  • 91. Data: 2010-05-25 10:04:45
    Temat: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/25/2010 11:25 AM, Henry(k) pisze:

    > Dlaczego należy unikać takich pośrednich zależności? Bo stwierdzenie
    > "perspektywa zależy od ogniskowej" oznacza że *zawsze* zmiana ogniskowej
    > spowoduje zmianę perspektywy - co nie jest prawdą.
    >
    > To tak jak dać choremu tabletkę i szklankę wody żeby popił, a potem
    > twierdzić że wyzdrowiał od wody ;-) Owszem - wody musiał się napić żeby
    > popić tabletkę, ale podanie wody bez tabletki nie spowoduje że wyzdrowieje.

    Lepszy jest przykład z mieszaniem herbaty które powoduje że herbata robi
    się słodka ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 92. Data: 2010-05-25 11:33:24
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 25.05.2010 Dariusz Zygmunt <i...@a...net> napisał/a:

    > A co przeszkadza zrobić zdjęcie ołówka w stylu Brueghela? Szeroki plan z
    > mnóstwem, mniej czy bardziej symbolicznych, szczegółów i gdzieś tam na
    > krawędzi kadru zagubiony ołówek ;-)

    Ołówek z 30km? No ja czasami podpinam eosa pod reflektor 15cm, ale bym miał
    problem go dostrzec :) Kolega wyskoczył z fotografowaniem gór w środek wątku
    o ołówku i tak jakość śmiesznie wyszło.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 93. Data: 2010-05-25 11:34:36
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    > Lepszy jest przykład z mieszaniem herbaty które powoduje że herbata robi
    > się słodka ;-)

    A jakby nie bylo cukru, to sąd byś wiedział kiedy przestać mieszać? ;)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 94. Data: 2010-05-25 13:35:48
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On 23 May 2010 20:23:05 GMT, Sergiusz Rozanski wrote:
    > Jak jest? Na 35m stanowi tak 1/4 wysokości kadru, na drugim prawie cały.
    > Postaw ten ołówek tak samo i następnie zrób 2 zdjęcia:
    > - jedno na 35mm a drugie na 100mm
    > - na każdym _ustaw się tak_ aby temat _ołówek_ zajmował _4/5_ wysokości kadru
    > (dla 35 blisko ołówka, dla 100mm daleko)
    > - nie cropuj
    ^^^^^^^^^^

    No wlasnie, tak naprawde nie jest istotnw ogniskowa, tylko kat widzenia.
    Bede się tego czepial, aby wiecej juz nie padaly na grupie takie teorie:
    http://groups.google.com/group/pl.rec.foto.cyfrowa/m
    sg/d39e5a2836c4844f

    > Nie ważne czy się zbliżasz czy oddalasz, zostaw temat główny _ołówek_ taki jak
    > ma być, a zmień tylko ogniskowę z jakiej na niego patrzysz.

    A co jesli tematem nie jest olowek saute, tylko na tle bloku? Zeby bylo
    mniej abstrakcyjnie -- nos na tle uszu, co niektorzy zowia portretem?

    Czy majac do dyspozycji 35/2, obiektyw o *ogniskowej* 35mm uzyskam
    klasyczny portret, czy tez z kulfoniasto przerysowanym nochalem?
    I nie, nie bedzie zalozenia czy jest zapiety do 5D, 450D czy E-PL1.
    Ogniskowa to ogniskowa.

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 95. Data: 2010-05-25 15:17:01
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 25.05.2010 Michal Tyrala <w...@b...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > klasyczny portret, czy tez z kulfoniasto przerysowanym nochalem?
    > I nie, nie bedzie zalozenia czy jest zapiety do 5D, 450D czy E-PL1.

    Czyli kadr 'sama głowa, od czubka do szyi' :D
    W 5d będzie więcej kropowania, więc 35/2+5d portret, to mam albo jak
    piszesz kulfon i uszy po bokach kadru, z ładnym bokechem, albo
    digital zoom z kadru, przy czym tło ostre jak nos, no tu 2 pomoże, ale
    nie do końca.
    Pytanie tylko czemu chcesz to robić 35tką? Dobierasz kadr do ogniska,
    a tu akurat warunki do tej setki.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 96. Data: 2010-05-25 16:17:39
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Michal Tyrala pisze:
    [...]
> [...]
    > klasyczny portret, czy tez z kulfoniasto przerysowanym nochalem?
    > I nie, nie bedzie zalozenia czy jest zapiety do 5D, 450D czy E-PL1.

    Weź sobie hybrydę (choćby starą minoltę A1, matryca 2/3") z obiektywem o
    rzeczywistej ogniskowej 7 - 50. Jak go nastawisz na 35 mm rzeczywistej
    ogniskowej, to oczywiście zrobisz klasyczny portret bez żadnych przerysowań.
    Mimo że "ogniskowa to ogniskowa."

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 97. Data: 2010-05-25 16:25:09
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-25 10:18:08 +0200, Dariusz Zygmunt <i...@a...net> said:

    > i gdzieś tam na krawędzi kadru zagubiony ołówek ;-)

    W zakrzywionej perspektywie.
    :P
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 98. Data: 2010-05-25 16:32:49
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-24 23:23:25 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

    > Nie, no zasada jest OK - na pierwsze dwa miesiące nauki fotografii ;-)
    > Potem już wiesz jaki efekt daje która ogniskowa to komponujesz kadr _pod_
    > określoną ogniskową a nie manipulując nią.

    No.
    Klasyczny przykład tunel.
    Chcemy go ukazać głęęęęęębokim, stajemy u jednego wylotu i bierzemy
    szeroki kąt.
    Albo inaczej. Zadanie.
    Jak sfotografować tunel, aby wydał się naprawdę długi mając do
    dyspozycji tylko APS-C i obiektyw 200 mm?

  • 99. Data: 2010-05-25 16:36:39
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-25 11:25:10 +0200, "Henry(k)"
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> said:

    > To tak jak dać choremu tabletkę i szklankę wody żeby popił, a potem
    > twierdzić że wyzdrowiał od wody ;-) Owszem - wody musiał się napić żeby
    > popić tabletkę, ale podanie wody bez tabletki nie spowoduje że wyzdrowieje.

    Zależy od rodzaju choroby.
    Freud opisywał przypadek cudownego zastrzyku z H2O.
    ;)

  • 100. Data: 2010-05-25 17:04:49
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 25 May 2010 18:17:39 +0200, Jan Rudziński wrote:

> [...]
    > ogniskowej, to oczywiście zrobisz klasyczny portret bez żadnych przerysowań.

    Do tego wystarczy juz w/w E-PL1.