    > Ogniskowa, a w tym przypadku jej ekwiwalent.

    Ale zastosowanie mniejszego medium powoduje wydluzenie ,,ekwiwalentu''.
    Wiec rozmiar medium wplywa na perspektywe, tak?

    W czym taki ,,skrot myslowy'' jest gorszy od ,,ogniskowa wplywa na
    perspektywe''?

    > Nie mylę, skracam klka literek.

    Drastycznie siada precyzja wypowiedzi. Tu brakuje ,,-kowa'', tam
    ,,ekwiwalent''... EOT, bo ja jednak wole w dyskusji konkrety zamiast
    domyslow.

  • 106. Data: 2010-05-25 19:03:52
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    > Nie. Ogniskowa jest odlegloscia ogniska od punktu glownego. Jedna dla
    > szkla, wyrazana w (mili)metrach.

    Tak, gdy używasz całego szkła, a nie jego środkowego wycinka, użytkowo
    się zmienia ogniskowa. Mam 2 body 5d i 50d i mam 35/2 i 50/1.4, jak
    wkręcam 50+5d i 35+50d, stawiam je w tym samym miejscu i robie takie
    same kadry (no z dokładnością do chyba 2cm ogniskowej) oba mają
    odwzorowanie 1:1 dla obu zestawów. Jak zmienię obiektywy, to 5d muszę
    przysunąć do ołówka, a 50d oddalić, temat zostaje ten sam jak sobie go
    _zaplanowałem_, a manewruję tłem (przez odległość i zmianę ogniskowych),
    5d zrobi mi szeroki plan w tle, 50d będzie miał ekwiwalent ok 80mm,
    więc już minitele.

    > Jak dotad nikt tu nie pisal o ekwiwalencie ogniskowej, temat dotyczy
    > ogniskowej, w watku konsekwentnie padalo ,,ogniskowa''. A teraz jak
    > katarynka ,,ekwiwalent''.
    > Ale milo, ze się zorientowales.

    No trudno, jakoś narazie inteligencji mi nie brakuje. Zwroć uwagę że całą
    dyskusję prowadzę w kierunku _Mam do zrobienia plan - ołówek - i on zajmuje
    4/5 wysokości_ reszta się nie liczy, kompozycja jaka powstaje zmieniając
    ogniskowe się różni - to jest wpływ odległości/ogniskowej/planowanej GO itd.

    > Ale zastosowanie mniejszego medium powoduje wydluzenie ,,ekwiwalentu''.
    > Wiec rozmiar medium wplywa na perspektywe, tak?

    Pośrednio tak, gdy nadal będziemy tak celować, aby temat (ten ołówek)
    używał tej samej wielkości na nośniku (w tym przypadku mniejszego dla 50d)

    > W czym taki ,,skrot myslowy'' jest gorszy od ,,ogniskowa wplywa na
    > perspektywe''?

    Niczym, nie pisałem że nie wpływa. Generalnie tak jak przyznałem wpływa odległość,
    ale siłą rzeczy musi się zmienić.

    > Drastycznie siada precyzja wypowiedzi. Tu brakuje ,,-kowa'', tam
    > ,,ekwiwalent''... EOT, bo ja jednak wole w dyskusji konkrety zamiast
    > domyslow.

    Tu masz rację, ale tylko Ty w wątku na to zwróciłeś uwagę, będę pisał
    poprawnie.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 107. Data: 2010-05-25 19:09:31
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-25 21:03:52 +0200, Sergiusz Rozanski
    <w...@s...com> said:

    > Tak, gdy używasz całego szkła, a nie jego środkowego wycinka, użytkowo
    > się zmienia ogniskowa.

    Nie, no przestań.
    Teraz to już pojechałeś po bandzie.
    Lepiej używaj normal tele wide.

  • 108. Data: 2010-05-25 20:45:25
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 25.05.2010 JA <marb67> napisał/a:

    > Nie, no przestań.
    > Teraz to już pojechałeś po bandzie.

    Wyjaśnij może to pojechanie po bandzie, bo narazie to Ty po niej jedziesz
    negując bez kontry.

    > Lepiej używaj normal tele wide.

    A tego to nie rozumiem o co Ci chodzi.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 109. Data: 2010-05-25 21:13:42
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hth58e$l35$1@inews.gazeta.pl>,
    JA nabazgrał:

    > A w realu?

    W realu mogę Ci wykonać właśnie takie zdjęcie. Pod warunkiem,
    że zaoferujesz rozsądną stawkę za godzinę. Może być zaokrąglone w dół
    do pełnych dni ;)

  • 110. Data: 2010-05-25 21:29:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał:

    > Wyjaśnij może to pojechanie po bandzie, bo narazie to Ty po niej jedziesz
    > negując bez kontry.
    > [...]

    A od kiedy to ogniskowa się zmienia w zależności od wycinka pola krycia
    obiektywu którego używasz? I nie zasłaniaj się słowem 'użytkowa' bo ono nie
    usprawiedliwia pisania bredni.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)