  • 11. Data: 2014-11-07 12:04:53
    Temat: Re: Odzysk miedzi po wytrawieniu
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-11-07 o 11:43, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > miedź wtórnie zanieczyścić. Elektrolityczna jest zbyt czysta i przez to
    > zbyt miękka - armaturę miedziana produkuje się z tzw. miedzi czarnej -
    > czyli z czysto hutniczego procesu. Zawracanie elektrorafinowanej miedzi
    > do stanu miedzi czarnej nie ma sensu ekonomicznego- odzyskiwana z
    > trawienia idzie tam gdzie potrzebna jest elektrorafinowana, kolanka robi
    > się z tańszej miedzi czarnej.
    >
    > ------------
    > Zaczynam podejrzewać, że płytkarnie z odzyskanej miedzi powinny
    > produkować kable głośnikowe dla audiofilów :).

    Jak możesz w ogóle takie pomysły rzucać?
    Z recyklingu?
    ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 12. Data: 2014-11-07 12:47:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zachariasz Dorożyński" napisał w wiadomości grup
    W dniu piątek, 7 listopada 2014 01:51:35 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:
    > Dnia Thu, 6 Nov 2014 15:09:25 -0800 (PST), Zachariasz Dorożyński

    >Kąpiel jest nośnikiem. Anoda jest potrzebna. Wydawało mi się ze wiesz
    >wszystko. Wydawało mi się.

    W rafinerii owszem, kapiel jest nosnikiem, co nie znaczy ze z samej
    kapieli nie da sie miedzi odzyskac.
    Da sie, anoda oczywiscie potrzebna, niekoniecznie miedziana.
    W samej kapieli miedzi malo, ale tym lepiej - taka plytkarnia nie
    zmieni istotnie parametrow. Co tam pare kg dla huty, ktora przerabia
    tony.

    Poza tym rafineria czasem musi kapiel wymienic, a tu dostawca z
    pieknym siarczanem miedzi czeka i prosi o utylizacje.
    (gorzej jak z chlorkiem)

    J.

  • 13. Data: 2014-11-07 12:52:57
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-11-07 12:04, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Jak możesz w ogóle takie pomysły rzucać?
    > Z recyklingu?
    > ;)

    To nie byłby recycling, tylko pozyskiwanie miedzi wyłącznie z płytek do
    hajendowego sprzętu, do produkcji kabli mających z tym sprzętem
    współpracować. Co oczywiście zapewni całkowitą zgodność wszelkich
    parametrów i jeszcze lepszą jakość dźwięku :)
    Andrzej
    www.radom.city

  • 14. Data: 2014-11-07 13:12:07
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 07.11.2014 12:52, ajt wrote:

> [...]
    > współpracować. Co oczywiście zapewni całkowitą zgodność wszelkich
    > parametrów i jeszcze lepszą jakość dźwięku :)

    Eee, to wszytko jakaś elektronika, kto wie, czy to nie leżało koło
    wzmacniacza klasy D. Fuj!

    Ja proponuję użyć miedzi z recyklingu mosiężnych instrumentów,
    wyłącznie z najlepszych orkiestr symfonicznych świata.

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2014-11-07 16:44:29
    Od: l...@g...com

    użytkownik Marek napisał:
    > Czy w masowej produkcji pcb odzyskuje siię wytrawioną miedź?

    Tak.

    > Czy z
    > powrotem po jakimś procesie chemicznym jest wykorzystywana do
    > produkcji nowych laminatów?

    Folie miedziana robili osadzajac galwanicznie na bebnie
    stalowym, dzieki temu folia z jednej strony jest gladka
    a z drugiej ma rozwinieta powierzchnie ktora ma lepsza
    przyczepnosc do epoksydu.

    nie chce mi sie ciachnac linka:
    https://www.google.pl/search?q=copper+foil+electroly
    sis+drum&client=firefox-a&hs=YXn&rls=org.mozilla:pl:
    official&channel=sb&biw=1440&bih=771&source=lnms&tbm
    =isch&sa=X&ei=dOhcVL3QFoHCPbqPgJAP&ved=0CAYQ_AUoAQ

    https://www.google.pl/search?q=copper+foil+electroly
    sis+drum&client=firefox-a&hs=YXn&rls=org.mozilla:pl:
    official&channel=sb&biw=1440&bih=771&source=lnms&tbm
    =isch&sa=X&ei=dOhcVL3QFoHCPbqPgJAP&ved=0CAYQ_AUoAQ#r
    ls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&tbm=isch&q=cop
    per+chloride++regeneration

