  • 1. Data: 2010-05-16 13:42:59
    Temat: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: "romek76" <r...@o...eu>

    Niektorzy wtajemniczeni sa zdania, ze im dluzsza ogniskowa obiektywu, tym
    wiekszy skrot perspektywiczny.
    I odwrotnie: im krotsza ogniskowa, tym wieksze wydluzenie perspektywy.

    Inni z kolei mowia, ze to bzdura: ze ta ogniskowa nie ma wplywu na perspektywe.

    Takze glebia ostrosci: jedni mowia, ze dlugosc ogniskowej obiektywu ma wplyw na
    GO, inni, ze nie.

    Jak to z tymi sprawami tak naprawde jest?:)

  • 2. Data: 2010-05-16 14:14:54
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > GO, inni, ze nie.
    >
    > Jak to z tymi sprawami tak naprawde jest?:)

    Jeśli chodzi o głębię to http://www.dofmaster.com/

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 3. Data: 2010-05-16 15:32:40
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze romek76:

> [...]
    > GO, inni, ze nie.
    >
    > Jak to z tymi sprawami tak naprawde jest?:)

    A tak to, że zależy czy tylko kręcisz obiektywem, czy zmieniasz odległość od
    obiektu żeby wypełniał kadr w tym samym stopniu.

  • 4. Data: 2010-05-16 15:36:16
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> napisał w
    wiadomości news:hsoul0$hjv$1@usenet.news.interia.pl...

    Rację mają "inni" - Na perspektywę ma wpływ jedynie odległość od obiektu.
    Natomiast "niektórym wtajemniczonym" pomyliły się skutki z przyczyną,
    zapewne dlatego, że najczęściej używają do fotografowania dalekich obiektów,
    obiektywów o dużych ogniskowych.

    --
    Lol

  • 5. Data: 2010-05-16 16:08:03
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-16 15:42:59 +0200, "romek76" <r...@o...eu> said:

    > Takze glebia ostrosci: jedni mowia, ze dlugosc ogniskowej obiektywu ma wplyw na
    > GO, inni, ze nie.

    GO to fizyczna abstrakcja. Przede wszystkim zależy od człowieka
    oglądającego obraz.
    A zależy od tak wielu czynników, że podawanie jako jedyny długość
    ogniskowej jest bez sensu.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-05-16 16:33:38
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-16 15:42, romek76 wrote:
> [...]
    >
    > Inni z kolei mowia, ze to bzdura: ze ta ogniskowa nie ma wplywu na perspektywe.

    Bo nie ma. Ma odległość do przedmiotu. Ogniskowa zmienia Ci tylko tyle, że
    wycina do kadru mniejszą lub większą część zdjęcia. Nic za to w nim nie
    zmienia.

    Za to jest to najczęściej daleko idące uogólnienie innej sprawy. Bo jeśli
    odwrócisz kota ogonem czyli założysz sobie że daną ogniskową i przy tej
    samej wielkości materiału światłoczułego chcesz zrobić ten sam kadr (np.
    portret) to wtedy automatycznie zmieniasz również odległość od
    fotografowanego obiektu. Przerysowania perspektywiczne świetnie opisał
    Jacek Kowalski na swoim blogu: http://tiny.pl/ht7p8
    Jak więc widać to tylko kwestia odległości od obiektu. Jeśli myśleć o
    konkretnym materiale światłoczułym, o jego wielkości to błędnie można z
    nich wyciągnąć wniosek, że to ogniskowa zmienia coś, co zmienia się wraz z
    odległością.

    > Takze glebia ostrosci: jedni mowia, ze dlugosc ogniskowej obiektywu ma wplyw na
    > GO, inni, ze nie.
    >
    > Jak to z tymi sprawami tak naprawde jest?:)

    Naprawdę jest tak, że w mądrym wzorze który służyłby Ci do obliczenia GO
    jest odległość (lub skala odwzorowania) od obiektu, a nie ma słowa o
    ogniskowej i docelowej wielkości klatki. Czyli gdybyś wymieniał 10
    obiektywów z różnymi ogniskowymi w jednym miejscu i na każdym miał tę samą
    przysłonę to wspólny element zdjęcia zeskalowany do jednej wielkości i z
    pominięciem charakterystycznego bokeh dla szkła powinien być taki sam.

    Natomiast fotografując konkretnym aparatem masz do czynienia jeszcze z
    jednym parametrem jakim jest raczej niezmienna wielkość materiału
    światłoczułego (pomijam cyfrowe kadrowanie) i wyznaczane przez nią granice
    kadru. W tym wypadku z jednym obiektywem o danej ogniskowej musisz
    regulować odległość tak, by wypełnić kadr np. do portretu - czyli "po
    bożemu" zmieniasz odległość z wzoru wyżej. Z kolei jeśli nie możesz się
    cofnąć czy przybliżyć wymieniasz ogniskowe by dopasować wielkość postaci
    do kadru, ale w takim wypadku GO się nie zmienia, zmienia się tylko to co
    łapiesz na obrazie.

