  • 1. Data: 2014-11-06 23:59:04
    Temat: Odzysk miedzi po wytrawieniu
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czy w masowej produkcji pcb odzyskuje siię wytrawioną miedź? Czy z
    powrotem po jakimś procesie chemicznym jest wykorzystywana do
    produkcji nowych laminatów?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-11-07 00:09:25
    Temat: Re: Odzysk miedzi po wytrawieniu
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 6 listopada 2014 23:59:07 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > Czy w masowej produkcji pcb odzyskuje siię wytrawioną miedź? Czy z
    > powrotem po jakimś procesie chemicznym jest wykorzystywana do
> [...]

    Pewno się odzyskuje bo teraz odzyskuje się wszystko. Po odzyskaniu, przetopieniu,
    elektrolizie i pewno jeszcze kilku operacjach bez problemu da się zrobić laminat.

  • 3. Data: 2014-11-07 01:06:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2014-11-06 23:59, Marek pisze:
    > Czy w masowej produkcji pcb odzyskuje siię wytrawioną miedź? Czy z
    > powrotem po jakimś procesie chemicznym jest wykorzystywana do produkcji
    > nowych laminatów?

    Pewnie że tak, przecież to drogi metal.

    W skutek wytrawienia powstaje -ek miedzi lub -an miedzi. W odpowiednim
    procesie, np. pirolizie odzyska się miedź z powrotem.

  • 4. Data: 2014-11-07 01:43:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-06 o 23:59, Marek pisze:
    > Czy w masowej produkcji pcb odzyskuje siię wytrawioną miedź? Czy z
    > powrotem po jakimś procesie chemicznym jest wykorzystywana do produkcji
    > nowych laminatów?

    A dlaczego akurat do produkcji laminatów, a nie do produkcji drutu czy
    rurek lub kolanek z miedzi?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2014-11-07 01:51:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 6 Nov 2014 15:09:25 -0800 (PST), Zachariasz Dorożyński
    >Pewno się odzyskuje bo teraz odzyskuje się wszystko.
    >Po odzyskaniu, przetopieniu, elektrolizie i pewno jeszcze kilku
    >operacjach bez problemu da się zrobić laminat.

    Ale po co odzyskiwac i przetapiac ? Jesli to siarczan, to do
    elektrolizera :-)

    J.

  • 6. Data: 2014-11-07 02:16:57
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 7 listopada 2014 01:51:35 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Thu, 6 Nov 2014 15:09:25 -0800 (PST), Zachariasz Dorożyński
    >
    > Ale po co odzyskiwac i przetapiac ? Jesli to siarczan, to do
    > elektrolizera :-)
    >
    > J.

    Kąpiel jest nośnikiem. Anoda jest potrzebna. Wydawało mi się ze wiesz wszystko.
    Wydawało mi się.

  • 7. Data: 2014-11-07 11:17:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-11-06 23:59, Marek pisze:
    > Czy w masowej produkcji pcb odzyskuje siię wytrawioną miedź? Czy z
    > powrotem po jakimś procesie chemicznym jest wykorzystywana do produkcji
    > nowych laminatów?

    Dawno, dawno temu, jeszcze w czasach studenckich, pracowałem "na
    saksach" w niemieckiej firmie robiącej PCB ekologiczną technologią.
    Używali półuncjowego laminatu, trawili H2SO4 + H2O2. Po trawieniu
    roztwór chłodziło się, wypadały piękne kryształy siarczanu miedzi.
    Roztwór zlewało się znad kryształów, regenerowało dodając kwas (podobno
    ze starych akumulatorów) i perhydrol (to było moje zadanie, trzeba było
    oznaczyć stężenie kwasu i nadtlenku i dodać odpowiednie ilości
    regeneratorów) oraz tajemniczy stabilizator (później okazał się mniej
    tajemniczy). Siarczan miedzi oddawaliśmy do oddziału elektrolizy, gdzie
    były robione przelotki i pogrubienie warstwy miedzi do jednej uncji.
    Jeśli zależy Ci na szczegółach, mogę pogrzebać w starych papierach,
    powinienem to mieć.
    Technologia rzeczywiście była bezodpadowa, ale trzeba było bardzo
    dokładnie trzymać reżimy temperatury, czasu i stężeń roztworu trawiącego.

    P.P.

  • 8. Data: 2014-11-07 11:23:31
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Zachariasz Dorożyński pisze:

    > Kąpiel jest nośnikiem. Anoda jest potrzebna. Wydawało mi się ze wiesz wszystko.
    Wydawało mi się.

    Nie. Kąpiel jest źródłem materiału osadzanego. Ewentualna anoda
    miedziana jest źródłem uzupełniającym skład kąpieli. Ale nie jest
    konieczna - w elektrolizie prowadzonej w celu odzyskania metalu stosuje
    się anody niereaktywne. To jednak ty nie wiesz wszystkiego

    --
    Darek

  • 9. Data: 2014-11-07 11:27:04
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Mario pisze:

    > A dlaczego akurat do produkcji laminatów, a nie do produkcji drutu czy
    > rurek lub kolanek z miedzi?

    Bo żeby z miedzi elektrolitycznej wyprodukować kolanko to trzeba te
    miedź wtórnie zanieczyścić. Elektrolityczna jest zbyt czysta i przez to
    zbyt miękka - armaturę miedziana produkuje się z tzw. miedzi czarnej -
    czyli z czysto hutniczego procesu. Zawracanie elektrorafinowanej miedzi
    do stanu miedzi czarnej nie ma sensu ekonomicznego- odzyskiwana z
    trawienia idzie tam gdzie potrzebna jest elektrorafinowana, kolanka robi
    się z tańszej miedzi czarnej.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2014-11-07 11:43:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:545c9e79$0$2855$65785112@news.neostrada.pl...
    Mario pisze:

[...]

    Zaczynam podejrzewać, że płytkarnie z odzyskanej miedzi powinny produkować
    kable głośnikowe dla audiofilów :).
    P.G.