  • 16. Data: 2014-11-07 17:28:52
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 7 listopada 2014 16:44:29 UTC+1 użytkownik l...@g...com napisał:

> [...]
    =isch&sa=X&ei=dOhcVL3QFoHCPbqPgJAP&ved=0CAYQ_AUoAQ#r
    ls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&tbm=isch&q=cop

    Gdzieś czytałem że współcześnie laminaty robi się osadzając miedz na nieprzewodzącym
    podłożu. Uniknięto w ten sposób klejenia i uzyskano lepszą przyczepność. Pamiętam
    laminaty z foli i płytek chyba bakelitowych. Próba wylutowania elementu prawie zawsze
    kończyła się odklejeniem ścieżki. Metoda osadzania bezpośredniego ma tą zaletę że
    można zrobić laminat na praktycznie każdym podłożu.

  • 17. Data: 2014-11-07 18:05:17
    Od: l...@g...com

> [...]

    > Gdzieś czytałem że współcześnie laminaty robi się osadzając miedz na
    nieprzewodzącym podłożu. Uniknięto w ten sposób klejenia i uzyskano lepszą

    Cos tam niby pisali, ale producenci w wiekszosci oferuja
    w standardzie fifty fifty, 17,5um w otworze i 35 sciezki, co
    wskazuje na laminat pokryty fabrycznie warstwa 17,5um i
    dalsze pogrubianie do 35um galwanicznie,

> [...]
    zaletę że można zrobić laminat na praktycznie każdym podłożu.

    Obstawiam, ze kiepska przyczepnosc przy gmeraniu lutownica
    wynika z kiepskiego odprowadzania ciepla, a w dalszej kolejnosci
    z jakosci zywicy i jej odpornosci na temp.

    FR4 ma jedna z najwyzszych odpornosci na odrywanie jakby co.

  • 18. Data: 2014-11-07 19:16:41
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Zaczynam podejrzewać, że płytkarnie z odzyskanej miedzi powinny
    > produkować kable głośnikowe dla audiofilów :).

    Dla audiofilów to z miedzi rafinowanej próżniowo a nie z jakiejś w
    niekontrolowany sposób utlenionej!

    --
    Darek

  • 19. Data: 2014-11-07 19:21:43
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > oznaczyć stężenie kwasu i nadtlenku i dodać odpowiednie ilości
    > regeneratorów) oraz tajemniczy stabilizator (później okazał się mniej
    > tajemniczy). Siarczan miedzi oddawaliśmy do oddziału elektrolizy, gdzie
    > były robione przelotki i pogrubienie warstwy miedzi do jednej uncji.
    > Jeśli zależy Ci na szczegółach, mogę pogrzebać w starych papierach,
    > powinienem to mieć.
    > Technologia rzeczywiście była bezodpadowa, ale trzeba było bardzo
    > dokładnie trzymać reżimy temperatury, czasu i stężeń roztworu trawiącego.

    Kwas karo faktycznie jest łatwy w odzysku, regeneracja śmiesznie prosta.
    Niestety kwas karo bąbelkuje podczas trawienia - a to w pewnych
    zastosowaniach wada, kąpiele bąbelkujące nie dają dobrej krawędzi
    ścieżki. Najlepszą daje chlorek żelaza z moderatorami - tyle ze paskudzi
    wszystko dookoła, regeneracja jest trudna i prowadzi do produkcji
    kolejnych ilości chlorku...

    --
    Draek

  • 20. Data: 2014-11-07 19:24:39
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    l...@g...com pisze:

> [...]
    > stalowym, dzieki temu folia z jednej strony jest gladka
    > a z drugiej ma rozwinieta powierzchnie ktora ma lepsza

    Ale to w laminatach ogólnego stosowania. W laminatach w.cz. a zwłaszcza
    mikrofalowych obie strony folii są walcowane dosyć starannie - zmniejsza
    to tłumienie sygnałów w układach mikropaskowych ale lutowanie takich
    laminatów wymaga nieźle wyćwiczonej ręki - miedź bardzo łatwo odparzyć.

    --
    Darek