    Odpowiedź na Twoje oba pytania wobec tego dokładnie brzmi tak, że w obu
    przypadkach ogniskowa bezpośrednio nie wpływa na te parametry. W
    połączeniu z ustaloną wielkością kadru można wysnuć może takie (błędne)
    wnioski, ale wypowiedź taką można traktować jedynie jako bardzo daleko
    idące uogólnienie, które w domyśle mówi, że wraz z ogniskową zmienisz
    również odległość.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 7. Data: 2010-05-16 16:35:06
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-16 17:36:16 +0200, "Lol" <l...@l...pl> said:

    > Rację mają "inni"
    Będę polemizował.
    > - Na perspektywę ma wpływ jedynie odległość od obiektu.
    To nie ulega kwestii.

    > Natomiast "niektórym wtajemniczonym" pomyliły się skutki z przyczyną,
    > zapewne dlatego, że najczęściej używają do fotografowania dalekich obiektów,
    > obiektywów o dużych ogniskowych.
    A może dla tego, że dobiera się obiektyw do zamierzeń? Albo dla tego.
    że obiekt główny fotografujemy raczej tak, aby zajął konkretną
    powierzchnię na kadrze?
    :)

    Ot trochę matematyki z optyki.

    Mamy trzy identyczne obiekty w sensie gabarytów. Jeden stoi w
    odległości (A) 5, a drugi w odległości (B) 10, a trzeci (C) 20 m od
    płaszczyzny filmu/matrycy.
    Fotografujemy je tym samym aparatem z tej samej odległości. Zmieniamy
    tylko obiektyw. Nie ma też znaczenia format kadru (jego wielkość).
    1. Obiektyw 50 mm.
    A jest zmniejszone 100x, B jest zmniejszone 200x. C jest zmniejszony
    400x. Stosunek wielkości 1:2:4
    2. Obiektyw 100 mm.
    A jest zmniejszone 50x, B jest zmniejszone 100x. C jest zmniejszony
    200x. Stosunek wielkości 1:2:4.

    Przypadek drugi.
    Fotografujemy te same obiekty, ale tak, żeby obiekt A był zawsze tej
    samej wielkości. Czyli musimy zmieniać odległość od obiektów.
    1. Pozostaje bez zmian.
    2. Musimy zwiększyć odległość od pierwszego obiektu z ok. 5 na 10 m.
    A jest zmniejszone 100x. B jest zmniejszony 150x. C jest zmniejszone
    200x. Stosunek 1:1,5:2.

    Wniosek. Z punktu widzenia fotografa i obrazu ogniskowa ma wpływ na
    perspektywę.

  • 8. Data: 2010-05-16 16:45:27
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-16 18:35, JA wrote:
    > Wniosek. Z punktu widzenia fotografa i obrazu ogniskowa ma wpływ na
    > perspektywę.

    A ja Ci przedstawię to inaczej :)
    Przychodzi pan z D3 i zakłada najpierw 50mm (1), potem zakłada 100mm, ale
    zmienia też i wielkość obrazu z fx na dx. Okazuje się, że zmienił
    ogniskową, ale nie zmienił swojego miejsca otrzymując obrazki o tej samej
    perspektywie. Jak widzisz zmiana ogniskowej nie spowodowała zmiany
    perspektywy. Perspektywe zmienia zmiana odległości :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 9. Data: 2010-05-16 16:46:59
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-16 18:35, JA wrote:
> [...]

    ogniskową, ale nie zmienił swojego miejsca otrzymując obrazki o tej samej
    perspektywie. Jak widzisz zmiana ogniskowej nie spowodowała zmiany
    perspektywy. Perspektywe zmienia odległość :) To że przy ustalonej
    wielkości kadru te parametry od siebie w pewien sposób wynikają to inna
    sprawa.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 10. Data: 2010-05-16 17:40:20
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > A może dla tego, że dobiera się obiektyw do zamierzeń? Albo dla tego. że
    > obiekt główny fotografujemy raczej tak, aby zajął konkretną powierzchnię

    Jeśli chcę sprawdzić, czy jakiś czynnik ma wpływ na wynik, to zmieniam jego
    wartość przy _niezmienionych_ innych parametrach. Czyli wybieram kadr i
    zmieniam ogniskową - czy perspektywa się zmienia? Nie. Wniosek - ogniskowa
    nie wpływa na perspektywę.
    W takim razie drugi eksperyment. Zakładam obiektyw stałoogniskowy i zbliżam
    i oddalam się od obiektu. Czy odległość wpływa na zmianę perspektywy? Tak.

    Jednoczesna zmiana dwóch parametrów w celu sprawdzenia, czy któryś z nich
    wywołuje jakiś efekt, to najczęściej nie jest dobry pomysł i prowadzi zwykle
    do błędnych wniosków.

    --
    Lol