    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 7 Nov 2014 09:05:17 -0800 (PST)
    Subject: Re: Odzysk miedzi po wytrawieniu
    From: l...@g...com

    użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:

    > Gdzieś czytałem że współcześnie laminaty robi się osadzając miedz na
    nieprzewodzącym podłożu. Uniknięto w ten sposób klejenia i uzyskano lepszą
    przyczepność.

    Cos tam niby pisali, ale producenci w wiekszosci oferuja
    w standardzie fifty fifty, 17,5um w otworze i 35 sciezki, co
    wskazuje na laminat pokryty fabrycznie warstwa 17,5um i
    dalsze pogrubianie do 35um galwanicznie,

    > Pamiętam laminaty z foli i płytek chyba bakelitowych. Próba wylutowania elementu
    prawie zawsze kończyła się odklejeniem ścieżki. Metoda osadzania bezpośredniego ma tą
    zaletę że można zrobić laminat na praktycznie każdym podłożu.

    Obstawiam, ze kiepska przyczepnosc przy gmeraniu lutownica
    wynika z kiepskiego odprowadzania ciepla, a w dalszej kolejnosci
    z jakosci zywicy i jej odpornosci na temp.

    FR4 ma jedna z najwyzszych odpornosci na odrywanie jakby co.